X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שיח השקיפות והגברת התחרותיות והשוויון, שהחל במחאה החברתית של 2011, צריך להישאר בלב הדיון הציבורי כל הזמן. אפשר, וצריך, להפריד את ההון והשלטון
▪  ▪  ▪
להפריד! [צילום: פלאש 90]
אלון פילץ [צילום: ראובן קפוצ'ינסקי]

רשת (קשרים) חברתית
כל מי שחי בעולם העסקים הישראלי יודע שחלק נכבד מסוד ההצלחה הוא רשת הקשרים החברתית של העובד, המנהל ובעל העסק. כולנו משתמשים במערך הקשרים שלנו, ואצל חלק גדול מאתנו הוא נוצר ומתפתח כבר בשכונה שבה גדלנו וכן בשירות הצבאי. כך, מי שגדל בשכונה חזקה במרכז הארץ מגיע לשוק העבודה והעסקים עם רשת קשרים טובה בהרבה ממי שגדל בשכונה חלשה או בפריפריה, ומי ששירת ביחידות קרביות בצבא יצר שם רשת קשרים נוספת

אתחיל במוסכם: חלק הולך וגדל מהחברה הישראלית מסתובב בתחושה כבדה של חוסר נוחות. יש פער בלתי נתפש בין המציאות שבה אני חי ועובד, לבין המציאות שבה מתקיים חלק גדול מאוכלוסיית המדינה.
במציאות אחת - תחושה של מסוגלות, של הצלחה ושל שפע, המסעדות מלאות, אנשים רבים טסים לחו"ל, חוסכים סכומי כסף נכבדים ומשקיעים כספים; ובמציאות אחרת - ההפך הגמור - עוני, הזנחה ומצוקה.
ממה נובעים הפערים? חלקם נובעים מפערים טבעיים בין בני אדם שקיימים בכל חברה אנושית, בשל כישורים ויכולות שונים שאנשים התברכו בהם. אולם, יש סיבות טובות לחשוד שריכוז העושר בידי מעטים במדינת ישראל אינו מקרי ואינו גזירת גורל. סיכוייהם השונים כל כך של הפרטים לצבור הון ולהתעשר נובעים קודם כל מנקודות הפתיחה השונות שלהם: מהמשפחה, ממערכת החינוך, ממקום המגורים, וגם, ובמידה רבה, מההבדלים הגדולים בין מערכות הקשרים החברתיים שלהם.
הדברים נוגעים כמעט לכל תחומי החיים, מבן של רב שיודע כמעט מיום היוולדו שהוא "מיועד" להיות רב כמו אביו וסבו, ועד למגזר העסקי. כל מי שחי בעולם העסקים הישראלי יודע שחלק נכבד מסוד ההצלחה הוא רשת הקשרים החברתית של העובד, המנהל ובעל העסק. כולנו משתמשים במערך הקשרים שלנו, ואצל חלק גדול מאתנו הוא נוצר ומתפתח כבר בשכונה שבה גדלנו וכן בשירות הצבאי. כך, מי שגדל בשכונה חזקה במרכז הארץ מגיע לשוק העבודה והעסקים עם רשת קשרים טובה בהרבה ממי שגדל בשכונה חלשה או בפריפריה, ומי ששירת ביחידות קרביות בצבא יצר שם רשת קשרים נוספת.
ומעל כל רשתות הקשרים עומדת הרשת הגדולה, המסועפת, הסבוכה והצפופה מכולן - הקשרים בין המגזר העסקי לבין המדינה. חלק ניכר מסוד הצלחתו של כל עסק גדול היא הדלתות שנפתחות בפניו למסדרונות השלטון הארצי והמקומי, והן נפתחות בהתאם וביחס לקשריו במערכת.
כולנו נעזרים בדרך כזאת או אחרת בתקציבים ציבוריים - ואלה מתחלקים בצורה בלתי-שוויונית בעליל בין הקליקות השונות. מתקציבי החינוך, שמוטים באופן ברור לטובת החינוך הממלכתי דתי, ועד למכרזים ממשלתיים שקומץ קטן של חברות זוכה בהם שוב ושוב במשך שנים ארוכות, ולעתים קרובות הם בנויים מראש באופן שרק חברה שכבר זכתה בהם בעבר יכולה לזכות בהם שוב.
הבעיה נראית סבוכה ובלתי ניתנת לפתרון, אבל היא אינה כזאת. ניתן וצריך להקים גוף רגולטורי עצמאי וחזק שיפקח על ההתקשרויות בין הממשלה לגופים עסקיים, ויבדוק אם הן עומדות בקריטריונים אוביקטיביים או שהן מבוססות על "זכות אבות" שמשאירה את המשאבים בידי קבוצה קבועה ומצומצמת של אנשים.
ניתן וצריך להגדיל את השקיפות במכרזים ולחייב את המערכות לפרסם, בחינם ובצורה ברורה, פשוטה ובולטת, איזו חברה זכתה באיזה מכרז. ובמקרים הקיצוניים, שבהם חברה אחת זוכה במכרז שוב ושוב והופכת למונופול, ניתן לקבוע "חובת רענון" ולחייב את הממשלה להעביר מכרזים לחברות אחרות, במקרים שבהם הדבר אפשרי.
ובאופן כללי יותר: שיח השקיפות והגברת התחרותיות והשוויון, שהחל במחאה החברתית של 2011, צריך להישאר בלב הדיון הציבורי כל הזמן. אפשר, וצריך, להפריד את ההון והשלטון.

הכותב הוא מנכ"ל דיזנגוף סנטר ומתמודד בפריימריז לקראת בחירות 2015 במפלגת העבודה.
תאריך:  06/01/2015   |   עודכן:  07/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אפשר להפריד בין ההון והשלטון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הכל אפשר צריך רק דבר קטן
אהרון שחר  |  7/01/15 09:10
 
- אני גם רוצה להיות מנכ"ל
אהרון שחר  |  8/01/15 09:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
עופר וולפסון
השופט ג'ובראן קובע כי ההעברות התקציביות שאישרה ועדת הכספים הנוגעות לפרויקטים ביו"ש, עברו כולן דרך שולחנו של היועמ"ש כנדרש בחוק בתקופת בחירות
עידן יוסף
דודו רותם פורש מהכנסת    רחל עזריה מצטרפת לכחלון    מצנע: ציפי לבני דיקטטורית
רון קסלר
עיתונאי ערוץ 10 העלה בטוויטר תהיות בדבר חלקו של השר ויו"ר הבית היהודי באחת הפרשות שהסעירו את המדינה - ובנט לא נשאר חייב    71 יום לפני הבחירות, זהו עוד סימן לכוח ולמקום של הרשתות החברתיות במערכת הבחירות
דרור אידר
השמאל מבקש להילחם ב"בריוני הימין" ועל הדרך כושל בהאשמה נוראה    לכנות את ג'ון הייגי "אנטישמי", זאת אחת העוולות האיומות ביותר
עו"ד חיים שטנגר
אולי יבוא מישהו מדורשי טובתם של שלושת הרבנים הנכבדים ויסביר להם - בשקט באוזן, כדי לשמור על כבודם שלא בטוח, כלל וכלל - בכל הכבוד הראוי - שהיא דעת תורה - כי במדינת ישראל של שנת 2015, אין עוד כל מקום לקיומם של בתי-דין המטילים חרמות - ובמיוחד חרמות בעניינים הקשורים לענייני פוליטיקה ובחירות
רשימות נוספות
סקר מבט: יציבות בליכוד ובעבודה  /  עידן יוסף
עלה ירוק: היו"ר הקודם נטל כספים  /  יצחק דנון
הקלפי הנעלמת מראמה הכריעה: דיכטר  /  איציק וולף
ליברמן, אני חוטא בשמחה לאיד  /  איתן קלינסקי
עבדים נרצעים  /  הרב אליהו קאופמן
קרקס ש"ס  /  עליס בליטנטל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il