X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אין דוגמאות רבות של החלטות כה אוויליות במערכת החינוך כמו חיסול החינוך הטכנולוגי אין מקום בעולם שבו כל התלמידים מגיעים לאותם הישגים. רק בישראל מנסים להמציא את הגלגל מחדש
▪  ▪  ▪
לא כולם יכולים להוציא בגרות [צילום: פלאש 90]

סערה בכוס מים. כך ניתן להגדיר את הוויכוח בין ראש הממשלה לבין השר סילבן שלום בנושא החינוך הטכנולוגי. מבלי להיות חשוד מרכזי באהדה יתרה לראש הממשלה, אודה שהפעם הוא צודק ועוד איך.
סילבן שלום, עמיר פרץ ומאיר כהן עסוקים בעתיד האלקטורט שלהם ולא ממש בעתיד הילדים. לא אתבייש לומר שגם קורטוב של עדתיות בלתי נחוצה בעליל מתבל את התייחסותם של הלה לנושא הבאמת כואב והגורלי עבור ישראל. חיסולו המוחלט, כמעט, של החינוך הטכנולוגי לפני כשני עשורים הוא בכייה לדורות. משיקולים זרים לחלוטין, ללא מחשבה מעמיקה, ללא חזון, החליטו הקברניטים למחוק את החינוך הטכנולוגי ולבנות פסל חדש, ממש עגל זהב, הלא הוא "בגרות לכל".
אין דוגמאות רבות של החלטות כה אוויליות במערכת החינוך כמו חיסול החינוך הטכנולוגי. אם מערכת החינוך כיום נראית כפי שהיא נראית, אין ספק שאחת הסיבות המרכזיות היא צמצום דרסטי של החינוך הטכנולוגי אשר הביא לאמללת עשרות אלפי בוגרים אשר סיימו את לימודיהם ויצאו בידיים ריקות, קרחים מכאן ומכאן.
מאז הנהגת התוכנית המטופשת של בגרות לכל על-ידי שרי חינוך שונים, המערכת נכנסה לטרוף מוחלט. החינוך הטכנולוגי צומצם פלאים, נוסדו כיתות מיוחדות בעלתו שמות מפוצצים אך בלתי יעילות כלל, הוקמו מנגנונים מסייעים העולים מיליונים רבים מבלי שהם קידמו, כהוא זה את המערכת, ולמרות הכל, ישראל נמצאת במקום מאוד מכובד בתחתית רשימת מדינות ה-OECD.
אין זו קביעה דטרמיניסטית לומר שלא כל התלמידים רוצים או מסוגלים להתמודד עם מערכת מאוד תובענית של לימודים. אין בכך כדי להפלות, כדי להדיר רגלי תלמידים ממסלולי לימוד המובלים תעודת בגרות מלאה. כפי שלא כל אחד מסוגל להגיע או רוצה להגיע להיות טייס או מהנדס או מכונאי או ספר, כך בלתי אפשרי לצפות שכל תלמידי ישראל יזכו בתעודת בגרות עיונית. זו שטות, זו אוטופיה. אין מקום בעולם שבו כל התלמידים מגיעים לאותם הישגים. רק בישראל מנסים להמציא את הגלגל מחדש.
שנית, ראוי היה לכל ידעו ישנם מסלולים טכנולוגיים מאוד יוקרתיים ומאוד קשים. לימודי מחשבים, לימודי אלקטרוניקה, לימודי צילום וכד' קשים למדי. הם גם אינם פחות מכבדים ממסלול עיוני.
רבים מבין התלמידים הלומדים בכיתות מב"ר או אומ"ץ או טו"ב או מיני שמות נוספים מסיימים את לימודיהם או עם תעודת בגרות שאינה מספקת כדי ללמוד באוניברסיטאות או מכללות פרטיות, או שהם מסיימים כשבידם תעודת בגרות חלקית, כלומר ללא תעודת בגרות. הם אומללים כי לאחר 12 שנות לימוד הם יוצאים ללא כלום.
החינוך הטכנולוגי הציל תלמידים רבים ואפשר להם ללמוד מקצוע המכבד אותם. אין פחיתות כבוד בלהיות פחח או רתך. ההפך הוא הנכון. ללא מקצוע המצב הרבה יותר גרוע. ללא שום תעודה ביד, ללא מקצוע, החיים קשים שבעתיים. אלה אשר למדו מכונאות לסוגיה מצאו עבודה הרבה יותר מהר מאשר אחרים. אני מכיר רבים כאלה המקיימים את משפחותיהם בכבוד, ברווחה, וללא תחושות קיפוח.
הצבא זקוק לבעלי כישורים טכנולוגיים לא רק ביחידה 8200 אלא גם בתחומים אחרים, החל ממכונאי טנקים, חשמלאים, ומה לא. אלה המשיכו ללמוד במכללה בכיתות י"ג או י"ד נקלטו בצבא בתפקידים משמעותיים. רק מי שרוצה לעשות הון פוליטי מתנגד להחייאתם של בתי הספר הטכנולוגיים. ראו נא מה קורה במכללות המכשירות בעלי מקצוע כל התחומים. הפריחה גדולה מאוד. מובטלים מופנים ללמוד מקצועות מבוקשים כדי להשתלב בעבודה. מה רע בכך? מפעלי ישקר שהוקמו על-ידי סטף וורטהימר, מעסיקים אלפי עובדים מקצועיים המפרנסים בכבוד את משפחותיהם. העבודה במפעלים מסוג זה אינה עבודה "שחורה", פיזית אלא עבודה באמצעות מכונות משוכללות הדורשות בהחלט הכשרה ראויה.
כל מי שמכיר את המצב במדינות אירופה המערבית יודע שכל עובד חיים להיות בעל תעודה מקצועית. מלצר חיים ללמוד בבית ספר מיוחד. מוכרים בסופרים גם הם חייבים ללמוד היטב את מקצועם. הם אינם מתביישים ואינם בוכים.
לפני מספר חודשים ביקרתי בפינלנד. נחשפתי למערכת החינוך הטובה ביותר באירופה, לפחות. לא כל התלמידים מגיעים לאוניברסיטאות. רבים מופנים ללמוד מקצועות טכנולוגיים או מקצועות הקשורים במתן שירותים. הם מרוצים, הם חיים טוב, הם מסוגלים להגשים את מטרותיהם בחיים. לפני שנים רבות הזדמן לי לבקר במפעל העוסק ביצור מכשירי צילום למיניהם. לידו הוקם בית ספר תיכון המכין את הקאדר של העובדים לעתיד. היה זה בית ספר למופת, מצויד במיטב הטכנולוגיה באותן השנים. לא היה נהי, לא בכיינות.
והעיקר, לא היו פוליטיקאים מן הסוג המוכר לנו כל-כך המבקשים להנציח את הנחשלות למטרות אלקטורליות.

תאריך:  29/10/2014   |   עודכן:  29/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האלקטורט חשוב יותר מעתיד הילדים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר אמיץ ומצוין ל"ת
פנחס  |  29/10/14 13:44
2
יופי, ומה עושים עם זה?
אהרון שחר  |  30/10/14 11:15
3
כמו בדרום אמריקה פשוט לקנות ת
ב.ל  |  31/10/14 15:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
חברות האוטובוסים מפעילות אמצעי בקרה ופיקוח שונים לאיתור ולמניעת מעילות בכספיהן מצד נהגים. האם הן עושות כן גם לאיתור נהגים הגונבים מנוסעים? כמה נהגי אוטובוסים נתפסו בשנים האחרונות כגונבים מנוסעים, אם בכלל? מהו היקף התופעה?
הרב אפרים זלמנוביץ
שתי אפשרויות עומדות בפני הרבנים המקומיים רשמי הנישואין - לפסול את המתגיירים פסילה גורפת, לדחותם ולדוחפם היישר אל זרועות התנועה הרפורמית, או לקרבם בעבותות אהבה ולקבלם כבנים לאברהם אבינו עליו השלום
אברהם (אברי) גלברשטט
על המהדורה הרביעית של ספר "הכנס - מילים מעבר למים" בהונגריה וצמיחתו של מיתוס "החתול מאו"
ציפי לידר
בשולי הכותרות: עניין של מיתוג - בתי רפואה במקום בתי חולים    השבת - תועלת מול עלות    משחֶה בשבת - היכן הכבוד הלאומי?    ח"כ נכבד, עשֵה לך רב    ולקינוח: שיחה ממתינה
עו"ד חיים שטנגר
מי שאינו יודע, מוזמן בזאת להתעדכן בעובדה, כי בימים הקרובים אמור להתפרס ב"רשומות" צו, עליו חתם שר הפנים, גדעון סער ולפיו ניתן להפקיע מקרקעין לצורך ייעודם כדיור להשכרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il