X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בגלל כד השמן? קשקוש! כסמל לנחישות והסבלנות אין קץ שהפגינו בניו של מתתיהו שלרגע לא שאלו: "מה יהיה הסוף"? מדינת החשמונאים לא סמכה על ניסים אלא על יכולת צבאית, מדיניות חוץ מעולה, גיור המוני ולגיטימיות פנימית. ברגע שהחלו לחפשה אצל מעצמת העל הרומית קץ העצמאות היה רק שאלה של זמן
▪  ▪  ▪
שמונה ימים על שום מה? [צילום: פלאש 90]

היום הוא היום השישי לחג החנוכה, ואיני יכול שלא לחזור ולספר על אירוע שהייתי עד לו בחג זה ערב "מלחמת יום הכיפורים". הייתי אז בבית הספר לפיקוד ומטה של צה"ל. אחרי ארוחה חגיגית והדלקת נרות חנוכה, התכנסנו כולנו לשמוע הרצאת אורח. מפקד הקורס היה האלוף קלמן מגן (ז"ל, שנהרג במלחמה), והמרצה הוא הרב שלמה גורן. אז, ממש דמות אגדית, של מי שכהן שנים רבות כרב הצבאי הראשי וממש באותם ימים מונה לרב האשכנזי הראשי.
בחוץ גשם זלעפות והרב פותח את הרצאתו בשאלה: "מי מכם יודע מדוע חג החנוכה הוא הארוך ביותר בזמן מבין כל חגי ישראל, שמונה ימים? יותר אפילו מפסח, חג החרות שהוא רק שבעה ימים?". דממה נפלה באולם. הרב מביט סביבו ושוב שואל: "נו, למה חכמי כנסת ישראל הגדולה, הסנהדרין, קבעו כך?" ואז, אחד הקצינים הרים ידו בהיסוס: "זה בגלל פח השמן שהספיק לשמונה ימים". הרב גורן חייך: "תגידו לי, אתם הקצינים באמת מאמינים לסיפורי המעשיות האלו על הנס שקרה?" תדהמה אחזה בנו, והרב המשיך: "בואו ושמעו את תשובתי, וזאת תהיה הרצאתי". כולי התמלאתי סקרנות. במשך כ-20 דקות דבר הרב, וטיפות הגשם הולמות בגג הפח של האולם, שכבר איננו.
המילים נשארו במאגר הזיכרון שלי. ותמצית דבריו הייתה זאת: חמישה בנים היו לו למתתיהו, וכולם נהרגו או נרצחו. אלעזר, יהודה ויוחנן נהרגו בקרב. יונתן ושמעון נרצחו אחרי שלא יכלו להם בקרבות. את מקום יהודה כמנהיג תפס יונתן, ואת מקומו תפס שמעון. הם ידעו תבוסות, עברו ימים קשים, אך לרגע אחד איש מהם לא וויתר ולא התייאש. האחד נפל ובא השני, והיעד נשאר: עצמאות יהודית. אף אחד מהם לא שאל: "מה יהיה הסוף?, איזו תקווה ועתיד נשארו לנו?" הם המשיכו. לכן, בשל אורך הרוח שלהם, הסבלנות אין קץ שלהם בזמנים הכי רעים, הנחישות וכוח העמידה שלהם לזכות בחירות ועצמאות, שלא היה לו שיעור - הוחלט לסמל זאת ע"י חג שיהיה ארוך ביום אחד מחג החרות - הוא הפסח.
כמובן שיהיו כאלו שיחלקו על דעתו זו של הרב גורן, ותהיינה דעות אחרות. יהודים אנחנו. מה שהדהים אותי הייתה העובדה שהרב לא שם את הדגש על הצד הדתי, הרוחני, הניסי של החג, מה שניתן היה לצפות מרב, אלא דווקא על הצד הצבאי, המנהיגותי, הלאומי חילוני. ואני רוצה להוסיף כאן כמה נקודות מההבנה ההיסטורית שלי על מדינת החשמונאים.
האחת, מרד החשמונאים אכן פרץ כמאבק דתי, אך הפך במעלה הדרך למאבק לאומי למען ריבונות יהודית, למדינה יהודית עצמאית עם מטבעות משלה. החשמונאים השיגו את אשר השיגו בראש ובראשונה בשל הניצחונות הצבאיים שלהם. הם כמובן האמינו באלוקים אך לא רק בעזרתו ולא בניסי שמיים.
השנייה היא, שהחשמונאים היו מדינאים ודיפלומטים מעולים בצד היכולת הצבאית שלהם. הם היו בברית עם רומא ועם מצרים, טפחו קשרים טובים עם מדינות המרחב, אפילו עם ערי מדינה ביוון, וידעו לתמרן מול המעצמה הגדולה של המזרח התיכון, הממלכה הסלאווקית. הם נהלו מדינה בצורה המנוגדת תכלית הניגוד לתפיסה של "עם לבדד ישכון".
השלישית, היא ההכרה של החשמונאים כי בסביבה העוינת שבה הם חיים, יש הכרח לשמור על מאזן דמוגרפי מסוים נוכח מספרם המועט של היהודים. ולכן הם נקטו במדיניות גיור אינטנסיבית ביותר, במסגרת גויר העם האדומי, שהמלך הורדוס הוא אחד מתוצריה.
הרביעית, החשמונאים דאגו לקבל לגיטימיות פנימית כבסיס איתן לשלטונם. ברגע שהתחילו לחפש אותה אצל זרים (הרומאים שהחלו להשתלט על המרחב והיו למעצמת על), קץ העצמאות היה רק שאלה של זמן.
ברכת גמר חג מלא תקווה!

תאריך:  22/12/2014   |   עודכן:  22/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חנוכה - הארוך מכל החגים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הלנצח נאכל חרב?
שמ  |  22/12/14 19:31
 
- דרך אחת להביא שלום, להיות חזק
אניהי  |  22/12/14 21:36
2
יפה. רק שגיאה אחת גסה: פך השמן
ולא: פח ! חלילה   |  22/12/14 22:21
3
אחדות האחים הביאה נצחון
אחדות מול פילוג  |  23/12/14 10:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
מערכת אנשים ומחשבים
ראש ממשלת הודו בירך בטוויטר את העם היהודי לחנוכה בעברית, ובנימין נתניהו החזיר ציוץ ברכה בהינדית    התוצאה לפניכם
יצחק מאיר
האור והחושך הן מטאפורות אוניברסאליות לטוב ולרע. מי שברא את האור ואת החושך,ברא את הטוב וברא את הרע    "לְמַ֣עַן יֵדְע֗וּ מִמִּזְרַח-שֶׁ֙מֶשׁ֙ וּמִמַּ֣עֲרָבָ֔ה כִּי-אֶ֖פֶס בִּלְעָדָ֑י אֲנִ֥י יה' וְאֵ֥ין עֽוֹד.יוֹצֵ֥ר אוֹר֙ וּבוֹרֵ֣א חֹ֔שֶׁךְ עֹשֶׂ֥ה שָׁל֖וֹם וּב֣וֹרֵא רָ֑ע אֲנִ֥י ה' עֹשֶׂ֥ה כָל-אֵֽלֶּה"
אברהם הללי
תוכן פרשת מקץ מביא אותנו ללמוד ולהכיר איך מתכננים כלכלת מדינה ומבטיחים תקציב להמשך קיומה כיחידה מדינית כלכלית    זה נִלְמַד מעצת יוסף לפרעה    לפי פתרון שני חלומותיו שחלם ואמר לו: יהיו שבע שנות שבע ושפע, ואחריהן שבע שנות רעב ומצוקה
אסנת רוט
לסופגניה צריך להיות פס לבן באמצע, המעיד כי הסופגניה טוגנה נכון    הסופגניה צריכה להיות בהירה    המגש שעליו מונחת הסופגניה לא צריך להיות ספוג שמן
עדי קליינמן
עבור רבים מאיתנו, רק המחשבה על החג מכניסה ללחץ    שאלות כמו: איך אעבור את החג הזה מבלי לעלות במשקל, מעסיקות אותנו ללא הרף    בחרו לעצמכם סופגנייה אחת ממש טעימה ואכלו אותה לאט ובהנאה
רשימות נוספות
הסרוגים צפויים להתנגד לעצמאות בחמישי  /  עידן יוסף
שיא עולם ליום המתים  /  עופר וולפסון
הקפות שניות בצה"ל (תשל"ב)  /  עידן יוסף
העצמאות של שמעון  /  יואל רפל
הסופגניות הכי טובות בתל אביב   /  עו"ד חיים שטנגר
חנוכה, תזונה ונס פח השמן  /  עדי ארצי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il