X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משרד האוצר שוב מכריז מלחמה על "תכנוני המס האגרסיביים", אולי משום ששכח שהחוק כבר כולל סעיפים אנטי-תכנוניים לרוב ואולי משום שנוח לו להתעלם מחוסר האיזון המשווע בין זכויות רשות המיסים לבין אלו של הנישומים
▪  ▪  ▪
קחו לדוגמא את הרכב הצמוד

שוב מהדהד קולם של תופי הטאם-טאם במשרד האוצר ושוב נקראים (וקוראים) בכירי רשות המיסים להילחם בתכנוני המס האגרסיביים (הגדרה שמשמשת, בדרך כלל, לתאר תכנון מס שמישהו אחר הגה אותו). לאחרונה אף התבשרנו על שורת המלצות חדשות/ישנות, שנועדו למנוע פרצות מיסוי והפחתות מס בלתי מוצדקות.
לכל המתלהמים נשוב ונזכיר, כי חוקי המס כוללים זה מכבר סעיפים אנטי-תכנוניים לרוב, שמכוחם מוטלים על הנישום לא אחת מיסים שלא לצורך, ואין מושיע. כדי לסבר את האוזן נזכיר, דרך משל, את הוראות סעיף 32(9) לפקודת מס הכנסה (המפלות לרעה - אפריורי - את כל "בעלי השליטה", שמועסקים בחברות שהן בשליטתם של לא יותר מחמישה בני אדם), את הוראות סעיף 30(א)(5) לחוק מס ערך מוסף (שלילת מע"מ בשיעור אפס, אם השירות ניתן גם לתושב ישראל בישראל) ואת הוראות סעיף 49ו. לחוק מיסוי מקרקעין (תקופת צינון אוטומטית, לדירת מגורים מזכה שהתקבלה במתנה).
באותה נשימה נזכיר את העובדה, כי כל עובד שעושה שימוש ב"רכב צמוד", מחויב במס בגין שווי שימוש בסכום קצוב, גם אם שווי השימוש הפרטי שעשה העובד ברכב זה, נמוך בהרבה מהסכום הקצוב. לא נוכל שלא להתייחס, בהקשר זה, להיתר הייחודי שהעניק המחוקק לרשויות המס בישראל, שמכוחו ניתנה להם האפשרות לתקוף כל הפחתת מס בלתי נאותה (מושג סובייקטיבי ואמורפי, לכשעצמו), אף אם אינה נוגדת את החוק(!).
מי שאיתרע מזלו, והוצאה לו שומה לפי מיטב השפיטה (בין אם מדובר במס הכנסה ובין אם מדובר במס שבח, או במס ערך מוסף), עלול למצוא את עצמו שקוע עד צוואר במאבק משפטי ממושך ויקר - שלא מומלץ לבעלי עצבים חלשים - אשר סופו מי ישורנו.
בנוסף לכך, נראה שמסתמנת לאחרונה מגמה של ריסון משפטי, שעה שהנישום מנסה לטעון שאין להחיל עליו הוראה אנטי-תכנונית כלשהי (כדי למנוע עיוות מס), אך לא מצינו רתיעה משפטית מהשימוש שנעשה על-ידי אנשי רשות המיסים בהוראה הייחודית, המאפשרת להם להתעלם מכל הפחתת מס בלתי נאותה (שאינה נוגדת את הוראות החוק).
נזכיר נשכחות, ונתייחס להמלצות שהוגשו בחודש אפריל 2002 לחברי ועדת רבינוביץ, על-ידי צוות משימה של לשכת רואי חשבון. ההמלצות עסקו במגוון רחב של נושאים, וביניהם הפחתת נטל המס, הרחבת בסיס המס; השוואת נטל המס; מניעת עיוותי מס ומניעת העלמות מס; שקיפות; האחדת שיעורי המס, ועוד. מרבית ההמלצות אומצו ושולבו (במוקדם או במאוחר) בפקודת מס הכנסה, זולת שתי אלה:
  • הטלת אחריות אישית על כל בעל תפקיד, ברשות המיסים, שבית המשפט קבע כי הפעיל את סמכויותיו בשרירות לב וללא הצדק סביר.
  • עידכון הוראות חוקי המס כך שניתן יהיה להימנע מהטלת מס בלתי נאותה - ממש כפי שניתן להתעלם מהפחתת מס בלתי נאותה - אף אם אינה נוגדת את הוראות החוק.
אשר על כן, ומבלי להקל ראש בתפקידם הקשה וכפוי הטובה של עובדי רשות המיסים, נבקש להעיר, כי הצדק והאמת אינם נמצאים בהכרח אך ורק בצקלונה של המדינה, ואילו נישומים רדופים ודלי זכויות לא יתרמו להשגת יעדי הצמיחה במשק.

הכותב הוא שותף במשרד רוז'נסקי-הליפי-מאירי.
תאריך:  19/01/2015   |   עודכן:  19/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה לא כוחות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
קול המון כקול שדי - רק פשטות
ראובן גרפיט  |  19/01/15 07:24
2
ריסט עולמי חדש
אהרון שחר  |  19/01/15 10:09
3
כאן בג"צ לא יתערב ל"ת
פלמוני  |  19/01/15 12:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
משה כחלון בונה את הקמפיין שלו על רפורמת הסלולר שביצע, אך במבט מעמיק יותר - הוא ודומיו גורמים למשק נזקים כבדים וארוכי טווח. כאשר הממשלה משנה את כללי המשחק מהרגע להרגע, היא מבריחה משקיעים - ורק מנציחה את הריכוזיות נגדה היא יוצאת
צ'לו רוזנברג
הבחירות: בין פונדמנטליזם דתי-לאומני לבין ליברליזם, שפיות ותקווה    ביום ה-17 במרס ייקבע אם ישראל חוזרת אל ימי הביניים החשוכים
יניב הלפרין
סטטוסים מצייצים אומנם הפר את תנאי השימוש בפייסבוק אבל היה על החברה להתייחס למקרה בדרך אחרת
עו"ד חיים שטנגר
אין ספק, כי תחת פעילות מואצת בענייני התיישבות והתנחלות שתאפיין ח"כים דתיים מהליכוד והבית היהודי, תחל פעילות חקיקתית דתית, בענייני שעה של חברי הכנסת הדתיים-אורתודוכסיים, ממפלגת יש עתיד. פתאום יתגלה לציבור החילוני כי שמירת מצוות אינה בהכרח קשורה ליישוב ארץ ישראל
יוני בן-מנחם
אחד מראשי תנועת "האחים המוסלמים" פרסם פסק הלכה הקורא לרצח ההנהגה מצרית ובראשה הנשיא א-סיסי בשל הנחיות שנתנה בזמן ההפיכה הצבאית. כוחות הביטחון במצרים נערכים ליום השנה לציון "מהפכת ה-25 בינואר" בגלל חשש למעשי אלימות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il