X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא חשוב כיצד מכנים את הפיגועים בירושלים, אלא מה עושים נגדם שימו לב לדמיון האפשרי בין דאעש לבין הרוצחים מהר נוף האוביקטיביות המופלאה של ממשל אובמה הדור הבא של המחבלים כבר מיידה אבנים
▪  ▪  ▪
מי צריך תירוץ כדי לרצוח יהודים? [צילום: פלאש 90]

אינתיפאדה או לא

הטבח בבית הכנסת בשכונת הר נוף, הוא אחד מהאירועים הדרמטיים והקשים ביותר שעברו על ירושלים בתקופה האחרונה. לאורך זמן ניתן היה לראות ולהרגיש את ההסלמה ברחובות העיר, שבתקווה יסתיימו בקרוב.
בקרב הציבור עולה השאלה, האם מדובר באינתיפאדה. לאינתיפאדה הראשונה והשנייה היו סיבות שונות. בעוד שבאינתיפאדה הראשונה הסיבות נגעו להקצנה ולפגיעה כלכלית, האינתיפאדה השנייה החלה לאחר כישלון שיחות קמפ דייוויד של שנת 2000 ומותם של פלשתינים במהומות.
משום שהאירועים מתרחשים עכשיו, קשה קצת להעריך מה היה הטריגר למהומות. בכל מקרה, אנחנו לא צריכים לשאול האם מדובר באינתיפאדה, אלא מה עושים. לקרוא לאירועים בשם ולהכניס אותם לתבנית, מאוד עוזר מבחינה מחשבתית ורעיונית להתמודדות עם דברים, שהרי אם זה כמו שהיה בעבר, אז נשתמש באותם פתרונות. אבל זה לא כמו מה שהיה בעבר, ולכן נראה שרוב הפתרונות הקודמים לא יעזרו. במקום להיכנס לתבניות עבר, צריך לפעול כדי למנוע את הפיגוע העתידי.

לא צריכים תירוץ

אדריאנוס היה קיסר רומא בתקופת מרד בר-כוכבא. במסורת היהודית, אדריאנוס מתואר כקיסר אכזר, ומדרש איכה רבה (פרשה ג') נתן דוגמה לכך: "יהודי אחד עבר לפני אדריאנוס ושאל בשלומו. אמר לו: מי אתה? אמר לו: יהודי. אמר לו: וכי יש יהודי עובר לפני אדריאנוס ושואל בשלומו? אמר: לכו והתיזו את ראשו! עבר יהודי אחר, ראה מה שנעשה בראשון ולא שאל בשלומו. אמר לו אדריאנוס: מי אתה? אמר לו: יהודי. אמר לו: וכי יש יהודי עובר לפני אדריאנוס ואינו שואל בשלומו? אמר: לכו והתיזו את ראשו. אמרו לו סנקליטון שלו: אין אנו יודעים מה אלו המעשים שאתה עושה: מי ששואל בשלומך - נהרג. ומי שאינו שואל בשלומך - נהרג! אמר להם: ואתם רוצים ליעצני היאך אני צריך להרוג בשונאי?".
נזכרתי בסיפור הזה אחרי הדברים שאמר ח"כ נחמן שי בעקבות הטבח: אחת הסיבות לפיגוע הייתה העלייה של יהודים להר-הבית. ואני שואל, האם באמת בגלל העלייה להר-הבית עושים פיגועים? האם מחבלים פלשתינים צריכים תירוץ להרוג יהודים? מובן שלא. עושים פיגועים משתי סיבות. הראשונה, אנחנו יהודים. השנייה, אנחנו יהודים שחיים בארץ ישראל.
זוהי זכותנו לחיות בארץ הזאת. העם היהודי בארץ ישראל הושיט יד לשלום עשרות פעמים במשך שנות קיומו. במקרה הטוב והנדיר נתקל בכתף קרה, במקרה הרע והנפוץ נתקל בנשק חם. זה ייגמר רק בדרך אחת: שהפלשתינים יבינו שאנחנו כאן כדי להישאר. הם גם צריכים להבין, שאם הם רוצים עתיד טוב יותר להם ולילדיהם, הם צריכים לשתף פעולה איתנו ולהכיר בזכותנו לחיות בארץ הזאת בשלום.

תלמידים של דאעש

האם יש דמיון בין הפיגוע בהר נוף לטרור של דאעש? הנושא עלה לאחר בחינת הפגיעות של המתפללים והשימוש בסכינים בידי המחבלים. פרופ' אמציה ברעם אמר בראיון לאתר וואלה!, שהוא רואה את קווי הדמיון לטרור של אל-קאעידה בעירק, אחד מגלגוליו הקודמים של דאעש.
אם אכן לארגון הייתה השפעה על שני הרוצחים, אולי צריך לבחון כיצד דאעש פועל. דאעש ממקד את פעולותיו בעצם נגד כולם ללא הבדלי דת, גזע ומין. שנואי נפשם של הארגון הם לא בהכרח המערב, אלא השיעים. השסע הסוני-שיעי הוא שסע עמוק ביותר באיסלאם, והלחימה בעירק החלה כמלחמה עדתית בין הסונים לשיעים. חלק מפעולות הארגון ממוקדות נגד מסגדים וסוכות אבלים שיעים, כמו גם אזורים שיעים בעירק. לכן, סביר להניח שכדי לבצע פיגוע משמעותי, מחבלים פלשתינים ינסו להתמקד שוב במקומות שבהם יש ריכוז גבוה של יהודים דתיים.

לשני הצדדים

יממה לאחר הפיגוע בשכונת הר נוף, פרסמה הקונסוליה האמריקנית בישראל אזהרה לאזרחיה ועובדיה, להימנע מנסיעה ברכבת הקלה בירושלים ולנקוט באמצעי זהירות. הקונסוליה הייתה צריכה להזהיר את עובדיה לאור האירועים האחרונים, אבל אסור לשכוח מי גרם להם. לא מדובר בטרור של יהודים נגד ערבים, אלא ההפך.
הנשיא ברק אובמה קרא לישראל ולרשות הפלשתינית למתן את המתיחות ולהפסיק את האלימות. אובמה שכח או לא רצה לציין, כי האלימות היא חד-צדדית. בנוסף, למתן את האלימות אומר שלמחבל מותר לרצוח אבל לישראל אסור להגיב. אחרי שש שנים כנשיא ארה"ב, אפשר היה לצפות שאובמה יתחיל להבין את יחסי הכוחות במזרח התיכון, כאשר יהודים נרצחים בארצם על לא עוול בכפם. זה לא קרה וכנראה גם לא יקרה.

כשאהיה גדול

אדם אחד צעד ליד פסי רכבת, שמע את צפירת הקטר, ניסה לברוח אך נפגע. הוא שכב בבית-חולים ופתאום שמע שריקה של קומקום. מיד לקח את הקומקום והטיח אותו על הקיר. כששאלו אותו למה עשה זאת, אמר שצריך לעצור אותם כשהם עוד קטנים.
כך צריך לנהוג עם מיידי אבנים קטינים – לעצור אותם כשהם עוד קטנים. בהתפרעויות שהתרחשו השבוע בכניסה למחנה הפליטים שועפאט, השתתפו גם ילדים בני תשע-עשר לצד נערים מבוגרים יותר. הדבר נכתב ובטח ייכתב שוב עד שיעשו את מה שצריך לעשות: לנהוג באותם ילדים קטנים כמו באדם בוגר בכל הנוגע לפעילות טרוריסטית. החוק צריך להשתנות ולהתאים עצמו למצב הבלתי אפשרי שבו ילדים קטנים מתחילים ליידות אבנים נגד כוחות הביטחון. במסלול כזה, ברור מאוד לאן ילדים אלו יתקדמו.

תאריך:  20/11/2014   |   עודכן:  20/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחרי הטבח
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הסכסוך הוא דתי : מוסלמי-יהודי
דודי30  |  20/11/14 09:34
2
מה אתה רוצה מאובמה?
פורמולה  |  20/11/14 09:39
3
טרור אנטישמי
דניאל24   |  20/11/14 09:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אליקים העצני
האמת היא שישראל, תחת כל ממשלותיה, השלימה עם רצח האופי וההוקעה אל עמוד הקלון של היהודים ומדינתם, בתנאי שהמשמיצים והמסיתים הם ערבים שקוראים לעצמם 'פלשתינים'. להם - מותר הכל
איתן אראל
תגובתי לטבח בבית הכנסת בהר נוף, בעקבות דבריה של יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון
מנחם רהט
מטעמי מוסרניות שפופה, שמגובה במדיניות של מוסר מזויף מבית מדרשם של בג"ץ ואירגוני השמאל הקיצוני ובראשם בצלם, לא ננקטת מדיניות הרתעה תקיפה וכואבת, לבלימת תאוות הרצח הפלשתינית
מרדכי ליפמן
ישראל חייבת "להחליף פאזה" בהתייחסותה לטרור הפלשתיני המתחדש במלא עוזו. בנוסף לכך יש לבצע שינוי בחקיקה שיאפשר להוציא תנועות מסוימות העוסקות בהסתה אל מחוץ לחוק
נסים גבאי
האירוע בירושלים גרם להבין שכל הדיאלוג הזה זרם בנחלי אכזב ומעולם לא היה סיכוי להגיע להסכם בין ישראל ופלשתין העתידית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il