X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעת החוק למתן הפטר לחייבים מוגבלים באמצעים, נולדה משום שיותר מדי עורכי דין נרדמים בשמירה ואינם נוקטים בצעדים שניתן לנקוט אפילו נגד חייבים כאלו
▪  ▪  ▪
ההוצאה לפועל, תל אביב

שרת המשפטים, ציפי לבני, מקדמת בימים אלו הצעת חוק לבצע "הפטר חובות" לחייבים בהוצאה לפועל שנמצאים במסלול של איחוד תיקים מוגבל באמצעים למעלה מחמש שנים, ואין תועלת בהמשך היותם במסלול זה - לא לחייב, וגם לא לזוכה שמקבל שקלים בודדים מקופת האיחוד.
כצפוי, עורכי דין רבים (ואני ביניהם) הקימו קול זעקה, וטענו שהחוק בעייתי, ומעודד חייבים להישאר עם חובות. לדבריהם, הצעת החוק מוכיחה שכדאי לחייבים למשוך כמה שיותר זמן במסלול איחוד התיקים עד שלבסוף יקבלו הפטר. עם זאת, במלוא הזהירות הראויה, אני חושב שאנחנו עורכי הדין גם אשמים בהצעת חוק זו, והייתה בידינו האפשרות לייתר את הצעת החוק מעיקרה.
עורכי דין רבים סבורים, כי אין טעם לפעול נגד חייב שהוכרז כמוגבל באמצעים, וזאת משתי סיבות. האחת: ככל הנראה אין מהיכן לגבות. השנייה: מרגע כניסת החייב לתיק האיחוד, כל תשלום שיתקבל בתיק האיחוד, יחולק בין כל הנושים לפי גובה החוב. אלא שלא כך הם פני הדברים.
כולנו מכירים את החייבים המוגבלים באמצעים שנוסעים ברכבי פאר, וגרים בבתים מהודרים. איש אינו מונע מהם להמשיך ולחיות כך, ועם קבלת ההחלטה בדבר הכנסתם לתיק האיחוד, נרדמים משרדי עורכי הדין על המשמר. לכן, הייתי ממליץ לחברי עורכי הדין לפעול כנגד כל החייבים המוגבלים שבטיפולם, ולא להניח להם לחיות חיי פאר.
לדוגמא: כדאי להגיש לרשם פעם בחצי שנה בקשה להורות לחייב למלא שאלון של צו תשלומים, ולדרוש פירוט של כל ההכנסות וההוצאות. במשך חצי שנה יכול החייב להחליף מקום עבודה ואף לעבוד דירה.
לאחר קבלת הצו, אל תשלחו אותו מיד לתיוק. יש להעיף מבט ולדרוש הבהרות, תוספות, מסמכים, תצלומים, ולא להסס להזמין את החייב לחקירה בעניין צו התשלומים. ניתן לבקש מלשכת ההוצל"פ לסדר יום חקירות מרוכז ולבצע חקירות לחייבים. אם החייב לא נעתר לבקשת רשם ההוצאה לפועל ולא מגיש את המסמכים הנדרשים, ניתן רק בשל כך לפזר מיידית את תיק האיחוד, בצירוף הוצאות לתיק הפרטני.
עוד פעולות חשובות: יש לבדוק אפשרות לבקש מהלקוח לממן חקירה פשוטה כנגד החייב. לפעמים בחקירה כזו מתגלות עובדות רבות שדי בהן לגרום לפיזור מיידי של תיק האיחוד, ולזרז את החייב לבוא להסדר עם הנושים.
חייב באיחוד תיקים שנהנה משקט תעשייתי מצד עורכי הדין ויכול לרכוש רכב או נכס מבלי שהוא יעוקל אוטומטית. לכן חשוב לבצע בדיקת נכסים במסגרת צווי מידע אחת לכמה חודשים. כמו-כן, ניתן לבדוק משכורת של החייב ומעסיקים בתקופת האיחוד ולראות את ההכנסה האמיתית והעדכנית של החייב.
לבסוף, אנסה להפריך גם את הדעה שפעולות אלו לא כדאיות משום שהכספים אמורים להתחלק עם נושים אחרים. ראשית, זו ראיה צרה הגורסת "גם לי וגם לך לא יהיה". זה טעות לחשוב כך. אם כולם יחשבו ברמת המאקרו, יבצעו פעולות כנגד החייבים המוגבלים, ויבדקו את היכולות העדכניות שלהם, כולם ייהנו. בנוסף יש לזכור, כי אם תפעלו בתיקים בצורה אסרטיבית ותצליחו לגרום לפיזור תיק האיחוד בשל דיווח כוזב, יזכור החייב (לאחר פיזור תיק האיחוד) שאתם הם אלה "המסוכנים" ויזדרז לסגור את החוב כלפי לקוחכם לפני כולם.
לסיכום: תיק הוצאה לפועל דורש טיפול אינטנסיבי כנגד החייב. אסור להניח לתיק בצד ולחשוב שלא ניתן לעשות דבר. התנהלות כזו גרמה להצעת חוק כמו הנוכחית ועלולה להביא בעתיד להצעות חוק דומות.

האמור במאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן שבמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.
הכותב הוא ראש ועדת הוצאה לפועל בלשכת עורכי הדין ומנהל את קליניקת הוצאה לפועל בקריה האקדמית אונו.
תאריך:  06/11/2014   |   עודכן:  06/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צאו לפועל
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מאחל לכותב שיוכרז בעצמו מוגבל
מוגבל  |  6/11/14 17:48
2
עו'ד ויצמן-הזוי ומייצג עברינים
מזרחי  |  6/11/14 17:50
3
יש עוד סיבה להתנגד לחוק
שאול א.  |  6/11/14 20:34
4
תלוי מי הכותב
פועל  |  7/11/14 00:59
5
קשקוש מקושקש של המומחה להוצל"פ
קרטושקס  |  7/11/14 07:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
היום אנו יודעים בבירור, הרש"פ וראשיה, החמאס וראשיו, התנועה האיסלאמית וראשיה, חברת הכנסת הערבייה וחבריה, עוסקים ללא הרף בביצוע רצח-עם לעם היהודי ודמוסייד למדינת היהודים
עו"ד חיים שטנגר
לעיתים כשלי שוק מבניים, מונעים תחרות בריאה ויוצרים מרווחי רווח בלתי סבירים, שאותם מבקש משרד האוצר למנוע לטובת הציבור הישראלי. במצבים שכאלה הרי עמדת משרד האוצר, כעולה ממכתבו של שר האוצר - הינה, כי אין מנוס מנקיטה בכלים הנוקשים ביותר ובכללם הכלי הנוקשה של הצבת וקביעת פיקוח על מחירים
הרב ישראל רוזן
ה'וטו' הרבני מפקיר את הר-הבית ל'אל-בוראק', סוסו של מוחמד
עו"ד ארתור בלאייר, עו"ד יצחק פרנלדס
רופאה בבית החולים אסף הרופא לא מסרה לצעירה מידע על תוצאות לוואי-אפשרויות לטיפול בפצעי בגרות. התוצאה: כאשר התממשו הסיכונים, חויבו הרופאה ובית החולים בתשלום של 100,000 שקל
הרב ניצן ברגר
החטא המרכזי של אנשי סדום היה האנוכיות: אני ואפסי עוד. מולם ניצב אברהם אבינו, שמידתו המרכזית היא החסד - האנטיתזה המושלמת לאנוכיות. ברור מהו המודל שעלינו לאמץ לעצמנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il