X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט נדרש לשאלה האם תשלום לחברת ניהול תמורת עבודתו של בעליה, מהווה הכנסת עבודה של הבעלים או דמי ניהול לחברה. במקרה הנוכחי הועדפה האפשרות הראשונה, אבל עדיין אין פסיקה מנחה בנושא זה
▪  ▪  ▪
בן-שושן. מי ניהל?

ב-20.10.2014 ניתן פסק דין (מפי השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן), בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בערעור מס הכנסה 28320-05-12 (קרן תל אביב לפיתוח נגד פקיד שומה תל אביב 5). הערעור הוגש על-ידי קרן תל אביב לפיתוח בגין שומות לשנות המס 2009-2007, שהוצאו לה בצו על-ידי פקיד השומה.
המערערת חתמה ב-14.8.2002 על הסכם העסקה עם אברהם בן-שושן, שהיה בעבר (בין היתר) מפקד חיל הים, מנכ"ל משרד העבודה והרווחה וראש מטה הרפורמה בשירות הציבורי במשרד ראש הממשלה. בהסכם נקבע, כי בן-שושן ישמש כמנכ"ל המערערת מ-1.9.2002 ועד 1.9.2005 (עם אופציות להארכת התקופה, מצד אחד, ואפשרויות להפסקת ההסכם, בתנאים מסוימים), וכי התשלום בגין שירותיו ישולם כנגד חשבונית מס - ערוכה כדין - שתוצא למערערת.
הצדדים להסכם (המערערת ובן-שושן) הסכימו, כי היחסים ביניהם יהיו יחסי קבלן עצמאי-מזמין, וכי לא יהיו ביניהם יחסי עובד-מעביד. כן צוין בהסכם, כי המערערת תקבל את שירותי הניהול מחברת בן-שושן, באמצעות בן-שושן. במבוא להסכם הצהירה המערערת, כי היא מעוניינת להעסיק את בן-שושן כמנכ"ל, ובן-שושן הצהיר, כי הוא מעוניין להיות מועסק אצל המערערת בתפקיד מנכ"ל, וכי יש לו את הידע, היכולת והניסיון, הדרושים כדי לעבוד בתפקיד.
ב-4.9.2002 הקים בן-שושן חברה, בשליטתו המלאה, בשם א. בן-שושן ייעוץ ותכנון אסטרטגי בע"מ. חברת הניהול הנפיקה למערערת חשבוניות בגין שירותי הניהול שסופקו לה על-ידי בן-שושן, וקיבלה בפועל את התשלומים בגין שירותי הניהול. בן-שושן לא משך משכורת (ואף לא דיבידנדים) מחברת הניהול, וקיבל רכב צמוד וטלפון נייד מהמערערת, שהנפיקה לו תלושי שכר בגין ההטבות הללו (תוך גילום הסכומים, לפי שיעור המס השולי שלו).
במסגרת הפרישה מעבודתו כמנכ"ל המערערת, קיבל ממנה בן-שושן תשלום עבור פדיון 84 ימי חופשה בלתי מנוצלים, בסך 209,550 שקל. בדוחות הניכויים שלה לשנים 2009-2007 (וגם לפני כן), דווחה המערערת על התשלומים ששילמה לחברת הניהול, כהוצאה בגין שירותי ניהול.
המשיב סירב לקבל את המוצהר, ותחת זאת קבע, כי הסכומים שקיבלה חברת הניהול מהמערערת מהווים, במהותם, הכנסת עבודה של בן-שושן, ולפיכך היה על המערערת לנכות מס במקור (משכרו של בן-שושן), וכן לשלם מס מעסיקים ומס שכר (שחל על מלכ"רים ועל מוסדות כספיים).
בית המשפט מצא, כי בנסיבות העניין קיבלה המערערת את שירותי הניהול מבן-שושן ולא מחברת הניהול. על כן דחתה השופטת אגמון-גונן את הערעור והחליטה, כי "אין להתערב בקביעת פקיד השומה, שלפיה התשלומים ששילמה המערערת לחברת בן-שושן במסגרת העסקתו של מר בן-שושן אצל המערערת מהווים 'הכנסת עבודה' בידו של מר בן-שושן".
בית המשפט החליט, לאור התוצאה שאליה הגיע, כי אינו נדרש לטענת המערערת בנוגע לזכות ההתאגדות והפגיעה הנטענת בעקרון האישיות המשפטית הנפרדת, שכן גם ההתקשרות המקורית וגם ההתקשרות המהותית נעשו עם בן-שושן, באופן פרסונאלי, ולא עם חברת הניהול (שכאמור הוקמה על-ידי בן-שושן לאחר חתימת ההסכם).
בית המשפט בחר שלא להתמודד עם הטענה בדבר ההשלכות האפשריות של כפל המס (שכן חברת הניהול דיווחה, על אותן הכנסות, לפקיד השומה) והעיר, כי טענות אלה כוחן יפה, אם בכלל, במישור יחסיה של המערערת עם בן-שושן.
השופטת הבהירה בפסק הדין, כי החלטתה אינה פוגעת באישיות המשפטית הנפרדת ובזכות ההתאגדות של חברות הניהול, ואף קבעה כהאי לישנא: "אין באמור בכדי לקבוע כי לא ניתן, באופן עקרוני, לתת שירותי ניהול באמצעות חברה. במקרה שלפני, לא כך נעשה".
מכל אלה ניתן להסיק, למיטב הבנתנו, כי לא מדובר בפסק דין מנחה, וטרם הוכרעה המחלוקת בדבר הלגיטימיות (לצורכי מס) בקבלת שירותי ניהול מחברה, הנמצאת בשליטתו של יחיד, שנתן את שירותי הניהול (בפועל). אנו סבורים, כי כאשר חברת ניהול קיימת, שהיא אישיות משפטית נפרדת שהתאגדה כדין, מתקשרת בהסכם למתן שירותי ניהול - לא על נקלה יוכל פקיד השומה "לייחס" את הכנסת החברה ליחיד, שהוא בעל השליטה בה (לא כל שכן כאשר עסקינן בשליטה בעקיפין, באמצעות חברת החזקות), אלא אם כן כל כספי החברה משרתים, באופן מיידי ומובהק, את צורכי בעל השליטה.

הכותב הוא ממשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי ושות'.
תאריך:  12/11/2014   |   עודכן:  12/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב
בניית חדרי יציאה לגג מול אפשרות לביצוע תמ"א 38 - מה גובר? ועדת הערר בתל אביב קובעת, כי העדיפות לתמ"א תינתן רק כאשר קיימת כוונת ביצוע ממשית
בעז שפירא
עסקינן ברוצחים ערבים ניאו נאצים ששמו להם למטרה לרצוח יהודי על שום היותו יהודי. סכין ביד, תאוות רצח ואכזריות של פראי אדם ובטרם מצליח איש למנוע - יהודי נוסף, הפעם הזו צעיר ובמדים, מפרפר למוות אכזר
יהונתן קלינגר
אנו נחשפים ליותר ויותר מקרים בהם הרשות המנהלית לא מצייתת לחוק    הגיעה העת לבטל לגמרי את חזקת תקינות המנהל (או חזקת התקינות המנהלית), לפחות לתקופה קצרה
אברהם בן-עזרא
מדינת ישראל ניצבת בפני טרור פנימי וטרור פנימי בפוטנציה, וצריך לטפל בכך. דרושה הנהגה שתבטל כליל את המחשבה ואת האשליה כי מדינת ישראל תוותר על שטחים כלשהם שנכבשו כדין בין שהיו שייכים לה לפני כן ובין שלא, נושא שבמחלוקת
מרדכי ליפמן
ראאד סלאח הפך את נושא אל-אקצה למנוף פוליטי מרכזי במאבק מול ישראל. המסגד הזה חשוב מאוד ל'אחים המוסלמים'. הם ביקשו להפנות קודם כל את המרץ המהפכני בעולם הערבי להפלת המשטרים הערביים. אחר כך לאחד את העולם הערבי, שכבר יהיה בשלטון 'האחים', לכינונה של ח'ליפות מוסלמית שבירתה ירושלים, ומסגד אל-אקצה בליבה. לאורך השנים התבטאויותיו של סלאח מוכיחות הכוונה הזאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il