X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עשרות שנים לאחר שגרם לעשו עוול בדמות רכישה כשרה-אבל של הבכורה, פועל יעקב לרצות אותו. כך צריך לפעול גם עולם עסקים, שרוצה לא רק עסקה משתלמת אלא גם כזו שמשכינה שלום
▪  ▪  ▪
[ציור: ג'יוטו די-בונדונה]

לפני שבועיים, בפרשת תולדות, קראנו על עסקה מאוד בעייתית שהתרחשה בין יעקב ובין עשו. העסקה הייתה כרוכה במצוקתו של עשו ובעייפותו, ונכונותו למכור את בכורתו ליעקב בעת מצוקה. לא זו בלבד, אלא שהבעייתיות הייתה כרוכה גם בגורם שלישי הקשור בעסקה זו - אביהם יצחק.
כדי לממש את הבכורה נאלץ יעקב לומר ליצחק דברים שאינם מכוונים לאמת: הוא הזדהה כעשו, אמר "אנכי עשו בכורך", ובדרך זו מימש את מה שהיה מגיע לו לכתחילה, מכוח עסקת קניית הבכורה מעשו.
"כשר, אבל..."?! קשה לדעת. חסרים לנו הרבה פרטים כדי לשפוט. ואף על-פי כן, קשה שלא להתרשם מהבעייתיות שבעסקות אלה. הן עסקות כשרות; הן נעשו בהסכמה של המעורבים; דברי המרמה כפי שנתפשו על-ידי יצחק נועדו למעשה למנוע עוול הפוך - נתינת הבכורה לעשו על-אף שהוא מכר אותה. אולם הרגישות האתית אינה בוחנת רק את ההצדקה המשפטית של העסקה, אלא גם את ההגינות שיש בה. ככזו - קשה לקבל אותה, ואף שניתן להבין את המצוקה שהולידה אותה, הדעת נותנת כי אנו מצפים ליותר.
מה עושים אפוא, כאשר אנו מוצאים את עצמנו בסופו של דבר בעסקה חוקית אך בעייתית, בעסקה תקפה אך אינה מדויקת ואינה מכוונת לאמת המוחלטת? דומה כי בפרשת השבוע שלנו - פרשת וישלח - אנו מוצאים חלק מהמענה לשאלה זו.
לפי פרשנים רבים, טורח יעקב אבינו בפרשה זו לרצות את עשו, לקבל את הסכמתו בדיעבד, להפסקת הכעס והסכסוך ולהשלמה. יעקב שולח שליחים עם מתנות משמעותיות לעשו; יעקב משתחווה לו שבע פעמים; יעקב אומנם מתחמק מלקבל את ליוויו של עשו, אולם מפציר בו לקחת את המתנות ששלח. כתוצאה מכך, הוא זוכה לאמירתו המפורשת של עשו "אחי, יהי לך אשר לך!", שהיא מהווה למעשה הסכמה בדיעבד על כל מה שאירע ביניהם.
מה אנו למדים מכך? אנו למדים, כי במקום בו נעשה משהו שהוא אומנם תקף משפטית מבחינה חוקית, אך בעייתי מבחינת ההוגנות ומבחינת הניצול - נותרת צלקת, ומציאות התובעת תיקון.
התיקון אינו מחייב לבטל את הכל, בעיקר לא כאשר מקומו של הצדק מורכב יותר ומסובך יותר, ואין ספק כי הבכורה אינה שייכת לעשו. אולם, גם לאחר שנים רבות נכון יהיה לחפש את דרך הפיוס וההסכמה, הריצוי והבעת הנכונות אפילו בדיעבד.
כך נוצר עולם עסקים שאינו שומר טינה לעד, ומוכן לעשות דברים רבים כדי להביא בסופו של דבר לא רק לעסקה משתלמת אלא גם לכזו שהיא משכינת שלום.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת עמי"ת "אורות שאול" כפר בתיה וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  04/12/2014   |   עודכן:  04/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תיקון מאוחר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עשו סלח ליעקב צולע משתחווה ... ל"ת
כמו אחרי השואה  |  4/12/14 16:48
2
הגזמת הרב יובל
מ"מ  |  4/12/14 17:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יוסף צבי רימון
כיצד יעקב - התם, הפסיבי - בכלל מנסה להרים את האבן הענקית שעל פי הבאר בחרן? מה קרה לו? - הוא זכה להתגלות השכינה, קיבל תפקיד וייעוד    ועם אלו, מתמלאים בכוחות שכלל לא ידענו שהם קיימים
הרב ד"ר יהודה אלטשולר
הרצון האנושי לדעת את העתיד עלול להפוך לחרב פיפיות. הדברים נכונים במיוחד ביחס למנהיגים הבטוחים בצדקת דרכם, כפי שניתן לראות בבירור מהתערבותה של רבקה בברכתו של יצחק ליעקב ועשו
הרב יהודה זולדן
עפרון הציע את מערת המכפלה בחינם - משום שרצה על-ידי כך להימנות בין אוהביו של אברהם אבינו. אך אברהם חתך את העניין: עסקה כלכלית יבשה ותו לא
הרב ניצן ברגר
החטא המרכזי של אנשי סדום היה האנוכיות: אני ואפסי עוד. מולם ניצב אברהם אבינו, שמידתו המרכזית היא החסד - האנטיתזה המושלמת לאנוכיות. ברור מהו המודל שעלינו לאמץ לעצמנו
הרב אליעזר שנקולבסקי
מדוע אברהם מסכים לקבל פיצויים נדיבים מפרעה ומאבימלך, אך מסרב לקבל את מתנתו של מלך סדום? ייתכן שהוא בא ללמדנו, שאין אדם יכול להתברך על חשבון אסונו של האחר
רשימות נוספות
לא עוד מבול!   /  הרב יובל שרלו
שמחה וסוכה  /  הרב חגי גרוס
האמת הנסתרת  /  הרב אלי קפלן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il