X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשאלה אחת קטנה, תמימה לכאורה, טמון כל הבלוף של תרבות 'בצלם' ההומניטרית בעלת הזכויות
▪  ▪  ▪
בצלם. תרבות בלוף

היכן לראשונה הטביע הארגון ההומניסטי הנפוץ 'בצלם' את חותמו בתנ"ך? בפרשת שמות מסופר כי משה גדל בבית פרעה ויצא אל אחיו וירא בסבלותם, וירא איש מצרי מכה איש עברי מאחיו. משה, למרות היותו נסיך מצרי, בנה המאומץ של בת-פרעה, לא הסתבך בזהות כפולה או מטושטשת כיהודים רבים החיים במנעמי הגולה (גם פה בארץ) ואינם יודעים מי ומה הם כי אינם יודעים מיהו יהודי.
בגרמניה אימצו לעצמם יהודים משכילים והומניטריים, אוהבי אדם, סיסמה כמו 'היה יהודי בביתך ואדם בצאתך'. גם היום זה נשמע ספונטני ומעורר סימפטיה עממית כי חשוב מאוד, לדעתי, להיות אדם אפילו במקומות שאפילו צלליו אינם בנמצא. ויש מקומות כאלה ההומים מאדם... משה היה – משה, ולכן לא הסתבך בסיסמאות של יהודים חכמים עשירי דעת. איש מצרי מכה איש עברי. מאחיו, מוסיף ומדגיש הכתוב כדי שגם אנחנו לא נתבלבל אפילו לרגע. משה מביט כה וכה (ויפן - אומרת התורה ברוב אדיבותה ומתוך סולידאריות עם היפנים). האם הוא, הסמוראי, מהסס, לכאורה? האם הוא מבקש את דרכו בתוך המבוך המוסרי-מדיני-חברתי-הומניסטי (שהתרבות היהודים הקימה לעצמה במשך השנים) שהזדקר לעיניו?
קדחת!
הוא יודע בדיוק של כירורג פלסטי מה עליו לעשות וההיסוס מתעורר בו מפני החשש שיש צופים מהצד שהם אחיו היהודים, בני ישראל. השאלה: האם מישהו מבני אחיו מתבונן בו עתה וילשין עליו בבוא היום? וירא כי אין איש ויך את המצרי ויטמנהו בחול...
למחרת משה יוצא שוב אל אחיו והנה 2 אנשים עברים נצים ויאמר אל הרשע, למה תכה רעך? עונה לו הרשע, מי שמך, הלהרגני אתה אומר כאשר הרגת את המצרי?
בשאלה אחת קטנה, תמימה לכאורה, טמון כל הבלוף של תרבות 'בצלם' ההומניטרית בעלת הזכויות. ראשית, התורה יודעת מראש שמדובר ברשע ולא ניתן להתווכח על כך. הרשע – כך יתברר בהמשך הוא אותו יהודי שמשה הצילו אתמול ממלתעות התנין המצרי. הוא העד למעשה הרצח שביצע הנסיך המצרי המהפכן. האם התורה מכנה אותו רשע משום שהוא המכה את רעהו? אולי. לטעמי הסיבה לכינוי נעוצה במשמעות הסיפור שתתברר בהמשך. כלומר בדורנו.
שנית, מה הוא רשע ומה מבדיל אותו מאיש רע? רשע הוא כמובן איש רע מאוד, אבל רע מתוחכם, מניפולטיבי, שלובש מסיכה של צדיק ו'עושה' טוב – ולכן הוא מכונה בתורה רשע. רשע – אותיות רעש. רשע - עושה המון רעש.
הלהרגני אתה אומר? תוקף הרשע את משה. מגיע לו, אומרים הצופים ברחבי העולם, צופים שהם אזרחי העולם הנאורים, קמוטים מרוב ניסיון, ידע ועשתונות.
א. האם זו בדיוק השאלה שעל סדר היום? הרי משה שואל במפורש, למה תכה רעך? כלומר, הוא בא להציע פתרון לבעיה שעוררה ריב וקטטה שבה רשע מכה את חברו. תשובתו המנוסה של איש 'בצלם' מטרתה להסיט בזדון את הנושא ולהפוך את היוצרות. חייבים להטיח במשה אשמה מצוצה מן האצבע.
ב. אתמול הרג משה את המצרי בלי לשאול שאלות, בלי לברבר. בא, ראה, הרג. כלומר, אם הייתה למשה כוונה להרוג את הרשע היה מבצע את זממו הרבה לפני שהייתה ניתנת לרשע אפשרות להביע את הגיגיו לפני מצלמת ההיסטוריה. (ראה גם, אלי וולאך ב'הטוב, הרע והמכוער').
ג. אבל לרשע יש לכאורה 'בסיס טוב ומוצק' (מוסרי?) להאשמתו: "...כאשר הרגת את המצרי...". לעובדות יש תמיד חלק חשוב מאוד בטיעוניו ההומניטריים של ארגון בצלם. משה כבר הרג ויש לו 'היסטוריה' באינטרפול - ולכן קל יהיה להפליל אותו בעיני אזרחי עולם חף מפשע אם אך נציג אותו כרוצח מועד לכל פורענות...
אבל מה לעשות, הסיפור קבל תפנית מפתיעה, אפילו מדהימה. האיש הזה נעשה משה רבנו שהוריד לנו, בין השאר, את התורה בהר-סיני. האם התורה בכלל מעניינת את ב'צלם'?

תאריך:  11/01/2015   |   עודכן:  11/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בצלם
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בצלם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בזבל
אהרון שחר  |  11/01/15 12:33
 
- אפשר לחשמל את הקווים ל"ת
א.ש.  |  11/01/15 17:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת בצלם
עידן יוסף
בהתעלם מדיווחים חסרי אמינות של הארגון קבעה הוועדה הבוחרת שבצלם ראוי להערכה מיוחדת על מאבקו המתמשך לקידום זכויות האדם
יהונתן דחוח-הלוי
"עדות" שמפרסם בצלם מפי "שוטר" בעזה, החסרה הערת אזהרה מתחייבת לגבי אמינותו ופרטי מידע מהותיים, מלמדת פעם נוספת על המהימנות הירודה של דיווחי הארגון
יהונתן דחוח-הלוי
מניפולציה ותעמולה זולה שוב משמשים את בצלם, המשווה בין מח"ט בצה"ל למפקד בכיר בארגון הטרור חמאס, והמתעלם במפגיע משיטות הפעולה של ארגוני הטרור וממשמעויותיהן המבצעיות
יהונתן דחוח-הלוי
יו"ר הנהלת ארגון בצלם תומך בהכרה ישראלית בחמאס, תיאר את חמאס כארגון "פרגמטי" איתו ניתן להגיע להסדר שלום, והודה בניסיון "לדבר ולהתכתב" עם אנשי חמאס ובכוונה עתידית להיפגש עם נציגי חמאס
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם שב ומאשים את ממשלת ישראל בניצול ציני של חטיפת הישראלים כדי לבצע פעולות "נקם" באוכלוסייה אזרחית פלשתינית, ומזהיר מפעולות "נקם" דומות לאחר "הריגת" החטופים
רשימות נוספות
"צלם בצלם איים על חיי"  /  יהונתן דחוח-הלוי
שוב: בצלם אינו מפרסם גרסת צה"ל  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלעדי: הפצ"ר לא יתבע את בצלם  /  עידן יוסף
רשת CNN מהימנה יותר מארגון בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם: ישראל "תופסת טרמפ" על גב החטופים  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם משמיץ ללא הבאת תגובה  /  יהונתן דחוח-הלוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il