X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסור לחנוק את קולן של המפלגות הקטנות ולמנוע מהן את זכות הביטוי, שאם לא כן תהיה בכך משום פגיעה באושיות הדמוקרטיה הישראלית, הנשענת על ריבוי מפלגות
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו. חלום רטוב [צילום: פלאש 90]

בשינוי שיטת הממשל - חלומו הרטוב של ראש הממשלה וראש הליכוד, בנימין נתניהו - יש משום פגיעה חמורה באושיותיה של הדמוקרטיה הישראלית. אם הוא אכן יקרום עור וגידים לאחר הבחירות - הוא יהיה בכייה לדורות. יהיה בו כדי להשליט, באורח מלאכותי, מפלגות גדולות וכוחניות בלבד, ובה בעת לדכא את המפלגות הקטנות, תוך מניעת זכות הביטוי שלהן.
למען הגילוי הנאות עלי להודות שמעולם לא נמניתי עם חסידיה של מישהי מהמפלגות הקטנות בארץ. בכל זאת, כתלמידו הנאמן של החוג למדע המדינה, אני רואה חובה לעצמי להלחם עד כלות על זכותה של כל מפלגה קטנה להשמיע את קולה, גם אם זו אינה לרוחי, במיוחד כאן, בישראל, שבה על כל יהודי יש שתי מפלגות.
הצרה היא שבכל מערכת-בחירות בישראל חוזרת ומושמעת הקריאה לשנות את שיטת הבחירות -על אחת כמה וכמה במערכת הבחירות הנוכחית - כשנושא הדגל לשינוי, הפעם, הוא לא אחר מראש הממשלה וראש הליכוד, בנימין נתניהו.
יריה ברגל
אלא שתביעתו של נתניהו לשינוי השיטה הפרלמנטרית לא באה דווקא להגן על אופיו של המשטר הדמוקרטי בארץ. היא נועדה רק להגביר, ביתר שאת, את כוחה של מפלגתו כבר בבחירות הבאות. מה שברור הוא,ששינוי השיטה הפרלמנטרית אכן יאפשר לו לממש את חלומו.
בלהט התביעה הזו, אם אכן תתקבל, תירה לעצמה הדמוקרטיה הישראלית ברגל. אך טבעי יהיה הדבר שתיאחז בתביעה זו כל מפלגה אחרת שתזכה בבחירות בכוח גדול. מפלגות שכאלה רק שוכחות שמאז קיומה של המדינה איפיינה אותה תמיד אינפלציה של מפלגות, חסרת תקדים בהיקפה בעולם כולו. למרבה הצער אופיינית האינפלציה הזו למדינה כמו ישראל, שהמנטליות הטבעית בה היא שתי מפלגות על כל יהודי.
מי שמנסה להחניק את המנטליות הזו באורח מלאכותי, באמצעות חקיקה פרלמנטרית של העלאת אחוז החסימה, רק יצא בסופו של דבר מופסד. היא תפעל נגדו כבומרנג, כשזמן קצר לאחר סיומה של מערכת הבחירות - כבר יתחולל במפלגה הגדולה פילוג, שיצור עימו מפלגה חדשה. ניסיון העבר הוכיח זאת על כל צעד ושעל. עדיין זכורים לרע הפילוגים של מפא"י ורפ"י, של מפ"ם ואחדות העבודה, של מק"י ו"חדש", של "העבודה" ו"ישראל אחת". אז מה יועילו חכמים בתקנתם?
לא מתאים
אחד מסממניה המובהקים של הדמוקרטיה הוא מתן ביטוי לדיעותיו של כל מיעוט קטן, גם אם הוא יריב. הרצון להחניק את המיעוט הזה ולהפחית את מספר המפלגות, כפי שהוא נוהג בארצות-הברית, בריטניה וגרמניה, אינו מתאים לישראל. בשלוש הדמוקרטיות האלה, ובמיוחד בבריטניה - מאז ומתמיד סמל המשטר הדמוקרטי - שוררת מנטליות שונה בתכלית מזו שלנו. ומאחר שמנטליות, הטבועה באופיו של עם, אינה ניתנת לשינוי מלאכותי, יש להשלים עם רוע הגזירה, הגם שאיננה נוחה כלל ועיקר במערכת השלטונית. אפילו ניסיון לצמצם את מספר המפלגות, באמצעות איחוד סיעות, לא יעלה יפה. הוא לא יהיה יותר מניסיון עקר ורק יוליד בעקבותיו אנדרוגינוס.
אחרי ככלות הכל אסור לשכוח שישראל היא באופיה דמוקרטיה פרלמנטרית. כל הנהגה של שיטת-ממשל אחרת בה רק תפגע ברקמות הכי רגישות של החברה שלה.

תאריך:  15/01/2015   |   עודכן:  15/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא לשינוי שיטת הממשל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ישר כח, יפה מאוד דיברת
אהרון שחר  |  15/01/15 10:05
2
אצלך פוליטקה זה כמו אוכל...
עושה כביסה  |  16/01/15 09:02
3
אדיוט מדיני
אליהו מץ מיץ  |  16/01/15 15:23
4
דבריך אינם הגיוניים או מגובים
יעלי_כפס  |  16/01/15 19:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
עידן יוסף
מספירת רוב גדול של הקולות בבחירות המקדימות בבית היהודי משתבצים בראש הרשימה: סלומינסקי, אורבך, מועלם, וורצמן, יוגב, רונצקי, שובל, בוארון וסולומון
עופר וולפסון
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית אומר כי אין זה בסמכותו להורות למפלגה כי תכלול ברשימת המועמדים מטעמה לכנסת, מועמדות או מועמדים כלשהם
שירות גלובס
אלאלוף תקף בחריפות את רה"מ נתניהו: "ביבי ביזה את ישראל בפריז... אני מתבייש בו"    כינה את חברות הדיור הציבורי "מזורגגות": "3,000 משפחות מחכות לדיור ציבורי. תוך שנה נמצא את ה-70-80 מיליון כדי לסייע להן"
עו"ד חיים שטנגר
מבלי למתוח ביקורת דווקנית על מפלגת הבית היהודי, הרי דומה, כי מצעה הינו מצע וירטואלי, מאשר מצע שניתן לפעול ולחיות על פיו, בשל שאיפות מרחיקות לכת, של ראשיה, שלא ניתן ליישמן, במציאות הפוליטית, בישראל של היום
רון קסלר
הקבוצה הכי חמה בימים אלה בווטסאפ היא "החלוצות של הפלוג" של הבלוגרית טל שניידר    רון קסלר צלל לתוכה והבין מה באמת קורה במערכת הבחירות, בלי האינטרסים של אמצעי התקשורת הממוסדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il