X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני פסקי דין ותיקים של בית המשפט העליון קובעים מתי מתחיל מרוץ ההתיישנות בתביעות לתיקון ליקויי בנייה - וזה לא תמיד מהמועד שהייתם חושבים
▪  ▪  ▪
[צילום: יח"צ]

שני פסקי דין ותיקים של בית המשפט העליון קבעו מתי מתחיל מרוץ ההתיישנות בנוגע לתיקון ליקויים בדירה. ליחם של פסקי דין אלו לא נס והם עדיין מהווים את היסוד לפסיקה בתחום זה, ולפיכך נסקור אותם בשורות הבאות.
מהיום בו הודה הקבלן
בתיק ע"א 167/88 נפסק, כי בהתאם לסעיף 6 לחוק ההתיישנות, תחילת ספירת הזמן היא מהיום בו הודה הקבלן בחבותו לבצע את התיקונים. הרעיון הוא, כי כל עוד הכחיש הקבלן את חבותו, יכלו הדיירים לסבור כי לא ליקויים המה ולכן לא ידעו על קיומם בסבירות גבוהה.
באותו מקרה, הדיירים רכשו דירה מחברת משה"ב ונערך פרוטוקול ובו פירוט הליקויים. הדיירים לא מסרו לחברה כל הודעה בדבר אי-התאמה, לא במשך תקופת השנה הראשונה המתחילה מיום מסירת הדירה לידיהם ולא לאחר מכן, עד הגשת התביעה, וזאת למעלה משבע שנים מאוחר יותר. שלוש שנים לאחר מסירת הדירה הייתה צריכה להתקיים ביקורת נוספת לבדיקת הליקויים בדירה. נציגי הקבלן שנכחו בביקורת, לא התכחשו להתחייבותו לתקן את הליקויים.
לאחר שבית משפט השלום דחה את התביעה בשל התיישנות, הפך בית המשפט המחוזי את ההחלטה וקבע, כי את מרוץ ההתיישנות יש למנות החל מהמועד שבו הודתה החברה הקבלנית בקיום הליקויים והביעה נכונות לתקנם. גישה זו התקבלה גם על-ידי בית המשפט העליון.
יש להוסיף על פסק הדין, כי טענה כזו תסייע לתובעים רק כאשר הם טרם הזמינו מומחה לקביעת הליקויים בדירה מטעמם. אם הזמינו מומחה וזה גילה להם ליקויים שהיו עד אז נסתרים - מרוץ ההתיישנות יחל יהיה ממועד גילוי הליקויים לדיירים באמצעות חוות דעתו.
ליקויים נסתרים הם גם אלה שנסתרים מעיני הדיירים בשל אי-ידיעתם ואי שליטתם בחוק ובתקנות, כלומר, הדיירים חשים (לדוגמא) צפיפות בחדר שירות בדירה, אך אינם יודעים מהם הקריטריונים הסטטוטוריים לקביעת אי-התאמה שכן הם אינם מכירים את ההוראות למתקני תברואה ואת התקנים הרלוונטיים בנושא זה.
כאשר הדיירים הגיעו למסקנה
בתיק ע"א 2242/03 דחה בית המשפט העליון את טענת ההתיישנות, וזיכה את הנפגעים מהבנייה הלקויה אך הטיל עליהם אשם תורם בגובה של 40% עקב בנייה שלא על-פי ההיתר.
בית המשפט קבע, כי מרוץ ההתיישנות מתחיל מהרגע בו הגיעו הדיירים למסקנה שהסדקים בביתם הם לא סתם סדקים, אלא מהסוג הפוגע ביציבות הבניין והגורם לצורך בהריסתו ובנייה מחדש. מועד זה אינו יום הופעת הסדקים, אלא - המועד בו דייר סביר מבין שהסדקים מסוכנים ליציבות הבניין, בין שהבין זאת בעצמו ובין שהיה זה בעקבות בדיקת מומחה. ממועד זה - ולא ממועד קודם לאירוע זה - יש לספור שבע שנים.
מיוון שהסדקים אשר הופיעו עם גמר הבנייה לא היו מהותיים במידה שיהוו עילה לתביעה בגין יציבות הבית - לא היה בהופעתם ובמועד הופעתם משום גילוי העילה על-ידי הדיירים. גילוי העילה נעשה מאוחר יותר - לדעת בית המשפט עם חדירת רטיבות לדירה במידה מסיבית; לדעתי עם גילוי הסיכון על-ידי חוות דעת מקצועית של מומחה בתחום הקונסטרוקציה. ממועד גילוי העילה - החל מרוץ ההתיישנות עד לתום הזמן בו זכאים התובעים להסתמך על עילת הסדקים (שבע שנים).
אפשר להשליך מהפסיקה לעיל על מקרים אחרים של כשלי בנייה, לרבות נשירת אבני חיפוי או פסיפס מהקירות. לדוגמה, אם נשרו אבני פסיפס והקבלן תיקן בכל פעל שהדבר ארע, הרי שלאחר כל תיקון היו צריכים הדיירים להבין שהתיקון תקין ומדובר בנזק מקומי שהקבלן ביטל אותו בתיקונו. זאת, גם אם הייתה בידי התובעים חוות דעת הנדסית, שהרי הליקוי לאחר תיקונו - לא קיים.
אם בשלב מסוים הדיירים מתחילים להבין, כי לא מדובר באירוע מקומי אלא בכשל מערכתי בכל מעטפת המבנה, או אז הם מזמינים חוות דעת מתאימה. ככל שחוות דעת זו מצביעה על כשל כללי בחיפוי החיצוני - להבדיל מכשלים מקומיים, אותם תיקן הקבלן מעת לעת - כי אז, ורק אז נולדה עילת התביעה, והתביעה אינה לתיקון מקומי אלא לטיפול כללי בכל מעטפת הפסיפס.

תאריך:  09/11/2014   |   עודכן:  09/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ליטל ביבר-חייקין
נפגעים בפיגועי דריסה עלולים להיתקל, בנוסף לנזק הגופני והנפשי, גם במצב משפטי מבלבל בבואם לתבוע פיצוי    על ההבדל בין פיגוע לבין תאונה, בין חייל לבין אזרח, ובין פיצוי ממלכתי לפיצוי פרטי
עמי דור-און
הר-הבית הוא מוקד של תבערה דתית נפיצה המאיימת לא רק על יחסי יהודים וערבים בירושלים. אם הניצוץ שכבר ניצת יתפשט - ואין זה משנה כרגע באשמת מי - התבערה תגלוש ללא יכולת שליטה אל כול רחבי המזרח התיכון ואולי גם תהפוך לאש עולמית. במקרה הנורא הזה יוכל אולי בנט להיות ראש הממשלה אבל זה יקרה במדינה שתעלה באש להבות תופת של שנאה
מנשה שאול
על המלחמות הפנימיות של הערבים
יובל ברנדשטטר
אני מסכים עם "המכון הישראלי לדמוקרטיה" שאין למנוע משונאי ישראל את הבמה הפרלמנטרית, וזאת כדי שכל ישראל יראו וייווכחו יום יום, שעה שעה, מיהם נציגיהם האמיתיים של ערביי ישראל
מרדכי קידר
"מדינת האיסלאם" נראית למוסלמים רבים כ"דבר האמיתי", האיסלאם הצרוף, הטהור, המקורי, זה שמוחמד נביא האיסלאם הביא לעולם וזה שהיה נר לרגלי חבריו וממשיכי דרכו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il