X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טיפים להיערכות נכונה לקראת סוף שנת המס: כיצד לנצל בצורה המיטבית את ההקלות שמעניק החוק, לעיתים בשווי של מאות אלפי שקלים
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

סוף שנת 2014 מתקרב ואיתו גם סוף שנת המס. זוהי ההזדמנות האחרונה מבחינת הנישומים לבחון את הטבות המס המגיעות להם, בעיקר לעצמאים ולבעלי עסקים, ולנצל הטבות אלו באופן המיטבי. כדאי לנצל החודש ניכויים וזיכויים ליחידים כיוון שלא ניתן להעבירם לשנת המס הבאה. להלן מספר המלצות וטיפים להיערכות נכונה לקראת סוף שנת המס.
קרנות השתלמות
מומלץ להפקיד לקרן השתלמות. הוצאות להשתלמות מקצועית בעבודה גם לעצמאים וגם לשכירים הן הוצאות מוכרות (בהפקדות הנעשות על-ידי המעביד).
לעצמאים התשלום המירבי שיוכר כהוצאה הוא 4.5% מההכנסה החייבת עד לתקרה של 264,000 שקל. לניצול מירבי של ההטבה יש להפקיד 18,480 שקל שהם 7% מההכנסה החייבת. סכום זה יאפשר ניכוי מירבי בגובה 11,880 שקל בשנה (4.5%), כאשר מכל הסכום שיופקד יופחתו 2.5% מההכנסה הקובעת. הפקדה זו היא האפשרות היחידה למשיכה בטווח הקצר - שלוש שנים להשתלמות או שש שנים למטרה אחרת בפטור מלא ממס.
ביחס לשכיר בעל שליטה בחברה, הרי שהסכום המירבי שיוכר לחברה הוא 4.5% ממשכורתו של היחיד עד לתקרה של 188,544 שקל בשנה. על כן, סכום הפקדה מירבי בשנה בסך 11,312 שקל (6%) על-ידי היחיד (1.5%) והחברה (4.5%) יקנה ניכוי מירבי בחברה בסך 8,484 שקל בשנה (4.5%), במקביל לאי-חיובו במס של שכיר בעל שליטה ולניכוי ממשכורתו בסך 2,828 שקל (1.5%).
השתלמויות מקצועיות
למי שהשתתף השנה בהשתלמות מקצועית (כנסים וימי עיון) בתחום המקצועי, כדאי לשמור את החשבוניות משום שמדובר בהוצאה מוכרת.
תקבולים מדמי שכירות
הכנסה מהשכרה למגורים ניתנת למיסוי במספר מסלולים שונים. על הנישום לבחור את המסלול העדיף מבחינתו בהתאם לנתוניו ולהוראות החוק הרלוונטיות. תקבולים מדמי שכירות ממוסים במועד קבלתם, ולכן יש לבחון את מצב ההכנסות מדמי השכירות במהלך השנה, ולפי גובה הסכומים להקדים תשלומים או לדחותם לשנת המס הבאה על-מנת לא לשלם ביתר. על הנישום הבוחר במסלול מיסוי בשיעור של 10% לשלם את המס עד 30.1.2015. תשלום מאוחר עלול להביא לחיוב דמי השכירות בהתאם לשיעור המס השולי.
קיזוז הפסדים בשוק ההון
מומלץ למי שהיו לו השנה הפסדים מניירות ערך לרשום את ההפסד עוד השנה, על-מנת שניתן יהיה לקזז הפסדים אלו כנגד רווחי הון. יש לבחון היטב את אישורי הבנקים בדבר רווחי הון, מאחר שלעיתים הבנקים אינם מקזזים את כל הפסדי ההון לצורך חישוב ניכוי המס במקור, אינם מחשבים הפסדים מועברים משנים קודמות, אינם מקזזים הפסדים מהשקעות באמצעות ברוקרים מחוץ לישראל, ואינם לוקחים בחשבון זיכויים אישיים המגיעים לאוכלוסיות מסוימות בשל רווחים בשוק ההון.
הטבות בגין סיעוד בן משפחה
לנישום מגיע זיכוי מס בשיעור 35% על תשלומים למוסד מיוחד בו מוחזק ילד, בן זוג או הורה. הזיכוי מוענק בגין תשלומים העולים על 12.5% מההכנסה החייבת של הנישום, בתנאי שהכנסות הקרוב המוחזק במוסד אינן עולות בשנת המס 2014 על 169,000 שקל ליחיד ועל 270,000 שקל לבני זוג. הזיכוי לא יינתן ללא מתן אישורים רפואיים, קבלות על תשלום ומסמכים נוספים לפי דרישת פקיד השומה.
על כל ילד משותק, עיוור או בעל פיגור שכלי או התפתחותי מגיעות לנישום שתי נקודות זיכוי. יש להמציא לפקיד השומה אישורים רפואיים מתאימים. רשות המיסים מכירה גם בזיכוי בגין ילדים בעלי בעיות קשב וריכוז אם אלו הופנו על-ידי ועדת השמה למוסד מיוחד, גם אם בפועל למדו במוסד לימודי רגיל. לא יינתן כפל הטבה על ילד שעונה על שתי ההגדרות; יש לבחור הטבה אחת.
זיכוי על תרומות
מוענק זיכוי ממס ליחיד בשיעור של 35% מסכומי התרומות העולים על 190 שקל בשנה לקרן לאומית או למוסד ציבורי מוכר וזיכוי בשיעור 26.5% לחבר בני אדם. תקרת הזיכוי מוגבלת לשנת 2014 בנמוך מבין 30% מהכנסתו החייבת של הנישום לאותה שנה או 9,304,000 שקל.
עריכת מפקד מלאי
הוראות ניהול ספרים מחייבות לערוך מפקד מלאי 31.12 של כל שנה ("יום המאזן"). אם לא ניתן לערוך את מפקד המלאי ביום המאזן, ניתן יהיה לערוך אותו במועד אחר סמוך ככל שניתן ליום המאזן. כך למשל ניתן לעשות כן תוך חודש לפני יום המאזן או אחריו, ולערוך לאחר מכן את התיאום הדרוש לקביעת ערך המלאי ליום המאזן, ובלבד שנישום הרוצה לערוך את מפקד המלאי יותר מעשרה ימים לפני יום המאזן או אחריו, יודיע על כך בכתב מראש לפקיד השומה.
רשימת המלאי אמורה לכלול, בין היתר, את כל הטובין שבבעלות הנישום, גם כאלה שנמצאים ביום המאזן אצל אחרים (סחורה בשיגור; סחורה שנשלחה לעיבוד; טובין במחסני ערובה וכו'), והיא תיערך לפי קבוצות (חומרי גלם; חומרי עזר; חומרי אריזה; תוצרת בעיבוד; מוצרים מוגמרים וכו').
רשימות מפקד המלאי המקוריות מהוות חלק בלתי נפרד ממערכת החשבונות של הנישום, ולכן יש לשומרן במשך שבע שנים מתום שנת המס אליה הן מתייחסות, או שש שנים מיום הדוח על הכנסת הנישום, לפי המאוחר מביניהם.

הכותב הוא שותף מייסד במשרד דורון-טיקוצקי ומתמחה בדיני מיסים.
תאריך:  22/12/2014   |   עודכן:  22/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
דברים רבים קורים בזמן האחרון, ובלי להרגיש אנו נתונים בתור מערבולת שתבלע אותנו חיים. טלטלה איומה נכונה לנו, ועוד יכתבו ספרים רבים על תקופה זו בדיוק
אהוד פרלסמן
בעוד שנתוני דוח העוני מוכיחים כי מצטמצם הפער בין העניים לעשירים, וישראל הופכת לחברה שוויונית יותר, ממשיכים תועמלני השמאל לספר לנו שהעושר נשאר כולו אצל העשירים, ושאנחנו עם עבדים מזה רעב
עו"ד חיים שטנגר
למעשה ובפועל, מציעה ממשלת ישראל לתקן גם את נוסח החלטתה, בעניין מכרזי "מחיר מטרה", באופן שיאפשר יישום התוכנית, ללא תלות בחקיקתו של חוק מע"מ 0%. התיקון הבולט ביותר בהצעת התיקון הינה, מחיקת סעיף 2 והמרתו בסעיף חדש הקובע, כי: במכרז בשיטת "מחיר מטרה" המציעים יתחייבו למכור כ-80% מהדירות בכ-20% הנחה מהמחיר הממוצע במתחם
אייל גיל
קצב החיים המהיר והמולת העשייה היום יומית מונעים מרבים מאתנו להקדיש את הזמן הנחוץ לתכנון וניהול. דווקא בימים אלו להתנהלות עסקית ופיננסית נכונה יש חשיבות רבה
יורם דורי
בתקופת בחירות כדאי לקורא המתעניין להוגיע עוד במעט את מוחו ולחשוב מי מרוויח ומי מפסיד מידיעה מסוימת בתקשורת. למשל בידיעות על סיכוי איחוד כחלון-לפיד. מי נמצא בירידה ורוצה להתאחד ומי חושב שהוא בעליה ואינו מתלהב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il