X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם הדמות הספרותית של ג'ורג' קלוני, אשר מופיעה בפרסומות, ראויה להגנת זכויות יוצרים? מתי מותר להעתיק דמות פיקטיבית בפרסומת? בית המשפט עונה על השאלות בצורה מבריקה
▪  ▪  ▪
יצירה מוגנת? ג'ורג' קלוני [צילום: AP]

מה היקף הזכות של מותג לעשות שימוש בפרזנטור המתחרה לצרכי סאטירה או פארודיה? זו השאלה שעמדה במסגרת הליך תא 45192-12-14 Societe Des Produits Nestle נ' אספרסו קלאב בע"מ. לפני ההחלטה, צפו בסרטון הבא:

הכפיל של קלוני

הסיפור הוא כזה: חברת אספרסו קלאב מייצרת מכונות קפה המתחרות ישירות בנספרסו של נסטלה. נסטלה משתמשת בשחקן ג'ורג' קלוני כפרזנטור ומשדרת יוקרה ומותג איכותי; סדרת הפרסומות של נסטלה מדברת על "כמה רחוק תהיה מוכן ללכת בשביל נספרסו". אספרסו קלאב רצתה, במסגרת סרטון הפרסומת שלה, להציג את העובדה שלא צריך ללכת כל כך רחוק, ולהפוך את האספרסו לנגיש לכלל הציבור. לכן, היא שכרה כפיל של ג'ורג' קלוני לצורך הפרסומת. בפרסומת, הכפיל נלעג על ההתנהגות היוקרתית שלו בישראל (הוא מפקיר את הרכב בידי הפקח, הוא מתלבש כמו חתן לחנות קפה) ומציעים את המוצר הפשוט לציבור. (לאתר הכפיל)
כמובן שהחברים בנסטלה לא אהבו את הנושא וביקשו צו מניעה נגד אספרסו קלאב. העילה כללה דרישה כללית לאסור על אספרסו קלאב לעשות שימוש בכפיל של ג'ורג' קלוני. בית המשפט דחה את הבקשה, שהשאלה כאן לגבי הטעיית הציבור בסרטון פחות מעניינת, אלא מה שמעניין הוא הזכות של כפילו של קלוני לעשות שימוש בדמותו לצרכי תחרות בקלוני.
השאלה כמה לאדם יש זכות על שמו ודמותו עלתה לא אחת בפסיקה וקיבלה פסיקות בעייתיות לפרשנות. בין אם מדובר בפסק הדין האחרון בנוש תא 28998-12-11 רונית רפאל לייטסדורף נ' רונית אלטמן רפאל [קישור], בו בית המשפט אסר על גברת בשם רונית רפאל להפעיל חנות קוסמטיקה הנושאת את שמה, ובין אם מדובר בזכותו (או חוסר זכותו) של שחקן הכדורסל אריאל מקדונלד לעשות שימוש במשפט "תשאלו את מקדונלד, רק ברגר קינג" (עא 8483/02 אלוניאל נ' מקדונלד). הפסיקה לאחרונה הלכה (לטעמי) צעד רחוק מדי כאשר אסרה על שימושים שאינם מטעים, אך שברור שהם נתלים על סימנו של אחר.
אבל השאלה האם דמותו של אדם מוגנת בזכויות יוצרים קיבלה התייחסות קצרה בפסק הדין בנושא מקדונלד, אם כי לא מספיק. שם נפסק כי "ספק גם אם ניתן לראות בדמותו, בשמו ובקולו של האדם יצירה ספרותית, דרמטית, מוזיקלית או אומנותית, שרק עליהן מגן חוק זכויות יוצרים" (וזאת בניגוד לדמות של צ'ארלי צ'אפלין בפסק הדין עא 8393/96 מפעל הפיס נ' Roy Export). במקרה של דוד "הכי טוב" בית המשפט פסק כי הדמות הועתקה מאדם אחר, אך לא פסק פיצוי בגין הפרת זכויות יוצרים (אלא מטעמים אחרים): "בקשתו של התובע, כי דרך חייו תוכר כיצירה מוגנת, הינה מתיחת ההגדרה יתר על המידה. דרך חייו של אדם אינה יצירה, אף אם ייחודית היא" (א 6157-04 דוד "הכי טוב" דבש נ' אדלר חומסקי)[קישור].

הגנת זכויות יוצרים?

בתיק בנושא אספרסו קלאב עולה השאלה האם הדמות הספרותית של קלוני, אשר מופיעה בפרסומות, ראויה אף היא להגנת זכויות יוצרים.
בית המשפט עונה על השאלה בצורה מבריקה, וקובע כי "סביר להניח שאילו נשאל קלוני האם מסכים הוא שדמותו כפי שהיא משתקפת בפרסומות של המבקשות [נספרסו - י.ק], תהווה יצירה מוגנת בזכויות יוצרים השייכת למבקשות, לא הייתה מסכים לכך, משום שבכך היה לכבול אותו באופן בלעדי למבקשות כמעט ללא מגבלת זמן (בהתחשב בתוחלת החיים) מבלי יכולת להשתמש בכישוריו ובמוניטין שרכש לפרסום מוצרים אחרים".
בית המשפט קובע כי לאספרסו קלאב הזכות לעשות שימוש בכפיל.
המשמעות של פסק הדין היא דווקא בזכות להשתמש בכפיל או מתחרה בצורה שאינה מטעה כדי ללעוג למוצר אחר, כאשר ברור שאין קשר בין המוצרים. סביר להניח שאם אספרסו קלאב היו משתמשים בדמותו של קלוני או כפיל לצורך זיהוי עם המוצר שלהם, בית המשפט היה נעתר לבקשה ונותן צו מניעה. לעומת זאת, הבחירה להבדיל ולהראות את ה"מתחרה" הנלעג, בצורה שאינה מטעה את הציבור או אינה גורמת למוניטין של נספרסו לזלוג על אספרסו קלאב, דווקא היא איפשרה זאת.

פורסם במקור: Intellect or Insanity - יהונתן קלינגר (20.1.15)
הכותב הוא בעל תואר שני במשפטים ותארים ראשונים במשפטים וממשל, וסטודנט בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה בבר-אילן לקראת תואר שלישי. פעיל למען זכויות אדם בעולם הדיגיטלי וחברה חופשית.
תאריך:  20/01/2015   |   עודכן:  20/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אספרסו הכי טוב
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
2 רבים ובסוף ה3 לוקח
רונן שמר  |  20/01/15 18:32
2
זו העתקת סיפור לא דמות ספרותית
עיניה  |  20/01/15 23:39
3
מי שיוצא נלעג זו אספרסו קלאב
משה מיכאל  |  21/01/15 06:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסף ויצמן
מהפכה בתחום המשכנתאות: חייבים לא יפונו מביתם בגין חובות בלא שיובטח להם דיור חלופי
בלפור חקק
האיסלאם יש לו תאוות התפשטות לִנחול את ארצות העולם ולהפיץ את הדת המוסלמית לכל מקום. ככל שהם מתעצמים באירופה הם מטפחים בהדרגה תחושת בַּעלוּת, ובוקר אחד נתעורר אל התביעה האירידָנטית לבעלוּת על המדינות שהם יצרו בהן רוב דמוגרפי
ראובן דינור
ציבור הנהגים בארץ נתקל חדשים לבקרים בנהגים חצופים, שעוצרים את רכבם וחוסמים נתיבי תחבורה מרכזיים, אגב הפעלת אורות המצוקה לצרכים אישיים המנותקים לגמרי מסביבתם. יש למצוא פתרון חוקי והולם
יוני בן-מנחם
כל הסימנים מעידים על כך שחיזבאללה יגיב על חיסול ג'האד מורנייה והגנרל האירני ברמת הגולן. התגובה תהיה מוגבלת אך סכנת העימות הנרחב עם ישראל עדיין קיימת אם ינסה חיזבאללה להתבסס ברמת הגולן ומשם לתקוף את ישראל
איתן קלינסקי
בנבחרת החדשה של "ישראל ביתנו" לכנסת הוצגה שירה מיסטריאל כאחת המועמדות בקדמת הרשימה. אם תיכנס היא לכנסת, אמירת סירחון תחבוש את ספסלי הכנסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il