X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם הזכות הלכאורית להישכח, או לתקן מידע שאינו עוד רלוונטי, אינה קיימת בהכרח בשיטת המשפט במדינת ישראל?
▪  ▪  ▪
"הזכות להישכח"?! [צילום: AP]

שורה של החלטות בבתי משפט בישראל, שמורכבות גם יחד, מעלות את המסקנה היחידה שככל הנראה "הזכות להישכח" לא תתקבל במדינת ישראל כזכות משפטית. להזכירכם, גם בהחלטה של בית הדין האירופי בעניין מריו קוסטחה גונזאלס (C-131/12 Google v. Agencia Espanola de Proteccion de Datos) הזכות הוגדרה כזכות לתקן מידע במאגרי מידע שאינו מעודכן עוד. אולם, הפעם ברור שגם מידע לא מעודכן לא חייב להתעדכן בישראל.
ההחלטה הראשונה באה מבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק. שם, התבקש בית המשפט להורות למדינה לתקן ולהסיר כתבות בנושא המאגר הביומטרי אשר נטען כי הן מטעות את הציבור ואינן עומדות בקנה אחד עם פסק הדין של בית המשפט העליון (בג"ץ 7128/13 פרופ' קרין נהון ואח' נ' רשות השידור ואח'). בית המשפט העליון פסק כי "הפרסומים הכתובים, שהתפרסמו בשלהי 2013, ודאי שאינם בגדר פרסום שוטף. אלו הם פרסומי עבר. העובדה כי ניתן למצוא פרסומים אלה גם היום באינטרנט (בין היתר באמצעות מנוע החיפוש Google) אין בה כדי להפכם לפרסום שוטף". כלומר, המסקנה השיפוטית שהובאה שם היא כי פרסומים שבוצעו בעבר עניינם בעבר, ואין להידרש אליהם כעת.
לאחרונה, פסק גם בית משפט לתביעות קטנות בנושא מעניין (תק 1374-10-13 אוקסמן נ' אתר הפורומים המשפטיים). עובדות המקרה הן פשוטות: כנגד התובע התנהל הליך משפטי על-ידי מתחרה עסקי, אשר נסגר בפשרה. האתר הנתבע פרסם כתבה על התביעה בסמוך להגשתה, שהכילה תמצית עובדתית של הטענות. התובע פנה לאתר הפורומים וביקש להסיר את הכתבה, ונענה בשלילה. אתר הפורומים הציע לו להסיר את הכתבה תמורת דמי טיפול של 500 ש"ח, אולם התובע סרב.
בית המשפט פוסק לזכות הנתבעת וקובע כי פרסום של פרטים על הליך משפטי הוא פרסום מוגן על-פי סעיף 13(5) לחוק איסור לשון הרע. כזכור, חוק איסור לשון הרע קובע כי פרסום מידע על החלטות שיפוטיות או חומרים המוגשים לבית משפט חסין מתביעות לשון הרע בחסינות מוחלטת (רע"א 1104/07 חיר נ' גיל). ולכן, בית המשפט פוסק כי הפרסום באתר הפורומים, שהוא תמצית של כתב התביעה, ואזכור כי טרם הוגש כתב הגנה, הוא פרסום מוגן.
בית המשפט פוסק כי לתובע לא הייתה זכות לדרוש את הסרת הפרסום, גם אם אינו עדכני עוד; כלומר, הזכות הלכאורית להישכח, או לתקן מידע שאינו עוד רלוונטי, אינה בהכרח קיימת בשיטת משפטנו. מרגע שפרסום נעשה, אם הוא היה חסין מלשון הרע במועד הפרסום, לא יהיה ניתן בעתיד, גם אם המצב העובדתי ישתנה, לבקש להסירו.
אולם, בחוק איסור לשון הרע יש את סעיף 25א. אותו סעיף מדבר על חובת פרסום עידכון באמצעי תקשורת במקרה שזה דיווח על חקירה פלילית והחקירה הפלילית נסגרה. הבעיה עם אותו הסעיף היא שהסעיף דורש שני תנאים מצטברים: (1) חקירה פלילית ו-(2) אמצעי תקשורת (לא כל אתר אינטרנט הוא אמצעי תקשורת על-פי החוק (ת.א. 37692/03 סודרי ואח' נ' שטלריד).
מה שכן עושה בית המשפט הוא, בלי להתייחס לסעיף 25א לחוק איסור לשון הרע, הוא להבהיר שהתובע אולי היה רשאי לבקש הוספת תגובה מטעמו, בצורה מכובדת; הצעה שאולי הייתה יכולה לבוא בדרך הפשרה, אבל היא נעדרת סימוכין בדין. כלומר, בשביל לתקן את הידיעה כנראה שהתובע היה צריך לשלם את דמי התיקון.

פורסם במקור: Intellect or Insanity - יהונתן קלינגר (2.2.15)
הכותב הוא בעל תואר שני במשפטים ותארים ראשונים במשפטים וממשל, וסטודנט בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה בבר-אילן לקראת תואר שלישי. פעיל למען זכויות אדם בעולם הדיגיטלי וחברה חופשית.
תאריך:  02/02/2015   |   עודכן:  02/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רשות השידור
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
האביב הערבי שהוא יותר חורף מאביב הביא לתהפוכות במזרח התיכון המטלטלות את כל הארצות מסביבנו מדינות מתפרקות זו אחר זו ולא רואים את הסוף
אברהם פכטר
הקולות המנסים להסביר את החיוב בנאום נתניהו דווקא כעת לפני חתימת הסכם עם אירן, שלגביו קיים קונצנזוס שמדובר בהסכם גרוע ומסוכן, נתקלים בחומה אטומה. השעיית הדיון על הסנקציות לסוף מרס מגבירה את החיוניות והחשיבות של הנאום של ביבי בתחילת מרס
איתמר לוין
בתוך תשעה חודשים הקימה הילה גרסטל נציבות חיה ובועטת, גם אם חולשות מבניות משמעותיות עדיין ניצבות בדרך. בראשן: זכות הווטו של וינשטיין על ביצוע בדיקות בזמן אמת, ויכולתו של ניצן לטרפד המלצות אופרטיביות
יוסף עוזר
מי אם לא גדולי התורה אמורים להוות שרי החינוך של העם היהודי? מי אם לא הם היה אמור לשאת את הדגל לאורו יצעד עם ישראל וילמד מהם נורמות הנחלת חינוך לילד?
אסתר שניאורסון גרי
אז יעלה הלחש בחש, אולי כדאי לחקור במח"ש, מי טווה סיפורי בוקי ובקבוקי, הנגזל קוזקי? מי חוזר על אותו דפוס כתוכי, רדיו טיבי מרקחה, קול ששון וקול שמחה, קול כזב הנה זה בא, רעש מהומה - ענות גבורה, בוקר עד ערב חובטים בשרה, על מה עוד תוסיפו סרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il