X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי הגיחו, טועה וחוטף, להד"ם, תיאטרון ועלום
▪  ▪  ▪
ג'ון קרי. הזוי [צילום: AP]

א. הטועים הסדרתיים
שוב הגיחו מחוריהם כמאה קצינים בכירים - הפעם, לפי השמועה, בחרו רק גנרלים, אך בלית ברירה היו מסתפקים גם בקולונלים - וניצלו לרעה את דרגותיהם, כדי להטיף לנו לעשות עוד טעות חמורה.
הגנרלים רגילים לזה. כזכור, המליצו בחום על כל טעות אפשרית, שנעשתה בזירה, בעשורים האחרונים, כולל בתפקודם הלקוי בצבאנו המפואר.
ועל כך נאמר כבר כמעט בכל שיעור על המערכת הישראלית, כי יש לנו צבא שיש לו מדינה.
ב. שוב יורים עלינו
חיים ילין, ראש מועצת אשכול, רץ כנראה לכנסת, והוא פעיל בכל זירה אפשרית. מצד אחד קרא להגיב צבאית על הירי מרצועת עזה לעבר יישובינו. מצד שני בעצרת ההסתה של השמאל קרא למהלך מדיני (כלומר - ויתורים, שיפייסו כביכול את הערבים).
שניות מעניינת, המאפיינת את חיינו.
ואיני משתייך למי שטוענים, שאם ילין רוצה לפייס את הערבים,
הוא אינו זכאי לתמיכתנו כאשר ערבים יורים עליו. ילין טועה באחד וחוטף באחר, אך הוא חוטף עבורנו ובשמנו - כלומר, יורים עלינו ולא רק עליו ועל שכניו - רק בגלל ממשלתנו המופקרת ומערכת ביטחוננו המסואבת, שאינן עושות דבר לשמור על ריבונות המדינה ולהגן על אזרחיה.
ג. הזוי
איני יודע מה לגם ג'ון קרי לפני כארבעים שנה, כשטבל במימי ויטנאם, אך האיש הזוי לגמרי, וקשה למצוא את נקודת חיבורו למציאות.
ג'ון קרי העריך בשבוע שעבר, כי הסכם עם אירן "קרוב מאי פעם - למרות פערים משמעותיים בין הצדדים". תאריך היעד לסיום השיחות להשגת הסכם קבע עם אירן הוא 24 בנובמבר.
בה בשעה, הודיע יוקיה אמאנו, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כי אירן הפסיקה להשיב לשאלות שהגישה לה הסוכנות בנוגע למאמציה לפתח נשק גרעיני. אמאנו ציין, כי אירן לא עמדה בהתחייבויותיה לספק מידע על "היבטים צבאיים" בתוכנית הגרעין שלה. עוד אמר כי אירן אינה משתפת פעולה עם הגורמים הבינלאומיים.
ד. מה בין בָּמָה לבִּימָה?
מדי פעם אני נהנה לקרוא את איגרת המידע של האקדמיה ללשון העברית (שאני מוחה כתמיד על שמה הלועזי). הפעם הוא דן גם בהבדל בין בָּמָה לבין בִּימָה, הקרובות זו לזו בצלילן ובמשמען, אך אינן קשורות קשר משפחתי. נביא דברים כפי שנאמרו באיגרת:
"בָּמָה היא מלה שמית. היא רווחת במקרא - לרוב במשמעות 'מקום מוגבה להקרבת קרבנות': 'וְהִנֵּה שְׁמוּאֵל יֹצֵא לִקְרָאתָם לַעֲלוֹת הַבָּמָה' (שמואל א', ט', י"ד), 'עוֹד הָעָם מְזַבְּחִים וּמְקַטְּרִים בַּבָּמוֹת' (מלכים ב', י"ב, ד') ועוד. מן הלשון האוגריתית למדו החוקרים, כי המשמע היסודי של במה הוא 'גב' או 'גוף'. מן המשמע 'גב' התפתחה, כנראה, ההוראה 'רמה', 'מקום מוגבה' - כגון בצירוף 'בָּמֳתֵי אָרֶץ' (דברים, ל"ב, י"ג ועוד), ובהמשך נתייחדה המלה לציון מקום מוגבה - טבעי או מלאכותי - שמקריבים בו קרבנות.
"בִּימָה היא גלגול של המלה היוונית bema, המציינת מקום מוגבה, ובפרט דוכן נואמים. הבימה חדרה ללשון חז"ל והיא מציינת מקום מושב לנכבדים, כגון בימת העץ שישב עליה המלך במעמד 'הקהל' (משנה סוטה ז', ח'), וכן מתחם מוגבה בבית-הכנסת המשמש לקריאת התורה ועוד.
"המלה בִּימָה קשורה ביסודה לעמידה מול קהל, ומבחינה זו היא המתאימה לציון המקום המוגבה, שעליו מוצג המחזה בתיאטרון. כך אומנם נקבע במונחי התיאטרון של ועד הלשון משנת ת"ש (1940), וכך ודאי סברו גם מקימי התיאטרון העברי הראשון, 'הבימה', כשהעניקו לו את שמו בראשית המאה העשרים. עם זאת, ספק אם המלה בימה קדמה למלה במה בשימושה זה. בעיתונות העברית שתיהן משמשות בהקשר של תיאטרון כבר מסוף המאה התשע-עשרה, ואפילו בתיאור הצגות של תיאטרון 'הבימה' משמשת לעתים דווקא המלה במה. החילוף בין המלים אינו מפתיע, ולמעשה אפשר למוצאו כבר במסורות של ספרות חז"ל. למשל, בחלק מנוסחי התוספתא כתוב 'ובמה של עץ באמצע וחזן הכנסת עומד עליה' (סוכה ד', ו'), ואילו בגרסאות אחרות ובתלמודים 'ובימה של עץ...'.
"ועדת הדקדוק של האקדמיה דנה בעבר (תשמ"ח, 1988) בסוגיה, והחליטה להתיר את במה לצד בימה בכל ההקשרים".
ה. סיפור לא-ידוע
במפגש האחרון של "סדנת אלפרדו להפקת לקחים" כיכבו מעוז "בודפסט" ומפקדו מוטי אשכנזי. מי שטרחו לבוא - למרות המצור המטומטם, שהטילה עיריית תל אביב על אזרחי העיר ועל אורחיה לרגל המרוץ - שמעו תיאור מקפיא של הפקרות, של שאננות ושל זלזול, שכמעט הביאו לאסון.
המעוז לא נפל, ועמד מול המצרים בתעוזה. לא-מעט הרוגים היו לכוחותינו בניסיונות לפרוץ את המצור על "בודפסט" - עד שהקומנדו המצרי החליט להתפנות (כפי שהגיע) דרך הים, והדרך למעוז נפתחה. אז הוחלפו לוחמי המילואים מהחטיבה הירושלמית בלוחמים מקורס המ"כים של הנח"ל, שהמשיכו לעמוד מול התקפות מצריות.
תוך כך סופר בסדנה על קרב עלום, שניהלו לוחמי הנח"ל בארבעה-עשר באוקטובר 1973, מול כוחות מצריים, שחדרו ל"בודפסט", והדפו אותם. סיפור מעניין, שאשמח לקבל עליו עדויות.

תאריך:  03/11/2014   |   עודכן:  03/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ג'ון קרי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מציאות, במה ובימה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
תודה על המאמר המעניין אך:
רפי אשכנזי  |  3/11/14 16:11
2
שבן-צדף ילמד מד"ר רון בריימן
הניה  |  4/11/14 19:00
3
קרי לא הזוי הוא מגדולי
סניל  |  5/11/14 08:31
4
סמוך על הסמוך
דויד פיזאנטי  |  10/11/14 17:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
גם מי שאיננו נמנה עם חסידיו השוטים - ראוי שיודה בעמידתו ללא חת של ראש הממשלה ומנהיג הליכוד אל מול ה"עליהום" עליו, אם במפלגתו ואם מבחוץ. לפי שעה הוא גם מבטיח את המשך-כהונתו בקדנציה נוספת בראשות מפלגה שתוביל בבחירות
רפי לאופרט
ארה"ב, שמתיימרת להציג תרבות לאומית ובינלאומית מן המעלה הראשונה, מתדרדרת לא רק ביכולת הפעולה וההבנה שלה את המזרח התיכון וצרכיו, היא כושלת הרבה יותר באופן שבו היא מוצאת לנכון לתת ביטוי לתסכולים כאלה ואחרים של פקידיה או נציגיה, כאשר היא מגלה שישראל אינה נוהגת בסוגיות ביטחון לאומי עקרוניות כיֶס-מן טיפוסי
נתן פרבר
למי שעדיין לא מבין: קרוב ל-3,700 גופים (מתוך 4,400) שנחתו בישראל היו פוגעים בדיוק באותו מקום גם ללא נוכחות כיפת ברזל. לא מאמינים? עיינו בדיווח דובר צה"ל - 3,665 גופים נחתו בישראל. גם מתוך 735 הרקטות שיירטה הכיפה, הרוב המכריע היה פוגע ללא נזקים
ירון זכאי
אפשר להעריך ע"פ המצב כיום איפה נהיה עוד שנה. ייתכן שישראל תעבור אירועים כה קיצוניים שיביאו לחילופי שלטון מפתיעים    להלן רשימה חלקית של השינויים העולמיים הרלוונטית להערכת המצב שייווצר. השינויים כה קיצוניים, עד כי הפתרונות שייווצרו מהם יהיו קיצוניים בהתאמה
ישראל רוזנבלט
נבואות הזעם של פרידמן, בעל הטור הפופולרי ואיש אמונו של אובמה, זכו תמיד לכותרות גדולות בעמודים הראשיים של אמצעי התקשורת - כל עוד תקפו בבוטות את ראש הממשלה נתניהו והדביקו למדיניותו סיומות אפוקליפטיות לעתידה של מדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il