X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה רבנו רואה שהצרות והשעבוד שמהם סובלים בני ישראל נובעים מלשון הרע שדיברו זה על זה לכן, הוא אומר עליהם דברים רעים ולוקח על עצמו חלק מהרע שלהם לשם הקלת השעבוד
▪  ▪  ▪

בפרשת השבוע רואים שמשה רבנו מדבר סרה על עם ישראל. משה רבנו אומר - עכשיו אני יודע למה בני ישראל משועבדים ויש להם בעיות - בגלל שיש ביניהם לשון הרע. וצריך לשאול שאלה, בני ישראל נמצאים בזמן קשה, משועבדים ומעונים תחת גזרות פרעה, ובמקום שמשה רבנו יעמוד ויהיה מליץ יושר על בני ישראל, ישבח וירומם אותם, משה רבנו אומר שבגלל עבירות שיש ביניהם באו עליהם צרות. אם יש בעיות צריך לשבח אותם וללמד עליהם זכות. אלא אפשר לפרש ולומר יסוד גדול - אם אדם מדבר לשון הרע על חברו, כל העבירות שיש למי שדברו עליו עוברים למי שדיבר, ולכן משה רבנו שרואה את בני ישראל בשעבוד ובצרות גדולות, הוא מדבר לשון הרע על בני ישראל ואומר "עכשיו אני יודע למה הם נענשים, כי יש ביניהם לשון הרע", ועל-ידי זה משה לוקח על עצמו מהרע של בני ישראל ומקל מעליהם את על השעבוד.

ההבדל בין יהודי לגוי

המלך מנשה עשה רע בעיני ה', הוא עשה דברים קשים ביותר ובסוף כשחזר בתשובה הקב"ה קיבל את תשובתו. לעומת זאת רואים אצל פרעה שאומר: ה' הצדיק ואני ועמי הרשעים (שמות ט, כז) פרעה עושה תשובה, ומה הקב"ה עושה לפרעה - מקשה את ליבו, לא נותן לו לעשות תשובה, מה ההבדל בין התשובה של פרעה לבין התשובה של מנשה. יש הבדל גדול בין מה שיהודי עושה לבין מה שגוי עושה, מה שיהודי עושה זה דבר עמוק מהנשמה שלו - דבר גדול ביותר, אבל מה שפרעה (גוי) עושה זה רק לאותו רגע, עכשיו נוח לו כך לכן הוא עושה כך, זה לא בא מעומק הנשמה, זה רק מעשי, רק מהשפה ולחוץ. וזה המלחמה בדור הזה - פעם כל מה שיהודי היה עושה, היה פנימי ועמוק בנפש, אבל היום החיים מטשטשים את הפנים ואת החוץ, הכל נהיה שטחי - אבדנו את העמקות של החיים.

מה קורה כשפועלים מתוך כעס?

במכת צפרדעים הייתה צפרדע גדולה שהמצריים הכו אותה, ובכל מכה יצאו ממנה מאה צפרדעים, כך שמצרים הייתה מלאה בצפרדעים: בתנורים, במיטות, במקלחות וכו'. חשבנו להקשות - המצרים נתנו מכה אחת ויצאו מאה צפרדעים, למה הם נתנו מכה שנייה ושלישית וכו', הרי כל מכה מולידה צפרדעים, למה הם לא עצרו מלתת מכות. אלא יש יסוד גדול: לפעמים אדם יודע שהוא נוגע באש, ובכל זאת הוא שורף את עצמו, את החיים שלו ואת המשפחה שלו. אתה יודע שדבר מסוים עושה לך רע, למה אתה חוזר ועושה את זה עוד הפעם. כל מכת צפרדעים, מי גרם אותה - המצריים גרמו לעצמם לקבל את המכה. יש לאדם שכל ורגש, מתי שאדם עושה על-פי השכל, הוא יודע שאם הוא יתן מכה יצא צפרדע ואז הוא לא נוגע, כי הוא נשמר. אבל מתי שאדם עושה על-פי הרגש והכעס - אדם מחריב את חייו, השכל אומר אל תתן מכה, אבל הרגש אומר: "אני יתן עוד מכה" וכך אתה מזיק ועושה רע לעצמך.

מאיפה הכוח למסירות נפש?

חז"ל מספרים לנו כיצד הייתה מכת צפרדע, רבי עקיבא אומר שעלתה צפרדע אחת מן הים, המצריים הכו אותה ויצאו ממנה הרבה צפרדעים, רבי אלעזר בן עזריה אומר לרבי עקיבא: כלך (עזוב ופנה) מדברי אגדה, לך ולמד נגעים ואהלות, לא כך היה, אלא צפרדע אחת באה ושרקה ובאו כל הצפרדעים מכל העולם. אפשר לפרש ולומר יסוד גדול - הגמרא מספרת על דוד המלך שהתחילה לזוח עליו דעתו והוא אמר - "רבנו של עולם, וכי יש בעולם עוד מישהו כמוני שכתב ספר תהילים - שירות ותשבחות?!" פתאום באה צפרדע ואמרה לו: "מה זחה עליך דעתך, אני כל יום אומרת שירות ותשבחות להקב"ה" מיד דוד התבייש ושתק. צריך לשאול איך צפרדע יכולה ככה להוכיח את דוד המלך? אלא מתי שהקב"ה ברא את האדם, הוא קרא לכל החיות ואמר להם שהוא עתיד לברוא את בחיר הבריאה - אדם הראשון, וכל אחת תתרום מעצמה, כל חיה תרמה לאדם כוח כלשהו, והצפרדע תרמה את הכח לשיר ולהודות לה', לכן הצפרדע באה לדוד המלך ואמרה לו, שהכח של השירה זה בא ממני ולא ממך, אני גרמתי לך את זה, ואז דוד שתק. זאת גם הייתה המחלוקת בין התנאים: אדם שמוסר נפש, מאיפה הכח לזה - רבי אלעזר אמר זה תרומה מהצפרדע, מתי שקפצה לתנורים במצרים זה נתן לנו את הכח למסירות נפש, אבל רבי עקיבא חולק - הכח של מסירות נפש זה מעצמנו ולא מהתרומה של הצפרדע, מסירות נפש זה לא מתנה, אלא זה כוח פנימי שלנו.

זכות אבות

הקב"ה אומר למשה לקחת את המקל ולזרוק אותו על הרצפה והוא יהפך לנחש ואחר כך הנחש הפך חזרה למטה. וגם המצריים זרקו את המקלות שלהם ונהיו לנחשים, ואחר כך המטה של משה בלע את הנחשים של המצריים. למה שהנחש של משה בעודו נחש לא יבלע את שאר הנחשים ואז יהפוך למקל. אלא אפשר ללמוד דבר גדול - כוח של זכות אבות זה כוח גדול ביותר, לבני ישראל בארץ מצרים לא היו הרבה זכויות, אבל הכח שלהם היה כוח של זכות אבות. הקב"ה רצה להראות לפרעה: הנה נחש זה דבר חי, וגם אם עכשיו זה יהפוך למקל - דבר שאין לא חיות, בכל זאת זכות אבות עומדת אתם ותבלע את הנחשים של מצרים.

גם מתי שטוב לך

הקב"ה מביא מכות על פרעה והוא מבקש ממשה שיעתיר בעדו ומבטיח שהוא ישחרר את בני ישראל, אבל אחרי שהמכה נפסקת פרעה חוזר לסורו ואומר: "מי ה' אשר אשמע בקולו" (שמות ה, ב). צריך לדעת, מי שיש לו בעיה וצועק להקב"ה או צועק לרב שיעזור לו, ואחר כך כשעוברת הבעיה הוא חוזר לעצמו ולסורו - על כזה אדם שולט פרעה - השטן שולט עליו, אם אתה חבר של הקדושה והתורה רק מתי שרע לך - אתה מהחבורה של פרעה. המבחן הוא לא רק מתי שרע לך להגיד לה' תעזור לי, אלא גם מתי שטוב לך צריך להיות עם הקב"ה, "לכו בנים שמעו לי יראת ה' אלמדכם" (תהילים לד, יב) גם מתי שאתם הולכים תשמעו ותהיו עם הקב"ה.

הסבל צומצם ל-210 שנים

הקב"ה רצה שעם ישראל יהיו במצרים ארבע מאות שנה כמו שנאמר לאברהם אבינו, אבל בסוף בני ישראל השתעבדו רק מאתיים ועשר שנים. איפה עוד מאה תשעים שנה, הרי מה שה' אומר ככה קורה "ויאמר אלקים יהי אור ויהי אור” (בראשית א, ג) אין דבר שה' אומר ולא יהיה. אלא אפשר לפרש ולומר, כתוב שמשה רבנו אומר: "ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה והצל לא הצלת את עמך" (שמות ה, כג). צריך לשאול, איך משה מתלונן על ה', אלא התשובה היא כך: משה אמר לה' - "אמרת שארבע מאות שנה נהיה עבדים, אבל לא בשפלות כזו - אנחנו עובדים ומתענים אבל לא לשחוט ולרצוח ולהשפיל" כידוע שפרעה היה מתקלח בדם התינוקות ושם אותם בקיר במקום לבנים. משה אמר שאת זה הקב"ה לא אמר לאברהם אבינו, זאת הייתה הטענה של משה. ובאמת למה נוסף השפל הזה, צריך לדעת כשנכתב על האדם ייסורים, אם זה עוני, בושה, צער וכדומה, זה נכתב בדיוק, אבל לפעמים ה' רואה שאדם לא יעמוד בעשר שנים של בעיות, מה עושה ה' - בשלוש שנים נותן לו סבל עצום ששווה לסבל של עשר שנים, כך אצל בני ישראל - ה' צמצם את הסבל של ארבע מאות שנה למאתים ועשר שנים.

תאריך:  16/01/2015   |   עודכן:  18/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסירות הנפש של משה רבנו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יאשיהו פינטו הוא לא הנוכל המשחד? ל"ת
ועדיין מדבר?  |  16/01/15 12:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מדוע בכירי ישראל ביתנו פורשים?    מי אחראי לעבירות של בנק לאומי בארה"ב?    מה יהיו הסברי ההגנה במשפט טלנסקי?    מדוע זעם דוד רוזן על הסניגוריה הציבורית?    למה לא ניצלו משרדי הממשלה את מלוא תקציביהם?    לאן נעלמו מיליונים מכספי ההתאחדות לכדורגל?
יוסי אחימאיר
הפרויקט הכמעט פרעוני של מצרים להקמת רצועת חיץ בין סיני ובין רצועת עזה אינו מעורר איש להאשים את קהיר בהטלת סגר על הרצועה    בהימנעות הישראלית מנקיטת פעולות דומות בבוטות שלהן יש משום הזמנת העימות הבא
יעקב עמר
עיתונאי השולף את תעודתו לאיש ציבור מבהיר לו בזאת כי נשלח על-ידי "הציבור" שלא רק רוצה לדעת אלא חייב לדעת ולפיכך איש הציבור ותהיה דרגתו גבוהה ככל שתהיה מחויב לגלות לו את כל האמת
שלומי יאס
על-רקע השינוי הפוליטי בסרי-לנקה לא צפוי נתק ביחסים הכלכליים בינה לבין הרשות הפלשתינית, אך סביר להניח, כי היחסים הדיפלומטיים ביניהן יצטננו במידת-מה, דבר שיבוא לידי ביטוי בתמיכה סרי-לנקית נלהבת פחות בעניין הפלשתיני במסגרות בינלאומיות, ובפרט במוסדות האו"ם
הרב אשר סבג
מנהיג אמיתי אינו מתבונן על הכאן והעכשיו, אלא על העתיד. זה מה שמלמד הקב"ה את משה רבינו בתחילת הדרך העתידה להוביל ליציאת מצרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il