X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יהודה וראובן ממלאים תפקידים מרכזיים בפרשת מכירת יוסף והורדת בנימין למצרים - אך עושים זאת בצורה שונה לחלוטין
▪  ▪  ▪
מאבק על ההנהגה

בפרשת וישב אנו מתחילים לקרוא על קורותיהם של בני יעקב. במרכז הפרשה עומדת מכירת יוסף, המובילה ברבות הימים והשנים לירידת המשפחה למצרים. ברקע הסיפור נמצא המאבק על הנהגת המשפחה. המאבק, שלעתים הוא גלוי ופעמים שהוא סמוי, ילווה וישפיע על עם ישראל לדורות.
יחסי הכוחות בין האחים סבוכים. שנים-עשר אחים, בני ארבע אימהות שונות, כשרחל היא המועדפת על-ידי יעקב ואת בכורה, יוסף, אוהב יעקב מכל בניו. בניה של לאה, המבוגרים יותר, חשים דחויים. זאת ועוד: בני לאה הם שישה, מחצית מבני יעקב, וכוחם רב יותר מכל שאר בני האימהות האחרות. אז מי ינהיג את המשפחה? האם ראובן בכור האחים, יוסף בכורה של רחל, או שמא בן אחר?
כידוע, שאלה זו עומדת גם במרכז חלומותיו של יוסף, הרואה את אחיו משתחווים לו. האחים מבינים היטב את הסימבוליקה בחלום ואומרים לו: "המלוך תמלוך עלינו, אם משול תמשול בנו?". החלומות מלבים את השנאה בתוך הבית: "ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו ועל דבריו".
בסיפור המקראי על מכירת יוסף באים לידי ביטוי שלושה מן האחים: ראובן, יהודה ויוסף. שאר האחים אומנם שותפים למהלך האירועים, אך הם דמויות משניות בלבד. גם שאלת ההנהגה נוגעת אל ראובן, יהודה ויוסף בלבד. כך יוצא שלצד המאבק המפורש על ההנהגה בין יוסף לבני לאה, ישנו מאבק סמוי על ההנהגה בין ראובן ליהודה.
אצל ראובן ויהודה רב הדומה מהשונה. ראובן נדחה מן הבכורה בידי יעקב על שחילל יצועיו ושכב עם פילגשו בלהה. בפרשת יהודה ותמר, יהודה הוא זה המחלל את יצועי בנו כשהוא בא על כלתו משני בניו המתים המיועדת לבנו השלישי. אולם בעוד יהודה מודה בחטאו ואומר "צדקה ממני", אצל ראובן עומד החטא לרועץ, מה שמביא לדחייתו מן הבכורה.
כידוע, מנהיגותם של שני האחים באה למבחן גם במכירת יוסף. בסיפור המכירה יהודה הוא הדמות השלילית המובילה את המכירה, בעוד ראובן הוא זה שמבקש להציל את יוסף ולהשיבו אל אביו. אולם, במבחן המנהיגות יהודה הוא המוביל. הצעתו לשנות את התוכנית: "לכו ונמכרנו לישמעאלים" היא זו שמתקבלת. ראובן, לעומת זאת, על-אף רצונו להציל את יוסף, איננו מסוגל לעמוד מול אחיו. הוא נאלץ לנקוט בדרכי עורמה "למען הציל אותו מידם להשיבו אל אביו" [ל"ז, כ']. גם כאן, במבחן התוצאה, יהודה מצליח היכן שראובן נכשל. ראובן אומנם מודה בכשלונו: "הלוא אמרתי אליכם אל תחטאו בילד ולא שמעתם", אולם המילים "ולא שמעתם" נשמעים כהאשמה כלפי האחים. לעומת זאת על עצתו של יהודה כתוב: "וישמעו אחיו".
גם עמידתם של ראובן ויהודה מול יעקב נבחנת. פעמיים עומדים שניהם מול האב הזקן ומנסים לשכנעו לשלוח איתם את בנימין. בפעם הראשונה עומד ראובן בראש, ובפעם השנייה יהודה. גם כאן, דברי יהודה הם אלו שנשמעים ודברי ראובן נדחים. מדוע?
דומה שההבדל העיקרי הוא בתוכן הדברים של השניים. ראובן אומר ליעקב: "את שני בני תמית אם לא אביאנו אליך". יעקב איננו עונה על הצעה זו. וכי ניתן בכלל להשיב לדברים שכאלה?!, כדברי רש"י: "בכור שוטה הוא זה... וכי בניו הם ולא בני?!". האבן-עזרא מחזק ואומר: "אילו היה מדבר נכונה לא היה יעקב מחריש".
יהודה, לעומת זאת, איננו מבטיח ליעקב דבר. הוא איננו יכול להתחייב שלא יקרה אסון, אך הוא נכון לגלות מנהיגות ולקחת אחריות: "אנכי אערבנו מידי תבקשנו, אם לא הביאותיו אליך והצגתיו לפניך וחטאתי לך כל הימים".
יהודה שנכשל עם תמר, אך ידע להודות ולומר "צדקה ממני", הוא יהודה שנכשל במכירת יוסף אך מגלה אחריות כלפי בנימין. כך, בעמידתם האחרונה של האחים לפני יוסף, מוכרעת גם שאלת המנהיגות בין יוסף לאחים בני לאה, וגם בין ראובן ויהודה: "אמרו השבטים: מלכים מדיינים אלו עם אלו, אנו מה אכפת לנו, נאה למלך לידון עם מלך, שנאמר ויגש אליו יהודה" (על-פי בראשית רבה).

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב באגף הנישואין של ארגון רבני צהר.
תאריך:  11/12/2014   |   עודכן:  11/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יובל שרלו
עשרות שנים לאחר שגרם לעשו עוול בדמות רכישה כשרה-אבל של הבכורה, פועל יעקב לרצות אותו. כך צריך לפעול גם עולם עסקים, שרוצה לא רק עסקה משתלמת אלא גם כזו שמשכינה שלום
הרב יוסף צבי רימון
כיצד יעקב - התם, הפסיבי - בכלל מנסה להרים את האבן הענקית שעל פי הבאר בחרן? מה קרה לו? - הוא זכה להתגלות השכינה, קיבל תפקיד וייעוד    ועם אלו, מתמלאים בכוחות שכלל לא ידענו שהם קיימים
הרב ד"ר יהודה אלטשולר
הרצון האנושי לדעת את העתיד עלול להפוך לחרב פיפיות. הדברים נכונים במיוחד ביחס למנהיגים הבטוחים בצדקת דרכם, כפי שניתן לראות בבירור מהתערבותה של רבקה בברכתו של יצחק ליעקב ועשו
הרב יהודה זולדן
עפרון הציע את מערת המכפלה בחינם - משום שרצה על-ידי כך להימנות בין אוהביו של אברהם אבינו. אך אברהם חתך את העניין: עסקה כלכלית יבשה ותו לא
הרב ניצן ברגר
החטא המרכזי של אנשי סדום היה האנוכיות: אני ואפסי עוד. מולם ניצב אברהם אבינו, שמידתו המרכזית היא החסד - האנטיתזה המושלמת לאנוכיות. ברור מהו המודל שעלינו לאמץ לעצמנו
רשימות נוספות
הברכה הראויה  /  הרב אליעזר שנקולבסקי
לא עוד מבול!   /  הרב יובל שרלו
שמחה וסוכה  /  הרב חגי גרוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il