X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ענייניו של חבר הכנסת כאדם פרטי מסתיימים ברגע שהוא בוחר לייצג את הציבור. הציבור צריך לדעת עליו הכל הדרך בה נבחרי ציבור יבינו שפרטיות אינה מיועדת רק לעבריינים אלא גם לאנשים הגונים, תגיע על-ידי הפשטתם מזכות זו למשך תקופת הבחירה
▪  ▪  ▪
לא מבינה את המתח העדין בין הזכות לפרטיות לבין זכות הציבור לדעת. פאינה קירשנבאום [צילום: פלאש 90]
טענה לא נכונה
הטענה של קירשנבאום וחבריה, שמתנגדים לזכות שלי לפרטיות, היא ש"רק לאנשים לא הגונים יש מה לפחד מפגיעה בפרטיות". הטענה עצמה כמובן שאינה נכונה: גם לי, כאזרח פרטי, יש על מה לשמור כאזרח, איש לא צריך לדעת מתי אני הולך לישון, עם מי אני נפגש ומי חברי הילדות שלי

לפני כחצי שנה יצא לי לקיים פגישה אישית עם סגנית השר פאינה קירשנבאום. המטרה של הפגישה הייתה הניסיון הערל שלי לשכנע אותה לרדת מפרויקט המאגר הביומטרי השאפתני ולשכנע אותה בחלופות. אבל מה שהבנתי, באותה הפגישה, היא בדיוק כמה סגנית השר לא מצליחה להבין את המתח העדין בין הזכות לפרטיות לבין זכות הציבור לדעת וחופש המידע.
אני אתחיל בחלק הראשון של השיחה, שכנראה הפתיע את קירשנבאום יותר מכל דבר אחר. במהלך השיחה התחלנו לדבר על הזכות לפרטיות רפואית, ואז היא באה להדגים כמה המידע פרוץ ושאלה אותי "באיזו קופת חולים אתה?". התשובה שלי השאירה אותה פעורת-פה; אני אמרתי לקירשנבאום "זה לא עניינך". התשובה היחידה הלגיטימית לבקשה כזו. קירשנבאום, שהובילה בכנסת הקודמת את החקירות נגד עמותות שמאל ובחינה של מקורות מימון להן, לא הצליחה להבין מדוע אזרח שומר חוק אינו חושף באיזו קופת חולים הוא חבר.
החלק השני, לאחר תיאור של קירשנבאום על כמה לא מרפים ממנה כחברת כנסת, היה על הצהרת ההון שלה. קירשנבאום, כאדם פרטי, התקשתה להבין מדוע עליה לחשוף את הצהרת ההון שלה לציבור. מבחינתה, היא הגישה את הצהרת ההון לגורמים המוסמכים, וזה אינו עניינו של הציבור מה מקורות ההכנסה שלה.
כוחות מנוגדים
בבחירות הקרובות אנחנו רואים שני כוחות מנוגדים: חברי כנסת שפועלים למען שקיפות, כיוון שהם יודעים שהשקיפות תנטרל מעשים מלוכלכים ומושחתים, כיוון שהשקיפות היא אידיאולוגיה יותר מכל, וחברי כנסת שפועלים להסתיר את המידע הזה מהציבור.
ענייניו של חבר הכנסת כאדם פרטי מסתיימים ברגע שהוא בוחר לייצג את הציבור: הציבור צריך לדעת הכל עליו, לדעת מהיכן המימון שלו, לדעת מי הם האנשים שמעוניינים בטובתו ובבחירתו ולדעת מה סדר היום שלו ומי לוחש על אוזנו. אבל, הדרך בה נבחרי ציבור יבינו שפרטיות אינה מיועדת רק לעבריינים אלא גם לאנשים הגונים, תגיע על-ידי הפשטתם מזכות זו למשך תקופת הבחירה.
הבחירה של קירשנבאום להסתיר מהציבור את הצהרת ההון שלה פועלת בעוכריה. לו הייתה אכן משחררת את הצהרת ההון שלה לפני הבחירות ב-2013, כל אחד מהבוחרים היה יכול לדעת כי אכן יש לה שני מיליון שקל שקיבלה בירושה, ואין כל קשר בין כסף זה לבין שחיתות. הטענה של קירשנבאום וחבריה, שמתנגדים לזכות שלי לפרטיות, היא ש"רק לאנשים לא הגונים יש מה לפחד מפגיעה בפרטיות". הטענה עצמה כמובן שאינה נכונה: גם לי, כאזרח פרטי, יש על מה לשמור כאזרח, איש לא צריך לדעת מתי אני הולך לישון, עם מי אני נפגש ומי חברי הילדות שלי.
הסטנדרט שאנחנו דורשים מנבחרי ציבור הוא גבוה יותר מהסטנדרט אליו אנחנו צריכים לכוון כבני אדם. חברי הכנסת צריכים להיות רמי-מעלה, מכובדים, ושאין אבק חשש בכל הנוגע למעשיהם. לכן, נבחרים צריכים להשעות עצמם כאשר ישנם חשדות כבדים, הגם שלא הורשעו (בגץ 4921/13 אומ"ץ נ' יצחק רוכברגר).
חריגות בשקיפות
מכאן לדיון בחבר הכנסת איקס. חבר-הכנסת איקס נמשך לגברים ואף ניהל (או מנהל) מערכות זוגיות עם כאלו. חבר הכנסת איקס היה מחוץ לארון זמן מה, עד שנבחר לכנסת וחזר לארון. חבר הכנסת איקס לא נבחר כנציג הקהילה, ולא ייצג את הקהילה בדבר. אולם, הבחירה של חבר הכנסת איקס להתכחש לזהותו האמיתית היא הבעיה כאן. חבר הכנסת הצהיר אמונים (סעיף 15 לחוק יסוד הכנסת) ובחר למלא את שליחותו בכנסת.
אני לא רוצה להקים איש-קש ולהעלות את הטענה הבאה שצריכה להיות בראשכם: ישנה חברת כנסת לשעבר מסוימת שפעלה כנגד זכויות נשים. כאשר נציג ש"ס, שאוסרת על נשים להתמודד, יטען כי אין מקום לנשים בבית המחוקקים, או כי זכותו של גבר להכות את אשתו מדי פעם (או שהן סתם מגזימות), האדם "מדבר מהפוזיציה", אולם כאשר ה"מאפיין" של חברת הכנסת הזו הוא מוחצן: כולם יודעים שהיא אישה.
עוד איש-קש תיאורטי הוא האם יש לנו זכות לדעת על נטייה מינית "רגילה" של חבר כנסת. כאשר חברת כנסת אחרת מסיעתו של חבר הכנסת איקס פותחת פרופיל באתר היכרויות בו היא מחפשת גבר, או כאשר חברת כנסת דתייה מחפשת שידוך, הדבר ה"רגיל" מגיע לחדשות בין אם אלו ירצו ובין אם לא. לכן, ברגע שהנטייה השונה הופכת להיות פרטית, והנטייה ה"רגילה" היא ציבורית, נוצר שיח זכויות רע.
לעומת זאת, כאשר חבר הכנסת איקס מתבטא, או שותק, בנושא זכויות של זוגות חד-מיניים, הוא פוגע בקבוצה אליה הוא משתייך, ובכך הוא בוגד בעקרונותיו בדיוק באותה הצורה כמו שחבר כנסת מסיעה חרדית היה מאבד את אמונתו באלוהים או שחבר כנסת ממרצ הוא מתנחל. לכן, הטלת שקיפות על חברי הכנסת, לפעמים, גם עשויה לחרוג מהנורמה ולהיכנס למיטתם. לא נוח לי עם זה, אבל החיים הם פשרה לא נוחה.

פורסם במקור: Intellect or Insanity - יהונתן קלינגר (13.1.15)
הכותב הוא בעל תואר שני במשפטים ותארים ראשונים במשפטים וממשל, וסטודנט בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה בבר-אילן לקראת תואר שלישי. פעיל למען זכויות אדם בעולם הדיגיטלי וחברה חופשית.
תאריך:  14/01/2015   |   עודכן:  14/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שקיפות - רווח לח"כים; אבל מה עם פרטיותם?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
איתמר לוין
קובע ברוב של שמונה מול אחד שאחוז החסימה בבחירות הקרובות יהיה 3.25%    מאפשר להגיש שוב עתירות בנושא לאחר הבחירות, במבט לעבר הבחירות שאחריהן
איתן קלינסקי
יש להוריד את ישראל ביתנו מתחת לאחוז החסימה    לראש המפלגה יש אחריות אישית לכל מה שמתרחש במפלגתו. מפלגה, שאלה הם בכיריה, אין לה מקום בכנסת ישראל
רון בריימן
ראוי היה שח"כ בוז'י הרצוג ילמד מח"כ קירשנבאום ויבחר בין שתי האפשרויות: שמירה על זכות השתיקה או המשך החיים הציבוריים. אם הוא מעדיף את החיים הציבוריים, מן הראוי שיחשוף בפני הציבור את המעשים שעליהם הוא מכסה ומאפיל באמצעות זכות השתיקה, וראוי שההסברים יינתנו לציבור לאלתר, לפני הבחירות
עידן יוסף
קיבלה את המקום השני ותשובץ אחרי ציפי לבני ממפלגת התנועה    אחריה: סתיו שפיר, איציק שמולי ועמר בר-לב    משה מזרחי ואלדד יניב דורגו מאחור
איתמר לוין
כמעט כל התרומות שגייסו נפתלי בנט ואיילת שקד הגיעו מעבר לים, כאשר חלק מהתורמים סייעו לשניהם    בנט גייס יותר מנתניהו - למרות שאין לו התמודדות של ממש על ראשות המפלגה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il