X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כרזת הסרט "ראיון סוף" [צילום: AP]
ענקית הקולנוע סוני [צילום: AP]
הצעה: יקח הציבור את תסריט "ראיון סוף" שדלף, יפיק בעצמו מחדש את הסרט ויעלה אותו לרשת. רק כך אפשר יהיה להתנגד לטרור
▪  ▪  ▪
סת' רוגן, כותב הסרט The Interview [צילום: AP]

אתחיל מהפואנטה: הדרך היחידה להילחם בטרור, בין אם טרור אמיתי ובין אם טרור קיברנטי, היא לא להיכנע לו. המטרה של טרור היא להפחיד את הציבור מלפעול בצורה מסוימת. לכן, הדרך היחידה שאפשר להתמודד עם האיום בטרור של קוריאה הצפונית שגרם לכך שהסרט "ראיון סוף" ("The Interview") ירד מהאקרנים, היא להפיק את הסרט (מחדש) בצורה המונית וציבורית, ואז להפיצו ברשת בצורה חופשית.
אז נתחיל מהתחלה. לפני כחודש, דווח כי מחשבי ענקית (הקולנוע) סוני נפרצו ומידע אישי רב דלף. החל משיחות והתכתבויות פנימיות על שחקנים כאלה ואחרים, דרך עותקים של סרטים שעתידים לצאת, ויש כאלה שאף טענו שהפשיטה על אתר ה-Pirate Bay הייתה בעקבות אותה הדליפה. מה שהתגלה השבוע הוא כי הפריצה נבעה, ככל הנראה, מחוסר שביעות הרצון של הדיקטטור החינני, קים ג'ונג און, מהסרט "ראיון סוף" שעתיד היה לצאת.
הסרט, שנכתב על-ידי סת' רוגן, אחד הקומיקאים המבריקים של העשור האחרון, מציג את התרחיש הבדיוני הבא: עיתונאי מוזמן לקוריאה הצפונית לראיין את המנהיג הנערץ. במהלך ההכנות לראיון הוא מגויס על-ידי הממשל האמריקני להתנקש בו. העיתונאי מגיע לקוריאה הצפונית ומבלה עם הדיקטטור.
ברור שאף דיקטטור לא מרגיש נוח עם העובדה שיש סרט על התנקשות בו. אך לא מדובר על יציאה לאור של מבצע ולקירי הבא, אלא דווקא על סרט קומי, שלפחות מהקדימון נראה משעשע.
עכשיו, יחד עם הפריצה הגיעו מספר איומים שבהם הטרוריסטים מאיימים כי הקרנת הסרט תמטיר פיגועים על האולמות שיקרינו אותם, ועל כן סוני הקפיאה, לבינתיים, את יציאת הסרט. במקביל, סוני החליטה שלא להוציא את הסרט לצפייה ישירה.
יחד עם התשובות הרפלקסיביות, ואפילו תגובה אמיצה מצד ברק אובמה שבו הוא מבהיר כי סוני לא צריכה להיכנע לטרור, הגיעו גם הצעות חינניות: חברת ביטורנט הציעה לסוני לארח את הסרט לצפייה חופשית לכולם בצורה שעמידה בפני מתקפות טרור (וכמובן שסוני לא תקבל את ההצעה).
[בהערת אגב, אני רק מזכיר שהייתה כבר פעם אחת שרשת נכנעה לטרור, וזו השערורייה של סאות'פארק ומוחמד.]
אבל ההצעה שלי היא אחרת: אני מציע שהציבור יקח את התסריט (שדלף), יפיק בעצמו מחדש את הסרט ויעלה אותו לרשת. רק כך אפשר יהיה להתנגד לטרור. אכן, יש כאן בעיה משמעותית: חוק זכויות יוצרים; הרי החוק קובע כי אסור לקחת את יצירתו (תסריט) של אחר. אבל כאן יש חסם מהותי, והוא השימוש ההוגן התרבותי.
לטעמי, דווקא כאן יצירת גרסה קהילתית של משהו בעל ערך תרבותי, שנגנז והוסתר מהציבור מגלם את הצורך בשימוש הוגן נרחב. דווקא כאן צריך שהציבור יפר את זכויות היוצרים של סוני בתסריט ויפיק מחדש את הסרט כך שכל הציבור יוכל לדעת מדוע אין נכנעים לטרור. אכן, חוק זכויות יוצרים נותן לבעל היצירה את הזכות להיות הראשון שיפרסם אותה (Harper & Row vs. Nation Enterprises); אבל מה קורה כאשר יש יצירה שברור שלא תצא לאור?
האם החוק צריך לאפשר לנו לכפות על אמנים לשחרר את היצירות שלהם? ברור שלא. המקרים החריגים, הקיצוניים, החשובים, הם אלו שיש להם השלכות על העתיד. מקרים כמו המקרה דכאן, בו הציבור צריך לדעת מה כל כך קיצוני בדיקטטור חינני עד כדי התחלה במבצע טרור נגד חברה מסחרית.
מי מרים את הכפפה ומתחיל להפיק?

פורסם במקור: Intellect or Insanity - יהונתן קלינגר (21.12.14)
הכותב הוא בעל תואר שני במשפטים ותארים ראשונים במשפטים וממשל, וסטודנט בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה בבר-אילן לקראת תואר שלישי. פעיל למען זכויות אדם בעולם הדיגיטלי וחברה חופשית.
תאריך:  21/12/2014   |   עודכן:  21/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההמונים יביימו את הסרט "ראיון סוף"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אסור להיכנע.
ידען  |  22/12/14 00:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
מצער, שאוכפי החוק במשרד הכלכלה אינם מתגייסים באותה נחישות, שהם מפגינים כלפי "מקהלת אנקור" בהיחלצות להגן על תנאים סוציאליים הוגנים, על תשלומי שכר על-פי החוק לאלפי נערים העובדים במסעדות, רשתות שיווק ועוד
אברהם פכטר
האם כל העולם נגדנו? לא בדיוק, אבל יש ממש באמרה. האם עלינו להתרגש או להתייאש? בהחלט לא, אבל לא לזלזל. האם הקמת מדינה פלשתינית על-פי הצהרת כמה וכמה ארגונים ופרלמנטים באירופה, זה רציני? לא. מדינה פלשתינית במהלך חד-צדדי היא מדינה וירטואלית, שאין לה יכולת קיום; זאת מדינה על הנייר או באוויר
אברהם בן-עזרא
"סוף מעשה במחשבה תחילה", אמרו רבותינו. והמחשבה כאן אינה הסתכלות על עובי הסדק ועל עוביו בעיני הדיוט, אלא היא גם בדיקת התוכניות והחישובים של המבנה
יורם אטינגר
ה'ניפוח' של מספר הפלשתינים ביו"ש ובעזה הוא תגובה פלשתינית לגל העלייה מבריה"מ. תגובה זו נועדה להחדיר מורך לב בקרב יהודים והנהגת המדינה. המספרים המנופחים הם בחזקת 'אינתיפאדה אזרחית'
מוטי קפלן
אם התושבים בערים לא יקומו וילחמו, ויהיו נחושים להפסיק עם השתלטות גורמים מפוקפקים ואינטרסנטים על עירם ונכסיה הרבים, צפויים לנו גם בעתיד מחזות מבישים ששיאם מעצר ראש עיר ובכירי העירייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il