X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנו נחשפים ליותר ויותר מקרים בהם הרשות המנהלית לא מצייתת לחוק הגיעה העת לבטל לגמרי את חזקת תקינות המנהל (או חזקת התקינות המנהלית), לפחות לתקופה קצרה
▪  ▪  ▪
להשיב את אמון הציבור

הגיע הזמן שנדבר על חזקת תקינות המנהל (או חזקת התקינות המנהלית). חזקת תקינות המנהל היא הנחה משפטית, שקובעת כי עד שלא הוכח אחרת, כל החלטה של רשות ציבורית היא חוקית ותקינה. חזקת התקינות היא ה"חף מפשע עד שהוכח אחרת" של הרשויות הציבוריות, וקובעת כי:
  • "בהתאם לחזקה זו, הרשות אינה נדרשת להראות שפעולתה היא תקינה, אלא לכאורה עומדת לה החזקה שאלה הם פני הדברים ועל הפרט הטוען לאי-תקינות להרים נטל לשם סתירת החזקה. חזקת התקינות נובעת בעיקר משיקולים של יעילות ומעשיות. ראשית, לא ייתכן להטיל על הרשות את נטל בזבוז המשאבים הכרוך בהליך השיפוטי רק על יסוד טענה בעלמא שמעלה הצד שכנגד. שנית, קשה לצפות לתיעוד מלא ומדויק, לאורך שנים, של כלל הפעולות הנעשות כעניין של דבר יום ביומו במנגנון הפנימי של השירות הציבורי (להבדיל מפעולות בעלות משמעות מיוחדת שיש לתעד ואי-תיעודן ייחשב לנזק ראייתי)" (עא 3901/11 מחקשווילי ואח' נ' רשות המיסים ואח').
כלומר, ההנחה שהרשות הציבורית פועלת באופן תקין מבוססת הן על ניסיון החיים, לפיו הרשות בדרך כלל אינה טועה, וגם כיוון שלא סביר להניח שרשות ציבורית תשקר לבית המשפט העליון, או שרשות ציבורית תסתיר מידע מהציבור, אז אין טעם להטריח אותה בלי שהצד השני מביא ראיות כבדות יחסית. לאחרונה, היה פסק דין אחד שפקפק מעט באותה חזקה (עעם 4072/11 עיריית בת-ים נ' ירדנה לוי ואח'). באותו המקרה, בית המשפט פוסק כי העדר פעולה תקינה של רשות מנהלית יכול להפעיל מקום לשינוי החזקה גם בדברים אחרים:
  • "אכן, במקרים מתאימים, סתירתה של חזקת התקינות בעניינו של מעשה מנהלי פרטני משליכה על חזקת התקינות בעניינם שלמעשים מנהליים אחרים, ובלבד שאלה סמוכים לו מבחינה רעיונית ועניינית. הווה אומר, סתירת חזקת התקינות במעשה מנהלי אחד הופכת עצמה לראייה מנהלית נוספת בניסיונו של הפרט לסתור את חזקת התקינות בעניינם של מעשים מנהליים אחרים, ובתנאי שישנו קשר רלוונטי ביניהם".
אלא, שהפרזומפציה (=חֲזָקָה) שאני רוצה לצאת ממנה היא כי הגיעה העת לבטל לגמרי חזקה זו, לפחות לתקופה קצרה. עקרון התקינות המנהלית בעצם נועד לשרת מדינה שמשרתת את אזרחיה, שפועלת בצורה תקינה, ושמצייתת לחוק. אמון הציבור ברשויות המדינה הוא הסיבה לשמור על החזקה הזו ולחייב אזרח שמעוניין לשנות החלטה של מדינת ישראל להביא ראיות חזקות. אבל, אם נשנה את המצב המשפטי למצב בו "המוציא מחברו" הוא הדרך לסתור החלטה של רשות מוסמכת, נצליח להשיב את אמון הציבור כי הרשות תצדיק עצמה.
ואסביר: הרבה בזכות חוק חופש המידע, אנו נחשפים ליותר ויותר מקרים בהם הרשות המנהלית לא מצייתת לחוק, יהא זה סירוב של רשות ממשלתית להודות בקיומה של מערכת מחשב שמסוגלת לספק נתונים על תקצוב החינוך, אי-אמירת אמת מצד הרשות שאמונה על אכיפת החוק בנוגע לנסיבות פתיחה בירי, מקרים בהם רשות ממשלתית מטעה את המחוקק לגבי התנהגותה בדרך הכלל, אמירה של דבר אחד על-ידי הדרג הנבחר בכנסת ואמירה של דבר אחר מצד פרקליטות המדינה לבית המשפט העליון, ויש עוד עשרות דוגמאות שאנו נתקלים בהן בכל יום בהן רשויות הממשלה אינן מקיימות את החוק.
הסיבה לכך? חזקת התקינות. אם היינו משנים, ואף לרגע, את חזקת התקינות לכזו של מאזן ההסתברויות, כזו שתדרוש מהאזרח להוכיח כי גרסתו, בסך-הכל, יותר סבירה מהגרסה של המדינה, הרי שהמדינה הייתה עובדת קשה יותר להביא הוכחות לכל התנהגות שלו, להצדיק את כל הפעילויות שלה ולקדם את האמת: מדינה שאין לה מה להסתיר, שעובדת תקין, לא תצטרך להצטדק מול בית המשפט.
העלויות, לשנה אחת ללא חזקה, יהיו מועטות. מדוע? בשלב הראשון אכן אזרחים רבים יטריחו את בית המשפט. כל פרחח שסגר לו מרפסת ונקנס, יטען כי הקנס לא היה חוקי וכי זכותו להקים מרפסת. המדינה תצטרך להוכיח את עמדתה, והעלויות יאמירו. אבל, מהר מאוד המדינה תצליח לנהל לעצמה מערכת שבה ההצדקה, הנימוק וההכנה מראש לכך שכל החלטה שלה תותקף בבית המשפט, ישפרו אותה, יביאו למערכת יעילה ומנומקת.
שנת ההתייעלות, נקרא לזה; באותה שנה נראה מה יקרה במדינה: האם פתאום העולם טוב יותר, או שמא אנו בעולם של רשעים שחיכו לתקופה כזו?

פורסם במקור: Intellect or Insanity - יהונתן קלינגר (10.11.14)
הכותב הוא בעל תואר שני במשפטים ותארים ראשונים במשפטים וממשל, וסטודנט בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה בבר-אילן לקראת תואר שלישי. פעיל למען זכויות אדם בעולם הדיגיטלי וחברה חופשית.
תאריך:  11/11/2014   |   עודכן:  11/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חופש המידע
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חזקת קלקול המנהל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חזקת תקינות
חרד  |  11/11/14 16:08
2
חובת ענישת דוברי שקר והרשות
אחד העם  |  12/11/14 10:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
מדינת ישראל ניצבת בפני טרור פנימי וטרור פנימי בפוטנציה, וצריך לטפל בכך. דרושה הנהגה שתבטל כליל את המחשבה ואת האשליה כי מדינת ישראל תוותר על שטחים כלשהם שנכבשו כדין בין שהיו שייכים לה לפני כן ובין שלא, נושא שבמחלוקת
מרדכי ליפמן
ראאד סלאח הפך את נושא אל-אקצה למנוף פוליטי מרכזי במאבק מול ישראל. המסגד הזה חשוב מאוד ל'אחים המוסלמים'. הם ביקשו להפנות קודם כל את המרץ המהפכני בעולם הערבי להפלת המשטרים הערביים. אחר כך לאחד את העולם הערבי, שכבר יהיה בשלטון 'האחים', לכינונה של ח'ליפות מוסלמית שבירתה ירושלים, ומסגד אל-אקצה בליבה. לאורך השנים התבטאויותיו של סלאח מוכיחות הכוונה הזאת
ראובן לייב
כדי להבטיח בפריימריז הקרובים לראשות הליכוד את המשך בחירתו של בנימין נתניהו לעמוד בראשו, יצטרך האגף הניצי בתוכו לסגת מהתמיכה שהוא מעניק למשה פייגלין או לדני דנון, באשר בחירה של אחד מהם רק תקצין עוד יותר את פניה של המפלגה ותהפוך אותה למפלגת אחות לבית היהודי ולישראל ביתנו, שאינן בוחלות במדיניות אגרסיבית כלפי האוכלוסייה הערבית
אליקים העצני
משהו קדם לאבן ולסכין, ואלה הן המילים. שכנינו הערבים הרגילו אותנו לסגנון של טיעון מעוות והיגיון עקום, שאינו פחות מאשר עלבון לאינטליגנציה, ובראש ובראשונה האינטליגנציה שלהם: מהם מוכנים לקבל ארגומנטציה, שאצל אחרים הייתה נחשבת נלעגת או מפגרת. אני מציע, לשם שינוי, שלא להעליב את הערבים ולדרוש מהם את מה שמצפים לו מכל ציבור נורמלי בעולם
יהודה דרורי
הערבים מעולם לא הצטיינו באומץ לב. ויגיד מי שיגיד שזו אמירה גזענית, אבל זו אמירה נכונה שכולנו מודעים לעובדות שמאחוריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il