X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההסכם לשילוב אנשים עם מוגבלויות במעגל התעסוקה עלול לגרום לתוצאה הפוכה שכן הוא לא מבהיר במפורש מה יהיה היקף ההעסקה והשכר של העובדים ביחס לשכר בארגון. זהו פתח מסוכן לעקיפה של החוק בדרכים שונות
▪  ▪  ▪
העסקת אנשים עם מוגבלות. יהפוך למראית עין בלבד [צילום: פלאש 90]

ההסכם לשילוב אנשים עם מוגבלויות במעגל התעסוקה, קובע שחברה המעסיקה מעל 100 עובדים תחויב להעסיק 3-2 אחוז מכוח אדם של אנשים עם מוגבלויות.
זהו צעד חשוב ביעד הלאומי של קליטת מאות אלפי אנשים עם צרכים מיוחדים שיושבים כיום בבתיהם ויכולים להפוך ליצרנים ותורמים לכלכלה.
עם זאת, ההסכם במתכונתו הנוכחית והקולות המתחמקים מצד המעסיקים, עלולים ליצור מצג שווא. כאילו בעיית תעסוקת האנשים עם המוגבלויות נפתרה, אך היא בעצם הועמקה.
ההסכם לא מבהיר במפורש מה יהיה היקף ההעסקה והשכר של העובדים ביחס לשכר בארגון. זהו פתח מסוכן לעקיפה של החוק בדרכים שונות. לדוגמה, חברה יכולה להעסיק את העובדים עם המוגבלויות במשרות חלקיות ומצומצמות בתפקידים זוטרים ולא משמעותיים. רק מתוך מטרה לסמן וי ולעמוד בהתחייבות.
ההסכם גם אינו מתחשב בעובדה שישנם אנשים המוגדרים כאנשים עם מוגבלויות וכבר מועסקים במסגרת רגילה. מכאן שההשלמה למינימום תהיה קטנה מדי, במיוחד על-רקע העובדה שאחוז האנשים עם המוגבלויות נעמד ב-10 אחוז מכלל האוכלוסייה, פי 4-5 מההסכם המתהווה. ומה יעשו כל השאר?
החשש העיקרי הוא ששילוב אנשים עם מוגבלויות במסגרות תעסוקה נורמטיביות יהפוך להיות למראית עין, מבלי לפתור את בעיית התעסוקה האמיתית. מבלי שהציבור מבחין בכך כ-87% מאוכלוסיית הנכים שמסוגלים לצאת לעבודה, לא עובדים. בעיקר בגלל קושי גדול מאוד למצוא מעסיקים המתחשבים לצרכי עובד המתמודד עם מוגבלות כזאת או אחרת. שיהיו בעלי אחריות להתמודד עם דילמות מוסריות בהווה ובעתיד.
יוצאי הדופן בגישתם ובמהותם הינם עסקיים חברתיים שקמו בשנים האחרונות. המעסיקים אנשים עם מוגבלויות בהעסקה ישירה, בתוכנית המסייעת לקידום והעצמת העובד. עסקים אלו מקדמים אג'נדה חברתית כמעט באופן שווה לעומת הצורך הקיומי של עסק להיות רווחי.
לפני כ-7 שנים שהתחום בארץ היה בראשיתו, הקמתי את סטודיו אנד ג'וי המייצר חבילות שי וזרי פרחים. במסגרתו מועסקים למעלה מ-80% מכוח אדם של אנשים עם צרכים מיוחדים, תוך מתן הדרכה וליווי אישי לעובדים.
באותן שנים העסקת אנשים עם צרכים מיוחדים הייתה מוגבלת למפעלי שיקום ומאז עברנו כברת דרך ארוכה. כולנו יכולים להיות גאים בתהליך שנעשה במדינתנו הפותח אופק חדש למאות אלפי אנשים בישראל.
הפעילות בסטודיו מקדמת את נושא העסקת אוכלוסיית הנכים כעסק בר קיימא, מתוך רווח ממכירות בלבד. ללא קבלת תקציבי ציבור וללא קבלת תרומות. מדובר באתגר קשה אך אפשרי אם נכנסים לעולם החברתי כחובה מוסרית וערכית, ולא כעונש או כמטלה שנכפתה לביצוע על-ידי גופים ציבוריים.
לכן יש להבטיח שההסכם המתגבש להעסקת אוכלוסיית הנכים לא יפגע במעמדם של העסקים החברתיים שכבר פועלים בתחום מרצונם. אולי אף ליצור עבורם מעמד נוסף שיבדל אותם משאר העסקים. מכך שעסק רגיל קולט אחוז בודד של עובדים עם מגבלה, לעומת עסק חברתי הנדרש להתמודד עם אתגרים פיננסים ואתגרים סוציאליים מורכבים. בנוסף גם הציבור צריך להיות מודע להבדלים שהוא בוחר באיזה עסק לתמוך על-ידי רכישות.
המהלך טוב ונכון על-אף היבטים בעייתיים אלו שיש להסדירם. להערכתי יישום ההסכם יביא להשתלבות של עובדים רבים במעגל התעסוקה. כל אדם שמוצא מקום עבודה הוא עולם ומלואו, לעצמו ולבני משפחתו שיוצאים אף הם נשכרים.
למרבית מהמעסיקים שיקלטו בקרוב עובדים עם מוגבלויות אין ניסיון בעבודה עם אנשים עם צרכים מיוחדים. אני ממליץ להם לראות את השינוי כהזדמנות ולא כנטל. העובדים במקרים רבים אסירי תודה על ההזדמנות שניתנת להם ובאים לעבודה במרץ והתלהבות, שלעיתים חסרים במקומות עבודה. שמחת החיים שלהם מדבקת ומשפיעה על כל הארגון.

הכותב הוא מנהל את סטודיו אנד ג'וי בפארק אפק בראש העין שבו מועסקים כ-30 אנשים עם מוגבלויות נפשיות ופיזיות. www.andjoy.org.il.
תאריך:  20/11/2014   |   עודכן:  20/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעסוקת בעלי מוגבלויות - בעיה שתחמיר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
תעלומה בצמרת: האם מקור עושרו של ברק הוא מרק ריץ'? האם היו תרומות? מה היה היקפן? עובדות ושאלות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: צדק בשבילי ולאחרים    די לטרור    לתפארת העדה הדרוזית    ביבי עוף חול פוליטי - הנוסחה הסודית הלילית?    נרתמה למאבק במחלה    ולקינוח פסוקו
עמוס גלבוע
כל האזור שלנו, וחלקים באפריקה, מצויים מזה כמה שנים במלחמות דת. המאבק בינינו לבין הפלשתינים הוא דתי-לאומי, כאשר החמאס שם את הדגש על הצד הדתי. כולם זועקים "אללה אכבר" ו"איטבח אל יהוד". בימים אלו המרכיב הדתי מקבל דגש בגלל ש"ההתנגדות העממית הפלשתינית" מתמקדת בירושלים ובהר-הבית. התנגדות זאת קיבלה ממד חדש (חד-פעמי?) כאשר ל"סכינים" התווסף ירי חם. המסיתים הראשיים להרג ולהתקוממות מזוינת הם אנשי החמאס
אורית פרלוב
חיסול דאעש, חיסול משטר אסד וחיזוק הקהילות המקומיות ושיקומן - רק כך ניתן יהיה לדרבן את תומכי דאעש לזנוח את הארגון, ולמנוע ממנו מימון ולגיטימציה בזירה הביתית
איתן קלינסקי
אני מתקשה לקבל שדמם של נקיים וחפים מפשע נשפך בירושלים, כי חבורה מתלהמת, שזכתה לגיבוי של שרים ומחוקקים בכנסת ישראל, החליטה לעלות להר-הבית וממאנת אפילו להקשיב לקול התבונה המוסרית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il