X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרב בעז גנוט   |  צהר
צהר לפרשה

קורותיו של מנהיג

מילה אחת מיוחדת לאחר קריעת ים סוף, מרמזת לנו על אחד המבחנים המשמעותיים בפניהם ניצב משה רבינו. התורה משאירה בכוונה את הפרטים עמומים, כדי ללמדנו כיצד יש לקרוא פרשות כאלו
▪  ▪  ▪
קריעת ים סוף, אחרי האמונה

תיאור המעבר של בני ישראל את ים סוף, שהוא הסיפור המרכזי בפרשת בשלח, מהווה נקודת שיא במנהיגותו של משה. האתגרים המנהיגותיים של משה היו רבים. חלקם מתועדים בהרחבה, חלקם בתמציתיות, ויש להניח שחלקם לא תועדו כלל. אני מבקש להפנות את המבט למילה אחת שעשויה ללמד אותנו רבות על האופן בו צריך לקרוא מה שנכתב על מנהיג: "וַיַסַּע משה את ישראל מים סוף וייצאו אל מדבר שור".
הלשון החריגה בה משתמש המקרא, בה משה הוא המסיע, לעומת מקומות אחרים בהם העם הוא זה שנוסע, זקוקה לביאור. פרשני הפשט אכן שמו לב לביטוי השונה וקבעו: "הסיען בעל כרחם" (רש"י).
קביעה מתמיהה זו מתעצמת לאור מיקומה, מיד לאחר שירת הים בו הודו ושיבחו בני ישראל לקב"ה על ניסיו בים סוף. המקרא עצמו קובע: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו", ואם כן - יש לצפות שאמונה זו תבוא לידי ביטוי גם בציות להוראותיו של משה, מה שהיה מייתר את הצורך להסיעם בעל כורחם. מדוע, אם כן, כך קרה?
חז"ל מציעים מגוון אפשרויות ותשובות ואנו נביא שלוש מהן.
התשובה הראשונה של רש"י היא: "שעיטרו מצרים סוסיהם בתכשיטי זהב וכסף ואבנים טובות, והיו ישראל מוצאין אותם בים, וגדולה הייתה ביזת הים מביזת מצרים... לפיכך הוצרך להסיען בעל כרחם".
התשובה השנייה מופיעה במדרש: "ר' יהודה אומר: אמרו ישראל באותה שעה: כלום הוציאנו הקב"ה ממצרים אלא בשביל חמישה דברים, אחת לתת לנו ביזת מצרים, שנית להרכיבנו על ענני כבוד, ג' לקרוע לנו את הים, ד' להפרע לנו מן המצריים, ה' לומר לפניו שירה, עכשיו שכבר נתן לנו ביזת מצרים, הרכיבנו על ענני כבוד, קרע לנו את הים, פרע מן המצריים ואמרנו שירה לפניו, נחזור למצרים" (שמות רבה, פרשה כ"ד).
התשובה השלישית מופיעה בדברי הזוהר על הפרשה: "אמר ר' שמעון: באותה שעה שישראל היו עומדין על ים סוף והיו אומרים שירה, התגלה הקב"ה עליהם וכל מרכבותיו וצבאיו כדי שיידעו ויכירו את מלכם שעשה להם כל אותם ניסים וגבורות, וכל אחד ואחד יידע ויסתכל מה שלא ידעו והסתכלו שאר נביאי עולם... באותה שעה אמר משה לקב"ה: בניך מחמת תשוקתם הגדולה להסתכל בך לא רוצים לנסוע מהים" (זוהר, פרשת בשלח, דף ס', עמוד א').
כל אחד משלושת המקורות שהבאנו מציע הסבר אחר לשאלה. רש"י תולה את ההכרח להסיע את ישראל בעל כורחם בכך שרצו להמשיך את ביזת מצרים, שגם היא חלק מן התוכנית המקורית של הקב"ה להוציאם ברכוש גדול. המדרש, לעומת זאת, טוען כי בני ישראל רצו לחזור למצרים, משום שסברו שתכלית כל הדברים שקרו הייתה הסרת עול השעבוד, וכעת כשאין עוד מצרים - ניתן לחזור. הזוהר תולה את העניין באספקט רוחני שבו עם ישראל נצמדו לחוויה המרוממת והחד-פעמית שחוו על ים סוף ולא רצו לזוז ממנה.
לא יהיה מופרך לטעון, כי ריבוי הסיבות מלמד על סוגי האנשים השונים שיצאו ממצרים. כל אחד יצא מטעם אחר ומכאן שלכל אחד סיבה שונה מדוע לא להמשיך אל המדבר כדבר משה. הכתוב איננו מפרט מה הייתה הדרך בה טיפל משה בסירוב, אך ניתן להניח, כי היה בה כדי לתת מענה לכל (או לרוב) הנימוקים שנטענו כנגד המשך המסע למדבר.
הכתוב העדיף לצמצם את כל הדרמה למילה אחת קצרה וחדה: "וַיַּסַּע", מתוך הנחה שבעלי העין החדה ישימו לב לשינוי ויחפשו לו הסבר. היה זה ללא ספק רגע דרמטי במנהיגותו של משה, אולם למרות הכל הרוב נותר בו חבוי - ללמדנו לשים לב לפרטים. כך קוראים קורותיו של מנהיג.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנהל אגף הנישואין של ארגון רבני צהר.
תאריך:  29/01/2015   |   עודכן:  29/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב צחי להמן
ההדגשה של שאילת הכלים בידי בני ישראל ערב יציאת מצרים, באה ללמד על החשיבות של ההסתכלות לטווח ארוך ועל כך שיש להוציא מבני ישראל את המנטליות של עבדים
הרב יוני לביא
לא פחות משלוש פעמים מתערב משה לצידו של החלש והנדכא, וזאת לצד היותו בעל אומץ וגדולה כראוי למי שגדל בביתו של מלך מצרים. זהו השילוב הראוי למנהיגות
הרב יהודה ישרים
ברכת יעקב לבניו מלמדת, כי לכל אחד יש יכולות משלו וממילא כל אחד יכול להנהיג - ומצד שני שאיש אינו שלם וממילא כל אחד זקוק לחבריו
הרב ד"ר דרור פיקסלר
יוסף יודע שמקומו האמיתי היחיד הוא במשפחתו, אבל עליו לוודא שאחיו למדו את הלקח ובפעם הבאה בה ייתקלו בבעיה עם הבן המועדף - הם יפתרו אותה במקום לנסות להיפטר ממנה
הרב עידו פכטר
מדוע ראובן נכשל שוב ושוב בנסיונותיו להנהיג את האחים? - משום שהוא פזיז ונמהר, לא שוקל את הדברים לטווח הארוך. גם לאנשים כאלו יש מקום בציבור, בתנאי שהם יהיו מועטים ולא יתפסו את ההנהגה
רשימות נוספות
מנהיגות לוקחת אחריות  /  הרב שאול ברוכי
תיקון מאוחר  /  הרב יובל שרלו
כוחו של חזון  /  הרב יוסף צבי רימון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il