X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מלך ירדן, עבדאללה ה-II, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומזכיר המדינה, ג'ון קרי בארמון המלך, רבת-עמון, ירדן, 13 בנובמבר 2014 [צילום: AP]
המבט המוגבל מהפסגה ברבת-עמון
יש לראות את תוצאות הוועידה ברבת-עמון כמסויגות וזמניות. כל קבוצה של פלשתינים או ישראלים יכולה בקלות להסית למצב, שיביא להתפוגגותן. המאמצים ברבת-עמון לחדש את תהליך השלום היו לא יותר ממס שפתיים

מפגש הפסגה ברבת-עמון, שהוסדר בחופזה והתקיים ב-13 בנובמבר 2014, אולי העניק למשתתפים סיפוק מיידי מסוים אולם בטווח הארוך הוא רק מצטרף לרשימה ארוכה של ועידות דומות, שהתקיימו במקומות כמו עקבה בירדן, שארם-א-שייח במצרים, וושינגטון הבירה ועוד, והסתיימו ללא השפעה ממשית.
המארח, עבדאללה השני, מלך ירדן, היה זקוק לוועידה, כדי להמשיך ולהפעיל לחץ על ראש הממשלה נתניהו לנקוט צעדים להפחתת המתיחות בירושלים, במיוחד באזור הר-הבית / מסגד אל-אקצה. ירדן כבר החזירה את שגרירה מישראל, והמלך עבדאללה עצמו השמיע כמה הצהרות חריפות במיוחד בנושא.
ועידת הפסגה השיגה את היתרונות המבוקשים, אם כי קצרי הטווח. המלך נראה כאי של אחריות ומתינות בתוך אזור מתוח, עוין והפכפך. הוא שב והדגיש את תפקידו כפטרון האתרים הקדושים לאיסלאם בירושלים ואת היותו שותף אמין לארצות הברית ובעל ברית מרכזי במערכה נגד דאעש. אורח הכבוד בוועידה, מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, ניצל את האירוע, כדי לשקם את מעמדה של ארצות הברית כמעורבת פעילה בשלוש הסוגיות המרכזיות של המזרח התיכון בימים אלה: המערכה נגד דאעש, המשא-ומתן עם אירן על עתיד תוכנית הגרעין שלה, והסכסוך הישראלי-פלשתיני. המשתתפים שלא נכחו – הנשיא הפלשתיני אבו-מאזן (שנפגש עם קרי ברבת-עמון לפני הוועידה) והנשיא המצרי א-סיסי (ששיחת טלפון עמו התקיימה במהלך הוועידה) -- רשמו לעצמם הישגים קטנים ושוליים במאמציהם להתמודד עם הבעיות והיריבים הפוליטיים מבית. אבו-מאזן הסכים "להנמיך את הרטוריקה" (כפי שניסח זאת קרי במסיבת העיתונאים, שנערכה מיד בתום הוועידה), וא-סיסי הצהיר, שהוא מוכן לעשות כל שביכולתו על-מנת לקדם את השלום בין הישראלים לפלשתינים. אף צד לא הציג ויתור או מחויבות משמעותיים או גדולים.
האורח השלישי בפסגה המשולשת, ראש הממשלה נתניהו, "נשאר לשלם את החשבון". במסיבת העיתונאים המשותפת שערכו מזכיר המדינה, קרי ועמיתו הירדני, נאסר ג'ודה בתום הפסגה, הם שבו והתייחסו ל"מחויבויות המוצקות", ל"צעדים הבונים" ול"פעולות מעשיות וספציפיות", שכל הצדדים המעורבים מוכנים לבצע. עם זאת, ברור שהנטל היה ונשאר על ישראל. קרי וג'ודה סירבו לנסח אילו צעדים צפויים, אולם יש להניח שהם כללו הרשאה לכל הערבים להתפלל במסגד אל-אקצה (מבלי להגביל את המבקרים לקבוצות גיל מסוימות) ומניעת מעשים בעלי אופי פוליטי מצד ישראלים מסוימים, כגון ביקורים תקשורתיים. עבור נתניהו, החזרה ברבת-עמון על הצהרה קודמת שלו, כי ישראל מחויבת לשמור על הסטטוס קוו בהר-הבית עשויה להתגלות כהתחייבות הקלה יותר. להורות למשטרת ישראל למנוע מפוליטיקאים ישראלים, חלקם ממפלגתו שלו, את הגישה להר-הבית, עלולה להתגלות כמשימה הקשה והיקרה יותר, פוליטית, במיוחד על-רקע השמועות הרוחשות בדבר הקדמת הבחירות בישראל.
המטרה המוצהרת של הוועידה, הייתה להרגיע את ההסלמה בהר-הבית, אולם, האם נתניהו הצהיר על מחויבות כלשהי לבנות יחידות דיור בשכונות בירושלים שמעבר לקו הירוק? אם כן, הרי שברור שבעיותיו הפוליטיות מבית יתגברו. ואם לא נתן התחייבות כזו – כול מהלך ישראלי חדש בהקשר זה יצית את הצדדים האחרים ויגרור האשמות על כך שישראל חותרת תחת המאמצים להשגת רגיעה בהר-הבית.
ההבנות של ועידת הפסגה ברבת-עמון בעייתיות גם מנקודת המבט הישראלית. למשל, לא ברור אם ימשיכו המאמצים הפלשתינים לחתור להחלטת מועצת הביטחון, ואם כן האם תכלול הטיוטה – ובבוא העת, הנוסח הסופי, במידה שיאומץ – התייחסות למזרח ירושלים כבירת המדינה הפלשתינית העתידית.
בהקשר זה לא ברור איזה תפקיד תמלא ירדן כחברה במועצת הביטחון. יתרה מכך, לא ברור כיצד תגיב ארצות הברית לגרסאות השונות של טיוטת ההחלטה, שיוגשו למועצת הביטחון. לפיכך, נתניהו עשוי להישאר היחיד שיתבקש לנקוט צעדים קונקרטיים בעוד שכל שאר משתתפי הוועידה, בין אם נכחו בפועל או לא, יצאו ממנה עם התחייבויות מעורפלות ובלתי מדידות בלבד. העובדה שנתניהו התקבל בבירה ערבית ושוחח עם מלך ירדן, עם נשיא מצרים ועם מזכיר המדינה האמריקני על בעיות בוערות אחרות באזור תקנה לו מעט מאוד נקודות במערכה הפוליטית הצפויה לו מבית.
לאור כל אלה, יש לראות את תוצאות הוועידה ברבת-עמון כמסויגות וזמניות. כל קבוצה של פלשתינים או ישראלים יכולה בקלות להסית למצב, שיביא להתפוגגותן. המאמצים ברבת-עמון לחדש את תהליך השלום היו לא יותר ממס שפתיים. בהיעדר מסגרת רחבה יותר, כל ניסיון להתמודד עם סוגיה בודדת דוגמת הר-הבית, תהא רגישה ככל שתהיה, עשוי להתגלות כבלתי מספיק. אפשר להוקיר את המאמץ האציל של הוועידה להרגיע את המצב בסוגיה הספציפית, וכנראה שלראש הממשלה נתניהו לא הייתה הרבה ברירה לגבי השתתפותו, אולם עדיין יש להישיר מבט אל העננים המתקדרים מעל הסכסוך הישראלי-פלשתיני.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 630 (17.11.14)
ד"ר עודד ערן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, כיהן כראש המכון מיולי 2008 ועד נובמבר 2011. לד"ר ערן קריירה ארוכת שנים בשירות החוץ ובמערכות הממשל של ישראל. ד"ר ערן כיהן בתפקידו האחרון כמנכ"ל המשרד הישראלי של הקונגרס היהודי העולמי - WJC. ערן משמש גם כיועץ לוועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. קודם לכן כיהן משך חמש שנים (2007-2002) כשגריר ישראל באיחוד האירופי בבריסל. בין השנים 2000-1997 שירת ערן כשגריר ישראל בירדן ובשנים 2000-1999 היה ראש צוות המשא-ומתן עם הפלשתינים ליישום הסכמי הביניים והסדר הקבע. בין השנים 1990-1987 היה ערן ציר מדיני בשגרירות ישראל בוושינגטון. מחזיק בתואר דוקטור (PhD) מטעם בית הספר לכלכלה של לונדון (London School of Economics).
תאריך:  18/11/2014   |   עודכן:  18/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתמר לוין
ברוח הסטטוס-קוו והאיפוק, מן הראוי לקבוע שקורבנות הפיגוע בבית הכנסת אשמים כמו הרוצח. לא מסכימים? הוויכוח שלכם הוא לא אתי
איציק וולף
שני מחבלים נכנסו לבית כנסת ברחוב אגסי בשכונת הר נוף בירושלים והחלו לתקוף מתפללים בגרזנים ובסכינים    ארבעה אנשים נרצחו, בהם הרב משה טברסקי, ראש כולל "תורת משה"    שלושה נפצעו קשה    נתניהו יכנס התייעצות ביטחונית לאחר שהצהיר: "נגיב ביד קשה"
רפי לאופרט
מלחמת טרור היא מלחמת שחיקה. אינתיפאדה היא מלחמת טרור ולכן גם היא מלחמת שחיקה. הסכנה באינתיפאדה היא היגררות ממסכת עימותים מוגבלת שמתרחשת באזורי איו"ש ועזה, למערכת עימותים חריפה בהרבה, שנגררים אליה גם גורמים בקרב ערביי ישראל. התהליך הופך מנסיונות לשבש סדרי חיים ולהפעיל לחץ פוליטי, לתהליך ספירלי מסלים של אלימות ואלימות שכנגד שהעצבים, הפחדים והאמוציות מנהלים אותו
משה חסדאי
זו אינה מלחמה הנושאת נפשה לחרות האדם. זו מלחמה החורטת על דגלה השמדה ושיעבוד של ילדים ונשים, יהודים ועמים. תכלית המרד הערבי והמוסלמי היא ההרס והמוות, ובהיותו כזה הריהו חסר היגיון. המרד הערבי הפלשתיני, המרד המוסלמי הג'יהדיסטי, אינו שומר אמונים ל"הן" הכלול בו, ובוודאי לא ל"לאו", בהיותו טרוריזם טוטאלי הדוגל במוות לערבים וליהודים כאחד
אורי שרגיל
מדינה פלשתינית מתחמשת? צריך להתעורר... דאעש לוקחת את האנושות צעד אחד אמיץ קדימה אל העבר שהתרחקנו ממנו לפני 1300 שנה. היא מנסה לקחת אותנו עם הראש על כפות הידיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il