X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"סוף מעשה במחשבה תחילה", אמרו רבותינו. והמחשבה כאן אינה הסתכלות על עובי הסדק ועל עוביו בעיני הדיוט, אלא היא גם בדיקת התוכניות והחישובים של המבנה
▪  ▪  ▪
לבחון מחדש את אמת המידה לבחינת סדקים

על-פי תקן ישראלי 940 חלק 1 טבלה א-1, קיימת לכאורה דרך לסיווג רמת הנזק למבנה על-פי בחינת עובי הסדק, ועל אף ההסתייגויות הכלולות בטבלה כגון זו - "הטבלה אינה פוטרת את המהנדס מהערכת נזק הנובע מגורמים שאינם תלויים בביסוס המבנה", וכן "הסיווג צריך להיות מלווה בהפעלת שיקול דעת הנדסי לאפשרות התפתחותו של הנזק. לפי הצורך יחליט המהנדס על עריכת מעקב אחר הסדקים למשך זמן סביר, בדרך כלל שנתיים" - עדיין הטבלה חדרה לתודעה של מהנדסים ומומחים כאמת מידה לבחינת סדקים.
מבחינה זו, רב הנזק של הכללת טבלה כזו בתוך תקן ישראלי על התועלת שבה, ומוצע להוציאה מתוך התקן לאלתר.
לפי הטבלה, סדקים שעוביים עד 5 מילימטר הם מוגדרים סדקים הגורמים לנזק חזותי בלבד. סדקים בעובי עד 15 מ"מ [מעל 5 מ"מ] הם סדקים שתיקונם פשוט - וכרוך בפתיחתם כחלק מהתיקון. סדקים בעובי 15 מ"מ עד 25 מ"מ הם סדקים הגורמים לנזק משמעותי אך עדיין אינם סדקים המוגדרים כסדקים הגורמים לנזק בטיחותי, שכן לפי הטבלה הנ"ל רק סדקים בעובי מעל 25 מ"מ מבטאים נזק לשלד המבנה - נזק בטיחותי.
קביעות אלו הן קביעות בלתי מקצועיות בעליל.
ראשית יצוין, כי כל סדק בעובי מעל 25 מ"מ, עבר בהיסטוריה שלו דרך סדק נימי ודרך סדק בעובי של 1-2 מ"מ - וכי אז הוא לא היה סדק קונסטרוקטיבי הגורם לנזק מבני או הנוצר עקב נזק לשלד הבניין?!
מהנדס מבנים אמור לאתר נזק על הניר.
משמע, מתוך בחינת תוכניות וחישובים, בטרם ביצוע כלשהו של עבודה באתר. בשלב כה מוקדם, אין סדקים ואין בניין. השימוש בטבלה מסכל בחינת תוכניות קונסטרוקציה והסקת מסקנות על-פי בחינה כזו.
לא מכבר נדרשתי לבדוק בניין מהבחינה הסטטית ועל-פי חישובים שנערכו כדי לבחון האם הבניין שנבנה על-פי תוכניות שהיו פרושות לפני - עומד בדרישות התקנים, אם לאו - הגעתי למסקנה כי הבניין לא יציב, יסודותיו יתרוממו וקורותיו ישקעו.
בבניין בו מדובר לא הופיעו סדקים בגודל המוגדר בטבלה כסדקים בעלי משמעות כלשהי מבחינה סטטית. לפי מידת עובי הסדקים - היה אפשר להיות רגוע ובטוח. האומנם כך הם פני הדברים?! כיצד מגיע מהנדס מבנים להחלטה כי הבניין שנבנה, ובו הסדיקה עומדת בדרישות התקן למעט סדיקה שאין להתחשב בה, הוא מבנה מסוכן שיש להרוס אותו?!
האם על מהנדסי מבנים לזנוח את החישובים הסטטיים, ולהסתפק במבחן התוצאה?
במבחן התוצאה, הנזק יכול להופיע כעבור שנים רבות מיום גילויים של סדקים נימיים, "תמימים" בעיני הדיוט. הזהו המבחן אליו כיוונו מחברי התקן?!
עוד מומלץ בטבלה, כי במקרים מסוימים של חשד להתפתחות הסדיקה, יש לבצע מעקב בן כשנתיים, כדי לבחון את מצב הסדקים ועוביים. האומנם רק שנתיים? האומנם יש להסתפק במעקב, בו יימדדו עוביי הסדקים?!
בעיר הדרומית ערד, בדקתי בניין רב דירות אשר בו נתגלתה סדיקה כעבור כעשרים שנה מבנייתו, והסדיקה התפתחה עד כדי הצורך להרסו, וכך היה.
איך מתמודדים עם בניין כזה על סמך הטבלה האמורה בתקן 940.1? - הרי המסקנות לגבי הנזקים שבבניין על סמך הטבלה, היו שהבניין יציב, ושהסדקים לא קונסטרוקטיביים! חמור מכך, על סמך הטבלה, מומחה בודק היה דוחה כל טענה נגד יציבות הבניין, עם אסמכתא (תקן ישראלי) המתקבלת בבית המשפט!!!
בעניין חדר מדרגות דו קומתי בישוב אחיהוד, קבעתי בחוות דעתי לאור סדקים שהתגלו בחדר המדרגות כי המבנה מיועד להריסה. בסופו של תהליך משפטי ארוך, לאחר ששני מומחים מטעם בית המשפט קבעו קביעות דומות, גם בית המשפט קבע כך, ואכן חדר המדרגות נהרס ונבנה אחר תחתיו.
גם גילויים אלו של הסדקים נתגלו הרבה מעל שנתיים (המומלצים כתקופת מעקב בתקן) לאחר גמר הבנייה. הסדקים התחילו עם עובי אפס וגדלו בהדרגה עם הזמן. זאת ועוד, הרי חובה היא לתכנן את המבנה עם מקדמי בטיחות - כך שתמיד קיים מרווח בו המבנה יכול שיהיה גרוע ובלתי יציב מבחינת דרישת התקנים, אך עומד על תלו ללא סדיקה מדאיגה בזכות מקדמי הבטיחות... עד לרעידת האדמה הבאה, שלא תגרום להריסת מבנים אחרים, אך תמוטט את המבנה בו מדובר...
האומנם יש לבחון אירוע הנדסי זה על-פי התקן 940.1 הדן בנזקי הסדקים?!
"סוף מעשה במחשבה תחילה", אמרו רבותינו. והמחשבה כאן אינה הסתכלות על עובי הסדק ועל עוביו בעיני הדיוט, אלא היא גם בדיקת התוכניות והחישובים של המבנה.

תאריך:  21/12/2014   |   עודכן:  21/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיווג רמת הנזק למבנה על-פי מידת הסדיקה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מגבלות הטבלה
איל  |  23/12/14 22:16
 
- בינתיים
אברהם בן עזרא  |  24/12/14 14:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
ה'ניפוח' של מספר הפלשתינים ביו"ש ובעזה הוא תגובה פלשתינית לגל העלייה מבריה"מ. תגובה זו נועדה להחדיר מורך לב בקרב יהודים והנהגת המדינה. המספרים המנופחים הם בחזקת 'אינתיפאדה אזרחית'
מוטי קפלן
אם התושבים בערים לא יקומו וילחמו, ויהיו נחושים להפסיק עם השתלטות גורמים מפוקפקים ואינטרסנטים על עירם ונכסיה הרבים, צפויים לנו גם בעתיד מחזות מבישים ששיאם מעצר ראש עיר ובכירי העירייה
ארי בוסל
באירופאים בוערת אש התמיד, השנאה התהומית ליהודים... אך לא הערבים, לא האירופאים, לא האו"ם ולא חבר מרעים הנוסף לאלו מפריע לי    למי מופנית הקריאה "הניחונו לעצמנו"? דווקא כלפי כל היהודים שאינם חיים בארץ אך דואגים לנו כל כך שהם כמעט חונקים אותנו למוות
ישראל רוזנבלט
שר החוץ האמריקני מסר לאירופים כי לבני ופרס ייעצו לו לא לכפות על ישראל נסיגה, כדי לא לעזור לנתניהו. להתאפק עד הבחירות, אח"כ אולי תקום ממשלה שתביא את השלום. אין זו הפעם הראשונה שהשמאל יוזם התערבות של גורמי חוץ במערכת הבחירות
ראובן לייב
ההיסטוריון גד נחשון, מניו-יורק, קובע כי מלבד בנימין זאב הרצל - חזה גם אבי הציונות הרוויזיוניסטית את הקמתה של מדינה יהודית, ואפילו בארץ ישראל עצמה. יחד עם זה הוא מבקש להזים מיתוסים הרווחים בקרב רבים מאיתנו, לפיהם היה, כביכול, ז'בוטינסקי פאשיסט, מיליטריסט וגזען כאחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il