X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מקרי התאבדות בחברה תלויים בלכידותה, בחוסנה ובמבנה הריבודי של כל חברה תמיהה סוציולוגית על ריבוי המתאבדים בצבא הסיני, לעומת העדר מתאבדים מושחתים בישראל
▪  ▪  ▪
שחיתות והתאבדות

בסוף המאה התשע עשרה העלה על נס הסוציולוג הצרפתי, אמיל דורקהיים, את אחד המדדים המרתקים לבחינתה של סולידריות: שיעורי ההתאבדות בחברה תלויים בלכידותה, בחוסנה ובמבנה הריבודי של כל חברה. דורקהיים הציג ארבעה רצפים של התאבדויות (אנומית, אלטרואיסטית, אגואיסטית, פטליסטית) ובחן בצורה אמפירית את שיעורי ההתאבדות בקהילות שונות.
בשנה האחרונה שלחו יד בנפשם קצינים גבוהים בצבא השחרור העממי בסין. אחדים בתליה ורבים אחרים בקפיצה ממגדלים רבי-קומות ובירייה. גנרלים, אדמירלים, מפקדי מחוז ופקידים בכירים במשרדי הצי הימי ומחלקות הרכש של הצבא הגדול בעולם, היו נתונים לחקירה עד-חורמה של המנהיג העליון שי ג'ינפינג, אשר הצהיר על כוונותיו עוד בטרם הושבע כנשיא הרפובליקה של סין.
צבא השחרור העממי בתקופה הקומוניסטית נחשב לעמוד התוך המרכזי של השלטון הקומוניסטי וקציניו וחייליו נהנו מהטבות עצומות, מעושר כלכלי, השפעה פוליטית רחבת ממדים שריפדה את בסיסי החסינות מפני עונש בגין התנהגות "חזירית".
ההגמוניה של הצבא הסיני הביאה לשיעורי התאבדות נמוכים עד כדי אפסיים בקרב המנהיגות הצבאית ובקרב המנהלים את המחלקות האזרחיות הקשורות בצבא. שחיתות לא הייתה שם, לכאורה. בדיוק נמרץ כמו שבשני העשורים הראשונים להקמתה של מדינת ישראל, לא נרשמו מקרי שחיתות הראויים להיחרט על דפי ההיסטוריה החברתית.
"שחיתות" היא סוג של הגדרה חברתית. האם היה ניתן להאשים בשחיתות את זלמן ארן, פנחס לבון, מרדכי נמיר, אשר התחלקו בתל אביב בקרקעות כפר ערבי נטוש, ואליהם הצטרף אף האפוטרופוס על נכסי נפקדים, בכבודו ובעצמו? האם ניתן להאשים את בן-גוריון על רכישת ספרים בצורה סיטונית, אשר הונחו על מדפיו הפרטיים, אך נקנו בכסף ציבורי? גם אם הוגשו כתבי אישום נגד "פסיאודו-מושחתים" כמו שובינסקי, רפאל, דיין ואחרים, הוסרו על-ידי היועץ המשפטי לממשלה מבלי לנקוט הליכים משפטיים.
בשנות השבעים החלה מתגבשת הגדרה לשחיתות הפוליטית בישראל. היו אלו דמויות מרתקות של "מתקני-חברה" כמו שמואל תמיר, אורי אבנרי, זיגל וחבורתו, יגאל לביב ועיתונאים אחרים וממולם עמדו מושחתים כמו יהושע בן-ציון שהיה מנהל בנק ישראל בריטניה והניח ידו על 74 מיליון לירות שלא הוחזרו, או מיכאל צור שהיה מנכ"ל משרד המסחר והתעשיה, מנכ"ל החברה לישראל ויו"ר צי"ם, או אשר ידלין שמונה לנגיד בנק ישראל ואולץ לעמוד בפני חוקרי המשטרה שלושה ימים לאחר מכן. הגדרת השחיתות הפוליטית דאז התמצתה במשפט האלמותי של השופט לנדאו: "הנה סופה של גישה זו שגדולים ותקיפים רואים עצמם כעומדים מעל החוק כאילו קיים החוק רק עבור בני תמותה רגילים".
שלא כמו בצבא הסיני, על סף סיום ההגמוניה היינו עדים בישראל לשתי התאבדויות פוליטיות כלכליות בלבד (אברהם עופר ויעקב לוינסון). בצבא הסיני, משנשמטה ההגמוניה עלה שיעור המתאבדים בצורה תלולה ובעלת תרומה ללכידות חברתית על בסיס שוויון אזרחי.
מושחתים ישראלים שאחזו בתפקידי מפתח עתירי כוח (משרד האוצר, שני שרי הפנים, ראש ממשלה, נשיא, יו"ר בנק, חברי כנסת, יו"ר חברת חשמל, יו"ר נת"ע, סגנית שר, שופט לשעבר ורבים אחרים), ביקרו בבתי הכלא ושבו לפעילות משל לא היה דבר מעולם. אי-ההוקעה תורמת להתפוררותה של הסולידריות החברתית ואף תורמת לשכלולה של השחיתות בחינת "לא נתפסת לא הואשמת".

תאריך:  27/01/2015   |   עודכן:  27/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדד שחיתות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עזוב את הסינים
אהרון שחר  |  28/01/15 08:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עזרא יכין
הפרלמנט הצרפתי אישר הצעת החלטה להכרה במדינה ערבית בארץ שבירתה ירושלים ובדרישה לנסיגת ישראל מהשטחים ה"כבושים"    תדבק לשוני לחיכי אם אשכח את צרפת הבוגדת
ד"ר רון בריימן
יש סיכוי לא מבוטל שדווקא חד-צדדיותה של התקשורת הישראלית תתגלה כנשק הסודי של ראש הממשלה נתניהו, כלומר, ב"הפוך על הפוך", תגרום לבוחרים לא מעטים לנדוד ימינה לנוכח תמונת המציאות המדומה המשווקת לו על-ידי תקשורת מגמתית
יוני בן-מנחם
מנהיג חיזבאללה השיח' נסראללה נמנע עד כה מלהגיב על תקיפת שיירת הארגון וחיסולו של ג'האד מורנייה    חיזבאללה במבוכה מהחיסול המפתיע ותגובתו תעוצב בהתאם לשורה של אינטרסים אזוריים כדי לשמור על מעמדו
ראובן לייב
יותר ויותר היא מתגלה כידידתה וכבעלת-בריתה הנאמנה ביותר של ישראל. בעולם העוין השורץ מסביב, שנוטר איבה כה גלויה למדינה היהודית - זוהי בהחלט אלומה מעודדת של אור
יורי מור
בזמן אמת כולם מבינים שהסרטים של הוליווד הם יפים וחביבים - אבל המציאות היא אכזרית, ואין מנוס מלהרוג את מי שקם להורגך...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il