X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התחום שעליו אנחנו, ב'אנשים ומחשבים', כותבים מאלץ אותנו לשלטט בין העברית לאנגלית, כי לא לכל מושג יש פירוש יאה בשפת הקודש המושג מחשוב לביש אומנם נקלט, אבל מה עם Big Data? מידע בהיקפים גדולים???
▪  ▪  ▪
חברת היי-טק, סליחה... טכנולוגיה עלית, שתשתמש בעיקר בעברית? סטארט-אפ! שוב סליחה... חברת הזנק [צילום: AP]

אתמול, כ"א בטבת, חל יום הלשון העברית. התאריך נקבע מאחר שנולד בו אליעזר בן יהודה, מחיה השפה העברית. יום זה נועד לקידום מעמדה של שפת הקודש בארץ ובעולם.
מתוך אהבה לשפה העברית, דווקא עיסוקי עם טקסטים בתחום ההיי-טק - ככתבת וכעורכת לשונית - מעמיד בפניי אתגרים לא פשוטים, שלא תמיד נמצא להם פתרון, משום שהדי-אן-איי של התחום הזה, ובעיקר של תחומי מדע, נעוץ חזק דווקא בשפה האנגלית. הנה, אפילו המושג די-אן-איי הוא מושג שנכתב בעברית לפי צלילו באנגלית, דנ"א (ר"ת Deoxyribo-Nucleic Acid). אם המושג היה מעוברת כדת וכדין, היינו מבטאים אותו חד"נ או משהו כזה, בהתאם לפירושו בעברית - חומצה דאוקסיריבו-נוקלאית. אולם, אם תחפשו בספרי ביולוגיה ורפואה תמצאו אותו כדנ"א או די-אן-איי, נאמן למקור שמעבר לים.
כמו המושג הזה, כך גם מושגים רבים מהתחום שלנו, שחביב על העוסקים בו להמציא חדשים לבקרים מילים, מונחים וראשי תיבות ולהפוך אותם למילות באזזז. למשל, CRM - ר"ת Customer Relation Management, ובעברית - ניהול יחסי לקוח. יפה היה לומר ני"ל, נכון? אבל "זה לא זה...". CRM הוא סי-אר-אם, במקרים בהם המונח נכתב באותיות עבריות. ואם את המושג הזה כבר עברתנו לפי צלילו באנגלית, יש מושגים רבים שעדיין לא מצאנו להם תרגום יאה. למשל: ROI - ר"ת Return On Investment, ובעברית - החזר השקעה. המושג המלא יובן כשייכתב או ייאמר בשפתנו, אבל אם נכתוב אר-או-איי... לא, לא, לא, זה לא עובר צג.
מה דעתכם על שירבוגוגל?
מדי פעם אנחנו, ב'אנשים ומחשבים', מנסים לשתול מושגים מעוברתים, ויסלחו לנו הקוראים על כך שהם שפני הניסוי שלנו. למשל, ני"ל נוסה על ידינו בעבר, אך לא צלח. גם שירבוגוגל (שירבוט+גוגל), במקום גוגל דודל (Google Doodle) נכתב כמה וכמה פעמים, אך לא התקבל באהבה, ולכן חזרנו למקור. אנחנו אוהבים גם את ניסיונותיה של האקדמיה ללשון עברית לסייע בהמצאת מילים בתחום, כמו מרשתת או חפיץ. אולם, החיים חזקים יותר, ונותרנו עם אינטרנט וגאדג'ט. אנחנו משתמשים מדי פעם בטלפון חכם, במחשב לוח ובמחשב נייד, אבל סמארטפון, טאבלט ולפטופ נשמעים יותר קוליים... לא?
יש גם מושגים שהתרגום שלהם לעברית התקבל לא רע בקרב קוראינו, שלא מחו על השימוש בהם, כמו מרכז נתונים במקום דטה סנטר (Data Center), אך עדיין, הדטה סנטר שולט-ט-ט-ט.
ומה עכשיו? על שולחננו כמה מושגים, שהם הנושאים ה"חמים" ביותר בתחום ההיי-טק: Cloud, Big Data, Wearable Computing ו-IoT (ר"ת Internet of Things). עד כה, בהתאם לתחושתנו, שלושה מבין המושגים האלה מתקבלים יפה למדי: מחשוב ענן, האינטרנט של הדברים ומחשוב לביש, ואנחנו משתמשים בהם רבות, בידיעה שהם נופלים על אוזניים מבינות ומקבלות. שונה המצב עם Big Data, שלא מצאנו לו תרגום הולם. מידע בהיקפים גדולים? מסורבל מדי.
לסיכום, בלית ברירה, נמשיך לנווט בין העברית לאנגלית, תוך ניסיונות כושלים - או מוצלחים - לגייר מושגים כמידת האפשר. אתם, הקוראים, תמשיכו להיות השופטים והפוסקים.

פורסם במקור: אנשים ומחשבים (12.1.15)
תאריך:  13/01/2015   |   עודכן:  13/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים שטנגר
מה שהבינו רבני יהודה ושומרון ושאר הרבנים החרד"לניקים - שאינם יכולים להתעלם מהתופעה המתעצמת של הרס מודל המשפחה הקלאסי, ביישובים ובערים בהם מכהנים הם - עדיין אין מבינים הפוליטיקאים של הבית היהודי
משה חסדאי
אותו אחוז מזערי, האנטי דתי, עתיר המימון הזר, הלוחם כנגד המסורת והזהות היהודית, גם אם הוא יהודי על-פי ההלכה, הוא אינו יהודי ואינו ציוני מבחינה תרבותית וחברתית. החברה הישראלית סולדת ממנו ודוחה אותו
יבשם עזגד
תפיסה מעוותת משהו של מפת העולם, אינה רק נחלתם של בני-אדם פרימיטיביים ונחשלים. מתברר שהיא נפוצה לא פחות בעולם המערבי, בזמן הזה    למה קשה לנו להבין את מקומנו על המפה
אפרים הלפרין
המיליונים שנאספו באירופה יצרו מפגן ענק של חולשה אל מול האיסלאם הרדיקאלי
מתי דוד
כולם באים פעם בשנה למפגש מהנה של אירוח יוקרתי אריסטוקרטי, על חשבון המארח, חיים סבן, כדי להתחכך, ליצור קשרים, להצטלם ולהשמיע כמה הגיגים ממוחזרים על המצב במזרח התיכון בכלל, ועל העדר השלום בין ישראל והפלשתינים בפרט, תוך סימון האשמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il