X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע אברהם מסכים לקבל פיצויים נדיבים מפרעה ומאבימלך, אך מסרב לקבל את מתנתו של מלך סדום? ייתכן שהוא בא ללמדנו, שאין אדם יכול להתברך על חשבון אסונו של האחר
▪  ▪  ▪
הפיכת סדום [ציור: הרטמן שדל]

הקב"ה הבטיח לאברהם אבינו עם צאתו מחרן לארץ ישראל: "ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והְיֶה ברכה". מהי אותה ברכה שהובטחה פעמיים (ואברכך, והיה ברכה) לאברהם? רוב הפרשנים הסבירו שמדובר בברכת הבנים (משפחה) ובברכת העושר (נכסים).
והנה על-פי המתואר בכתוב, אברהם מגיע לארץ ישראל כבעל רכוש לא מועט: "ויקח אברם... ואת כל רכושם אשר רכשו ואת הנפש אשר עשו בחרן. אולם דווקא בבואו לארץ כנען, מתחילים הקשיים הכלכליים (גם אחרים): "ויהי רעב בארץ, וירד אברם מצרימה לגור שם כי כבר הרעב בארץ כנען".
אכן, מתברר שירידתו מן הארץ למצרים גרמה בעקיפין להתעשרותו: "ולאברם היטיב בעבורה ויהי לו צאן ובקר וחמורים ועבדים ושפחות ואתונות וגמלים... ואברם כבד מאוד במקנה בכסף ובזהב". נמצאנו למדים, כי אברהם לא סירב לקבל את ה"פיצויים" מפרעה. בהמשך נלמד, כי הרכוש הרב גרם לפיצול המשפחה: "ולא נשא אותם הארץ לשבת יחדיו, כי היה רכושם רב ולא יכלו לשבת יחדיו. ויהי ריב... וייפרדו איש מעל אחיו".
אולם דווקא כאשר אברהם אבינו מנצח ב"מלחמת העולם" את ארבעת מלכי האימפריה המזרחית וזוכה בכל שלל המלחמה, הוא מסרב בתקיפות להשאיר בידיו ולו חלק קטן מהרכוש הנ"ל, למרות הצעתו של מלך סדום (בעל הרכוש) לעשות כן: "ויאמר אברם אל מלך סדום: הרימותי ידי אל ה' אֵל עליון קונה שמים וארץ. אם מחוט ועד שרוך נעל ואם אקח מכל אשר לך, ולא תאמר: אני העשרתי את אברם".
מה פסול ברכוש זה? ומדוע לא חשש אברהם בקבלו את הרכוש מפרעה, שפרעה יאמר: אני העשרתי את אברהם? ייתכן שאברהם לא רצה יותר מדי רכוש, ללמדנו שיש גבול לעושר הראוי לאדם. ייתכן שאברהם למד מהתוצאות השליליות של העושר (פירוק המשפחה), ולא רצה יותר נכסים ורכוש - בוודאי לא כאלה הדורשים טיפול והשגחה. אולם לפי זה יקשה: מדוע בהמשך אברהם מקבל שוב רכוש - והרבה - מאבימלך מלך פלישתים? "ויקח אבימלך צאן ובקר ועבדים ושפחות ויתן לאברהם".
ייתכן שאברהם אבינו הבין: אומנם הקב"ה הבטיח לי ברכה. אולם ברכה זו לא תבוא על חשבון הזולת (לפחות לא באופן ישיר). משל למה הדבר דומה? לאדם המוצא מרבצי נפט (גז...) בשטחו, לאדם הממציא או מגלה דבר יקר, לאדם שהברכה שרויה באדמתו. מה שאין כן, אדם המרוויח רק מצרות שאירעו לאחרים, כגון: סופה באזור חקלאי אחד הגורמת לעליית מחירים, שריפה המשמידה סחורה אצל אחד, והגורמת לעליית מחירה של הסחורה הנותרת. זו אינה ברכה מושלמת. לא לברכה כזו ציפה אברהם.
באשר ל"פיצויים" שהסכים אברהם לקבל מפרעה ומאבימלך, ייתכן שהללו באו ללמד שמלכים אלו הוכרחו להחזיר את שרה בניגוד לרצונם. הוכחה לכל על מעשה העוול שגרמו לשרה, על הצדק שנעשה על-ידי הקב"ה.
אילו דברים אלו היו נכתבים לפני כחמישים שנה, ההקשר היה כמובן: האם ראוי לקבל פיצויים (שילומים) מגרמניה? כיום דומני שיש בכך לרמוז (אולי) על אפשרות מתן פיצויים בעקבות עבירה פלילית, לא כפיצוי על הנזק, אלא הוכחת "צדק" ותחילתה של ענישה. אכן, ביחס לפיצויי פיטורים, העמדה המקובלת כיום היא שאין לשלול אותם אלא במקרים קיצוניים בלבד, ומשום שמתן הפיצויים שקול לתעודת יושר/המלצה לעובד המפוטר.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב קהילת פייגסטון בית שמש ומרבני צהר.
תאריך:  30/10/2014   |   עודכן:  30/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמים וארץ / Shamaim
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הברכה הראויה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לא מיני ולא מקצתי
פועה  |  30/10/14 16:24
 
- דמיון פורה - פועה ל"ת
רועה כבשים  |  31/10/14 10:15
 
- וואהו איזה סיפורים מדהימים
יוסי ק  |  31/10/14 10:27
 
- הבל הבלים הכל הבל כמאמר קהלת
פועה  |  31/10/14 12:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יובל שרלו
האחריות על קיומו של העולם נמסרה לידינו וחובתנו לזכור שאנו עלולים להשמיד אותו במו ידינו - וגם את שליחותנו כעם ישראל להיות אב המון גויים
הרב חגי גרוס
הכל בחיים הוא עניין של נקודת מבט, וחג הסוכות מלמד אותנו שאפשר לראות בסוכה דירת עראי מחניקה - ואפשר לראות בה דירת פאר לאושפיזין עילאין. המצוה היא לבחור בראייה האופטימית ומתוך כך גם לשמוח
הרב אלי קפלן
התורה מצווה לקלל נמרצות ובפרהסיה את מי שנראים כלפי חוץ כצדיקים אך בסתר הם עושים עבירות קשות במיוחד    מנגד, מי שגם בסתר נוהג בצדיקות - זוכה לברכה של כלל ישראל
הרב יוסף צבי רימון
שמיטת כספים אינה חינוך לחוסר אחריות, אלא מתן סיוע למי שבאמת נזקק לו. המצוה מסייעת לנו לזכור את ייעודו האמיתי של הכסף שאנו מקבלים מה'
הרב אלישע אבינר
רשעת הגויים והבטחת ה' לאבות - אלו הסיבות בזכותן יורש עם ישראל את ארץ ישראל. השאלות שניצבו בפני יורשי הארץ הראשונים, נותנות תשובות גם לדורנו
רשימות נוספות
מתנת השבת  /  הרב שלה חברון
אלה הדברים  /  הרב איתמר אלדר
צדק אופטימלי   /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il