X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הספר "לחיות וללמוד" מתעד את אחד הגילויים המרשימים ביותר של עמידה יהודית בשואה: המשך החינוך של בני הנוער, גם כאשר ברחובות נערמו גופותיהם של המתים ברעב
▪  ▪  ▪
כיתה בגטו ורשה [צילום: בית לוחמי הגטאות]

"מאין לקחו אנשים אלה, שגופם תשוש מרעב, כוח עמידה בגבורה כזאת?... את נפש האדם לא שברו [הגרמנים]. האנשים הסתגלו למציאות החדשה וחיפשו דרכים לשמירת הגחלת הלאומית והאנושית. וזה אולי המרד הראשון, המרד שהתחיל כמעט ביום הראשון לכניסת הגרמנים. מרד אפור, שקט, של צבא ללא דרגות, ללא מדים, ללא אותות הצטיינות וברק, מרד יום-יומי של הנאבקים על נפש כל נער, כל ילד יהודי".
דברים שכתבה פרדקה מזיא מהעיר בנדין שבפולין, בטיוטת חיבור על חינוך ילדים ונוער בגטאות. דברים שמסכמים בלשון פשוטה אך מרגשת את רוחם של 186 מסמכים שלוקטו בספר "ללמוד ולחיות: החינוך היהודי בפולין ובליטא בתקופת השואה" שערכה לאה לנגלבן, ופורסם בידי המרכז ללימודי שואה במכללה ירושלים.
הספר עוסק באחד מהגילויים המרשימים ביותר של עמידה יהודית בשואה - עמידה שבאה לידי ביטוי לא בהתקוממות מזוינת, אלא בחיי היום-יום, בשמירה על צלם אנוש אל מול שתיארו אותם כ"אונטרמנטשן" ("תת-אדם"), מאבק על המשך של חיי רוח ותרבות בתנאים בלתי אפשריים, וגם חינוך של הילדים והנוער. החינוך היה משימה קשה ביותר, הן משום שהגרמנים בדרך כלל אסרו עליו (למעט הכשרה מקצועית ששימשה גם אותם), הן משום שחלק ניכר מהילדים נדרשו לסייע בקיום משפחותיהם, הן משום שכמעט ולא הייתה דרך לשלם למורים והן משום שצורכי הלימוד הבסיסיים ביותר היו במחסור או כלל לא נמצאו.
ובכל זאת, כפי שמראה לנגלבן בקטעים שנאספו בעיקר מספרים קודמים אך גם מארכיונים, החינוך התקיים לאורכן ולרוחבן של פולין וליטא, החל מיום הכיבוש ועד יום הרצח. נטלו בו חלק ילדים וילדות, נערים ונערות. הוא היה דתי, חרדי, חילוני, ציוני. כיתות התקיימו במחתרת במסווה של מטבחים ציבוריים, או בחדרים קפואים בבניינים חרבים-למחצה. ולא רק לימודים: גם הופעות, הצגות ואפילו מסיבות נערכו בגטאות בהם המוות היה בן-בית.
מהיכן נשאבו תעצומות הנפש שנדרשו לכך? חלק מהתשובה טמון, באופן אבסורדי, בחוסר הידיעה של יהודי פולין וליטא על הצפוי להם. חשוב מאוד לזכור, שאדולף היטלר הורה על ההשמדה ההמונית לכל המוקדם באמצע 1941, ועידת ואנזה לתיאום הרצח התכנסה בינואר 1942 והוא קיבל את צורתו התעשייתית באמצע 1942. נכון שבליטא נרצחו רבבות יהודים כבר באביב 1941, אך ככלל לא ניתן היה לדעת שמדובר ברצח עם - משום שכאמור הוא טרם החל. לכן, היה רצון לחנך את הנוער מתוך הנחה ואמונה שלפחות חלק ממנו ישרוד וממילא יזדקק לידע ולערכים.
חלק אחר של התשובה נעוץ במסורת היהודית הארוכה של חינוך, שמקורה בציווי התורני "ושננתם לבניך ודיברת בם". בתי ספר קמו בארץ ישראל עוד לפני חורבן בית שני, וידיעת קרוא וכתוב הייתה נחלתו של כמעט כל ילד יהודי גם בתנאי הגלות הקשים ביותר. החינוך טבוע בדנ"א של העם היהודי, והוא לא נעקר משם גם בשנות השואה. אדרבה: דומה שכוחו אפילו גבר, הן כצורה של מרד נגד השלטון הנאצי והן כדרך להרחיק - ולו זמנית וחלקית - את הילדים מהמציאות הנוראה בתוכה חיו.
הקובץ שלפנינו הוא ריכוז מרתק ומאלף של מקורות העוסקים בתחום חיוני ומרכזי זה. הוא מלמד על היקפו ועומקו של החינוך היהודי בשתיים מזירות הרצח העיקריות בשנות השואה. ככזה, הוא ישרת בוודאי חוקרים בעתיד, וחשוב מכך - הוא כלי חיוני למחנכי היום בבואם להעביר לתלמידיהם עוד אחד מלקחי השואה: אפשר לשמור על צלם אנוש גם במעמקי גיהנום שיוצרים בני אדם אחרים.

ללמוד בחדרים קפואים [ציור: אירן אברט, בית לוחמי הגטאות]
תאריך:  01/01/2015   |   עודכן:  01/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מרד אפור, שקט"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איתמר, לא מקבל
מגיב ותיק  |  1/01/15 10:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
ביהמ"ש: אם תתקבל הפרשנות לפיה יש לתת עדיפות לחוקים בחו"ל שקדמו לו, בכל הנוגע לרכוש קורבנות שואה שנותר בארץ, יתרוקן החוק הישראלי מתוכנו
יפעת גדות
המתקן שימש כפי הנראה לייצור ובדיקה של נשק להשמדה המונית    הוסתר בצורה כה יעילה עד כי נדרשו דחפורים כדי לפלס את הדרך דרך משטחי גרניט מסיביים
פרופ' גדעון גרייף
עם הסתלקותו של אליעזר אייזנשמידט, אחרון אנשי הזונדרקומנדו בבירקנאו שחיו בישראל: אדם ששמר על צלם אנוש במקום הנורא ביותר ונמנה על מחוללי המרד היחיד בתולדות אושוויץ
שיה מלכין
מה אוכל לכתוב על איש רב פעלים זה שחייו מספיקים לעשרה אנשים אם לא יותר?    הוא היה שקט, הגיע תמיד עם כובע קסקט, נראה לי בסביבות תחילת שנות ה-80, קולו היה רך והיה קושי רב ליצור עמו שיחה בתוך כל הקולות הסופרניים שלנו
יפעת גדות
יהודים שנשלחו ברכבות מצרפת אל מחנות ההשמדה יפוצו על-ידי צרפת בשיתוף עם ארצות הברית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il