X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשביל מה צריך ללכת לקלפי, אם ממילא היועץ המשפטי לממשלה יכתיב לכל ממשלה מה מותר לה ומה אסור לה? בפועל, מה שמתחולל כיום בישראל הוא הפיכה - לא פחות מכך. את זה חובה לשנות בכמה מהלכים חדים וברורים
▪  ▪  ▪
אתה רק יועץ [צילום: פלאש 90]
מישהו פה השתגע
שלא יהיה ספק: הדברים חייבים להיעשות כחוק, ולא רק לפי המילה הכתובה אלא גם לפי רוח החוק. שיהיה ברור: לייעוץ המשפטי יש תפקיד ראשון במעלה במניעת שחיתויות, גדולות וקטנות. אלא שיש מרחק רב בין זה לבין השתלטות דה-פקטו על כל תהליכי קבלת ההחלטות, ועל הפיכת העצה להוראה. "הנחיות היועץ המשפטי לממשלה" - זוהי הכותרת של מסמכים שנשלחים בין היתר לשרים. מישהו פה השתגע ומשהו פה ירד מהפסים: הנחיות של פקיד לדרג הנבחר?!

לשנות את התפישה
הצעד החשוב ביותר הוא שינוי תפישה של הפוליטיקאים. הם צריכים לבוא ולומר: עם כל הכבוד - ויש כבוד - אנחנו נבחרנו כדי להגשים את המדיניות עליה הצהרנו. כשם שהרמטכ"ל לא נותן הוראות לממשלה, כשם שנגיד בנק ישראל לא נותן הוראות לממשלה - כך גם היועץ המשפטי לא נותן הוראות לממשלה. וכשם שהממשלה רשאית לשמוע דעות צבאיות וכלכליות נוספות, היא רשאית לשמוע גם דעות משפטיות נוספות

הנחיות הרמטכ"ל לשרים
האם מישהו מאיתנו מוכן להעלות על דעתו מסמך שכותרתו "הנחיות הרמטכ"ל לשרים"? ודאי שלא, ומסיבות ברורות. כנ"ל לגבי "הנחיות המפכ"ל לשרים". אז למה אנחנו משלימים עם "הנחיות היועץ המשפטי לשרים?" זה פקיד, וזה פקיד - חשובים, נכבדים, ראויים - אבל פקידים.

חבל על הזמן, הכסף, המאמצים והעצבים. חבל על היערות שנכרתים כדי לפרסם סקרים, מאמרים, ידיעות ודעות. חבל על החשמל שמתבזבז בגלישה באינטרנט. חבל על מאות מיליונים שיירדו לטמיון ביום השבתון. בואו נבטל את הבחירות.
למה? כי ממש לא משנה איזה פתק תשימו בקלפי; היועץ המשפטי לממשלה ימשיך להיות בעל הבית האמיתי של המדינה. הוא ושלוחיו במשרדי הממשלה, הוא ותומכיו בבית המשפט העליון. הוא ימשיך לקבוע מה הממשלה יכולה ולא יכולה לעשות, הוא ימשיך להביע דעה בשאלה מי יכול ומי לא יכול להתמודד בבחירות, הוא ימשיך להחליט מי יעמוד לדין ומי לא - ואיש לא יגע בו.
תראו מה קרה רק בימים האחרונים. יהודה וינשטיין מציג דעה בנוגע לבקשות לפסול מועמדים בבחירות. יהודה וינשטיין מורה לראש הממשלה לא לעסוק בפרס ישראל. יהודה וינשטיין מחליט לזמן לשימוע את הרב הראשי לשעבר. יהודה וינשטיין מתיר לשר לביטחון פנים לאייש שני תפקידים בכירים במשטרה. וכל זה, כאמור, בתוך פחות משבוע. אז בשביל מה צריך בחירות?
נסו להזיז עיפרון
היועצים המשפטיים הפכו מזמן לשליטיה של המדינה, ובמיוחד בשירות הציבורי. שורש הרע הוא באקטיביזם השיפוטי, אשר פתח לרווחה - או שמא יש לומר: פרץ לרווחה - את שערי בית המשפט בפני כל מאן דבעי. יש לכך כמובן תוצאות חיוביות רבות, אך דומה שבמאזן הכולל - התוצאה היא טירוף מערכות ואף שיתוק מערכות. איש לא מעז להזיז עיפרון מצד ימין של השולחן לצד שמאל בלי לקבל אישור משפטי, מחשש שייטען נגדו שהזזת העיפרון נבעה משיקולים זרים או הייתה בלתי תקינה.
טוב, אני יודע שאני קצת מגזים, אבל רק קצת. עפרונות עוד אפשר להזיז בלי חוות דעת משפטית, אבל תנסו לסלק פולש מאדמת מדינה, תנסו להעביר תקציב ממטרה אחת לאחרת, תנסו לנייד אחוזי בנייה - ותראו איך כל הנוגעים בדבר מרטיבים את מכנסיהם מרוב פחד. קל וחומר עניינים כבדי משקל כמו מינויים בכירים, פרויקטים גדולים והשקעות כבדות.
שלא יהיה ספק: הדברים חייבים להיעשות כחוק, ולא רק לפי המילה הכתובה אלא גם לפי רוח החוק. שיהיה ברור: לייעוץ המשפטי יש תפקיד ראשון במעלה במניעת שחיתויות, גדולות וקטנות. אלא שיש מרחק רב בין זה לבין השתלטות דה-פקטו על כל תהליכי קבלת ההחלטות, ועל הפיכת העצה להוראה. "הנחיות היועץ המשפטי לממשלה" - זוהי הכותרת של מסמכים שנשלחים בין היתר לשרים. מישהו פה השתגע ומשהו פה ירד מהפסים: הנחיות של פקיד לדרג הנבחר?!
האם מישהו מאיתנו מוכן להעלות על דעתו מסמך שכותרתו "הנחיות הרמטכ"ל לשרים"? ודאי שלא, ומסיבות ברורות. כנ"ל לגבי "הנחיות המפכ"ל" לשרים. אז למה אנחנו משלימים עם "הנחיות היועץ המשפטי לשרים?" זה פקיד, וזה פקיד - חשובים, נכבדים, ראויים - אבל פקידים.
להפריד את הסמכויות
אין ספק, שהתדרדרות המוסר השלטוני נושאת באחריות כבדה למצב הזה. הטבע אינו סובל ואקום, וכאשר לא ניתן לסמוך על הפוליטיקאים - מישהו אחר נכנס לשם ומתחיל לנהל את העניינים. לכן, הפתרון הבסיסי הוא להבטיח את יושרם ויושרתם של נבחרי הציבור. אך מאחר שזהו חלום באספמיה, צריך להסתפק בשלב זה בכמה צעדים קטנים יותר - אך משמעותיים.
הצעד החשוב ביותר הוא שינוי תפישה של הפוליטיקאים. הם צריכים לבוא ולומר: עם כל הכבוד - ויש כבוד - אנחנו נבחרנו כדי להגשים את המדיניות עליה הצהרנו. כשם שהרמטכ"ל לא נותן הוראות לממשלה, כשם שנגיד בנק ישראל לא נותן הוראות לממשלה - כך גם היועץ המשפטי לא נותן הוראות לממשלה. וכשם שהממשלה רשאית לשמוע דעות צבאיות וכלכליות נוספות, היא רשאית לשמוע גם דעות משפטיות נוספות. לא כדבר של יום-יום, אך אין למנוע ממנה - ומכל אחד מהשרים - להיעזר בייעוץ משפטי נוסף כדי לבחון את זה שהוא מקבל מהיועץ המשפטי לממשלה ומנציגיו. צריך לקבוע לזה מנגנון מובנה ומסודר, והדבר אפשרי; לא כאן המקום להאריך בכך.
הדבר השני צריך להיות: הפרדת סמכויותיו של היועץ המשפטי בין שני אנשים - אחד שיהיה היועץ והשני שיהיה ראש התביעה הכללית. אין שום זיקה בין שני התפקידים הללו, הם לא משלימים זה את זה, אלא דווקא עלולה ליצור סתירה: מה יעשה ראש התביעה, אם שר יאמר שפעל לפי הייעוץ המשפטי של משרדו? חלוקת התפקידים חיונית גם במישור המעשי, משום שכל אחד מהם הוא יותר ממשרה מלאה. היא גם תמנע את האפשרות (שהיא כנראה יותר מאשר אפשרות תיאורטית בלבד) ששרים ופקידים יחששו מהיועץ המשפטי בשל כובעו הפלילי, וממילא תפחית את כוחו ותחזיר אותו לממדים סבירים יותר.
להחזיר לממשלה את הבחירה
הדבר השלישי צריך להיות שינוי שיטת בחירתו של היועץ המשפטי. השיטה הנוכחית היא תולדה של פרשת בראון-חברון, ולמעשה מפקיעה את המינוי מידי הממשלה, מעניקה ליועץ קדנציה בת שבע שנים ואינה מאפשרת לפטר אותו. זהו מצב קיצוני מדי, כשם שחופש מוחלט לממשלה למנות כל ארחי-פרחי ולפטרו בכל עת גם הוא מצב קיצוני מדי. דרך הביניים הנכונה היא שוועדה ציבורית תציע לממשלה לפחות שלושה מועמדים, והממשלה היא אשר תבחר ביניהם. ממשלה חדשה תהיה רשאית להחליט להחליף את היועץ, אם תגיע למסקנה שדעותיו אינן מאפשרות לה להגשים את מדיניותה - ונזכיר שוב: לשם כך היא נבחרה.
לא כל כך שמנו לב, אבל לפני חודש פורסם שהיועץ המשפטי התיר לממשלה לבצע פעולות צבאיות מסוימות. אם זו לא הפיכה - אני לא יודע מה כן. לא כל הפיכה היא בנשק חם; אפשר לבצע אותה גם בכמה דפים כתובים. במצב הנוכחי, פקידים - חשובים וראויים ככל שיהיו - קובעים במידה רבה מה הממשלה הנבחרת יכולה ואינה יכולה לעשות. עם המצב הזה אסור להשלים.

תאריך:  13/02/2015   |   עודכן:  13/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בחירות מיותרות
תגובות  [ 33 ] מוצגות  [ 33 ]  כתוב תגובה 
1
נכון מאד! נו, ומה אתה מציע איך ל"ת
לשנות את המצב?  |  13/02/15 09:46
 
- דרך לשנות את המצב: למנות נציב
בבר  |  13/02/15 15:13
 
- להעלות את תרבות השלטון
אהרון שחר  |  14/02/15 13:58
2
הפיכה?! הלוואי.ועדה משפטית מס
XTX62  |  13/02/15 09:51
 
- אתה ל"ת
עו"ד בכיר  |  13/02/15 10:46
 
- הפיכה כבר היתה אנחנו בדיקטטורה
עו"ד בכיר  |  13/02/15 10:51
 
- אם אתה עו"ד ( ועוד " בכיר") אז
אני צנצנת  |  13/02/15 13:06
 
- השמאל מבוצר בדיאפול הטלביזיה
בר ברע  |  13/02/15 17:46
 
- אין עורכי דין כאלה
"חתול-רחוב"  |  14/02/15 18:21
3
ברקיזם
לאומן ציוני  |  13/02/15 09:52
4
הביזיון במשטרה
א.ל. רמת-גן  |  13/02/15 10:00
5
שורש הרע אלו הם הפוליטיקאים!!!
BB האחראי העיקרי  |  13/02/15 10:30
6
ענינים של זיכרון.
יוסי מ  |  13/02/15 10:36
7
מדינת דרעקטטורה
אבני - גפן  |  13/02/15 10:45
8
לא משנה איזה פתק תשימו בקלפי
נתין מדמנת ישראל  |  13/02/15 11:12
9
כדי להבין את התנהלותו המבישה
ישע  |  13/02/15 11:36
10
שלטון הפקידים
מגיב ותיק  |  13/02/15 12:01
11
לפטר את וינשטיין או ללמוד מרבי
קורןנאוה טבריה  |  13/02/15 12:08
12
כמה שאתה תמים
ירושלמי  |  13/02/15 12:18
13
" כל מילה בסלע חקוקה בסלע " .
אבי חיים  |  13/02/15 12:44
14
במדינת חלם המכונה ישראל
בני בנקר  |  13/02/15 12:45
15
עד שוועדת חוק ומשפט תתחיל לפקח
מונטסקיה  |  13/02/15 13:06
16
בכתב העת נפלה טעות עפרון
אהרון שחר  |  13/02/15 13:57
17
באמת? תחשבו שוב
דורון 2  |  13/02/15 14:03
 
- תתפכח.
יוסי מ  |  13/02/15 19:28
18
הוראת היועץ
אלי אני רק שאלה  |  13/02/15 14:04
19
נכון, ומתאים לדעתי הנחרצת
נסים גבאי  |  13/02/15 15:00
20
באילו מנשרים חתמו שופטי הפרס?  ל"ת
חופש המידע  |  13/02/15 15:18
21
יפה דברת. והכל נובע מהפחד
משפטן ותיק  |  13/02/15 15:37
22
בושה וחרפה שהיועץ מתערב בזה  ל"ת
לסלק את היועץ   |  13/02/15 16:58
23
ויש גם את גברת דינה זילבר
דג3  |  13/02/15 18:22
24
פשוט הזוי - עשרות שנים בשלטון
ייי  |  13/02/15 18:37
25
כל
שמ  |  13/02/15 21:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרס ישראל
עידן יוסף
היועץ המשפטי פנה לראש הממשלה והורה לו שלא לעסוק בענייני פרס ישראל בתקופת הבחירות    התנועה למשילות ולדמוקרטיה: "היועץ אינו מוסמך להורות זאת"    גלאון: "החלטה מבורכת"
עידן יוסף
באקדמיה הישראלית הלאומית למדעים רואים בדאגה את האירועים הנוגעים לפרס ומציעים להכפיף אותו לגורם ממלכתי
עו"ד חיים שטנגר
ניתן תמיד לטעון טענות נגד היותו של פרס ישראל, בגדר של פרס פוליטי, בהיותו פרס המוענק על-ידי ומטעם ממשלת ישראל. השפעה פוליטית שכזו לא ניתן למנוע ועצם היותו של שר החינוך, הממונה על פרסי ישראל, יש בה משום מעורבות והטיה פוליטית כלשהי
עופר וולפסון
המועמד לפרס יצחק בן-נר הסיר את מועמדותו לפרס ישראל בספרות    ארבעה מחמשת שופט הפרס התפטרו אתמול על-רקע טענות לפוליטיזציה ושיקולים זרים לכאורה מצד לשכת ראש הממשלה
דרור אידר
שופט ועדת פרס ישראל לספרות ולשירה, אריאל הירשפלד, הסתובב אמש כקדוש מעונה. הוא תהה, כיצד פסלוהו לשיפוט משיקולים פוליטיים ולא תרבותיים, בעוד זה מה שהוא עצמו עשה במשך שנים. כי זאת האמת, מכלול מפעלו הביקורתי של הירשפלד בתחום הספרות נגוע בפוליטיזציה
רשימות נוספות
"הציניות מאיימת על הציונות"  /  איציק וולף
כלת פרס ישראל תרמה ל"בית האלצהיימר"  /  אלעזר לוין
פרס ישראל - לרבנית ולאיש הייטק  /  יפעת גדות
פרסי ישראל תשע"ד  /  מחלקה ראשונה
פרס ישראל לזרות  /  דרור אידר
לשלול את פרס ישראל מעדינה בר-שלום   /  עמוס אריכא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il