X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אירן מתנה את ביקורו של ח'אלד משעל בטהרן בשינוי עמדתו כלפי מלחמת האזרחים בסוריה. בתנועת חמאס מעריכים כי סעודיה תשנה בקרוב את מדיניותה במזה"ת ותקים ציר חדש שיכלול את טורקיה, קטר ותנועת "האחים המוסלמים"
▪  ▪  ▪
חאלד משעל. הביקור באירן מתעכב [צילום: AP]

כמה התפתחויות שקרו באחרונה במזרח התיכון משפיעות על היחסים של תנועת חמאס עם אירן וסעודיה ועל אפשרות הקמת בריתות וחידוש קואליציות ישנות של תנועת חמאס במזרח התיכון נוכח שינויים אלה.
ההתפתחויות קשורות למצב ברמת הגולן ומתקפת הנגד של חיזבאללה וסוריה כדי להקים חזית נוספת מול ישראל, מותו של מלך סעודיה עבדאללה בן עבד אלעזיז והשתלטות המורדים השיעים (חות'ים) על תימן, הנחשבת לחצר האחורית של סעודיה, והמסמלת את התגברות השפעתה של אירן באזור.
הקשרים עם אירן
לפני כחודשיים ביקרה באירן משלחת רמת דרג של תנועת חמאס, מטרת הביקור הייתה להחזיר לקדמותם את היחסים של חמאס עם אירן לקדמותם אשר התקררו בעקבות עמדתה של חמאס כלפי מלחמת האזרחים בסוריה.
אירן אומנם המשיכה לתמוך בתנועת חמאס ולהזרים אמצעי לחימה לרצועת עזה אך היחסים נפגעו בעיקר במישור המדיני. נראה שבאירן חלוקות הדעות לגבי הקשר עם תנועת חמאס, מחד-גיסא, יש גורמים התומכים בהמשך הקשר עם חמאס ללא תנאים כדי לשקם את "ציר ההתנגדות"(חמאס-סוריה-חיזבאללה) ומאידך-גיסא ישנם גורמים אחרים שמנסים לחבל בקשר הזה ובמיוחד בקשר בין ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס לבין ההנהגה האירנית.
אחד הסימנים הבולטים למחלוקת הזו באירן היא העובדה שהביקור המתוכנן של ח'אלד משעל בטהרן, שאמור היה להתקיים מזמן ולהוות את גולת הכותרת של שיקום היחסים בין חמאס לטהרן, מתעכב כבר זמן רב ולא נקבע לו עדיין תאריך.
בשבועיים האחרונים החלה מתקפה תקשורתית, באמצעי התקשורת המקורבים לחיזבאללה, על ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס כדי שישנה את עמדתו בנושא מלחמת האזרחים בסוריה.
גורמים באירן ובאמצעי התקשורת שלה טוענים כי קיימת בעיית פרוטוקול בכל הקשור לפגישה בין ח'אלד משעל לבין עלי ח'מינאי, המנהיג העליון של אירן כדי ליישב את המחלוקות בין הצדדים אך בחמאס אומרים כי ח'אלד משעל עומד על כך שיפגוש את הדרג המנהיגותי העליון באירן בהתאם למעמדו.
חוסיין ריוואן, הפרשן הפוליטי האירני אמר לביטאון החמאס "אלרסאלה"ב-11 בפברואר כי "אין וטו על פגישה בין ח'אלד משעל לבין עלי חמינאי, אך להנהגה בטהרן יש עמדה מיוחדת כלפי ח'אלד משעל והנהגת חמאס בכל הקשור למשבר בסוריה".
מקורות בתנועת חמאס מסבירים כי מועצת "השורא" (המועצה המייעצת) של התנועה היא זו שקובעת את ההחלטות בעניין סוריה ולא ח'אלד משעל באופן אישי.
נראה כי לשני הצדדים יש אינטרסים משותפים לשוב ולהדק את הקשר ביניהם אולם בחמאס טוענים כי הכדור במגרשה של אירן וכי ממתינים להחלטה שלה בעניין ביקורו של ח'אלד משעל בטהרן.
הקשרים עם סעודיה
בחודש מרס בשנה שעברה דרגה סעודיה את תנועת "האחים המוסלמים", תנועת האם של חמאס, ברשימת ארגוני הטרור שאסור להשתייך אליה או לתמוך בה. ברשימה הופיעו גם דאעש,חיזבאללה,ארגון "ג'בהת אלנוצרה" וקבוצת החות'ים בתימן.
בשנתיים האחרונות היה קיפאון ביחסים בין סעודיה לתנועת חמאס בגלל המצב במצרים ומהלך הדחתו של הנשיא מורסי, מבכירי תנועת "האחים המוסלמים", שסעודיה תמכה בו.
מאז עלייתו לשלטון מלך סעודיה החדש סלמאן בן עבד אלעזיז, מופצות באמצעי התקשורת הערבים ידיעות על התקרבות צפויה בין סעודיה לבין התנועות האיסלאמיות "המתונות"(בהשוואה לארגונים הסלפים הג'יהאדיסטים) ובהן תנועת חמאס.
על-פי ידיעות אלה, סדר היום של המלך הסעודי החדש יעסוק בסוריה, תימן ומצרים.
על-פי מקורות בחמאס, סלמאן בן עבד אלעזיז מלך סעודיה החדש, איננו מרוצה ממדיניות קודמו בשנתיים האחרונות שהביאה להתחזקות ההשפעה האירנית באזור והוא צפוי לשנות את המדיניות הסעודית.
אותם מקורות מעריכים כי הוא יקפיא את מאמצי הפיוס בין מצרים לקטר ויקים ציר חדש עם קטר, טורקיה ותנועת "האחים המוסלמים" מכיוון שזהו הציר היחידי היכול להתמודד בהצלחה עם ההשפעה הגוברת של אירן השיעית ושל הארגונים הסונים הג'יהאדיסטים.
תנועת חמאס אמורה להרוויח משיפור היחסים בין סעודיה לבין תנועת "האחים המוסלמים" מכיוון שלסעודיה יש מנופי לחץ אפקטיביים על מצרים והיא יכולה להשפיע על הנשיא המצרי א-סיסי לשנות את יחסו כלפי חמאס.
בחמאס מעריכים כי מלך סעודיה החדש יפעל לפיוס לאומי במצרים בין הנשיא א-סיסי לתנועת "האחים המוסלמים". ד"ר אסמעיל רדוואן, מבכירי חמאס ברצועת עזה אמר ב-12 בפברואר לביטאון חמאס "אלרסאלה" כי "תנועת חמאס מצפה ליצור "קשר מיוחד" עם סעודיה אך הקשר הזה לא יהיה על חשבון מדינה ערבית או איסלאמית, כולל אירן".

תאריך:  15/02/2015   |   עודכן:  15/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
רק יד אלוהים תוכל להציל את ישראל מידי עצמה כדי שלא תיאלץ להיות תלויה השכם והערב בקפריזות או באיומי פרישה משמאל, מימין או מטעמי אמונה
ראובן לייב
עונת הגלישה על המרבד הלבן מצויה עכשיו בעיצומה בארצות שמעבר לים. זו ההזדמנות לגולש הישראלי להפגין את יכולת ביצועיו בשטח, גם אם הוא עדיין חסר ניסיון או עם ותק קצרצר בחרמון
חיים שאולזון
בעוד לפי דיני אומות העולם גם נותן השוחד הוא עבריין, לפי התורה - רק המקבל עבר עבירה    ומדוע? משום שבמצב כזה, המקבל יודע שהוא הופך לבן ערובה של הנותן, היכול מצידו להסגיר אותו בכל עת
דניאל דורון
בבחירות, בכל המדינות, אך בייחוד בישראל שבה לפוליטיקה מעמד מכריע להווייתנו, אי-אפשר יותר לבחור בין טוב לרע, אלא רק בין הרע לבין הרע במיעוטו. אבל זו בחירה שאין להמנע ממנה
עו"ד יוסי דר
לא ייתכן שבוחריו של מצגר לא שמעו על כך שבהיותו רב של אחת השכונות בתל אביב הוא עמד לדין משמעתי בפני חבר דיינים בכירים בגין מעשיו ומעלליו שביזו את הוד קדושתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il