X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  אירועים/חשיפות
תחקירים שפרסם הח"מ חשפו שיהודי מדינות ערב נאלצו להותיר מאחוריהם רכוש קהילתי ופרטי בשווי של מיליארדי דולרים, וממשלות ישראל לא עשו דבר על-מנת לתקן את העוול
▪  ▪  ▪
בית כנסת הרמב"ם, קהיר [צילום: AP]

בסוף שנות ה-90 פרסמתי ב"גלובס" שורה של תחקירים על רכושם הגזול של יהודי מדינות ערב - נושא שלא טופל עד אז בתקשורת ונדחק לקרן זווית מבחינה ציבורית ומבחינה פוליטית.
התחקירים התבססו על מסמכים בארכיון המדינה בירושלים, על שיחות עם עולים ופעילי עלייה וגם על ביקור בקהיר ואיתור בניינים שהיו בבעלות יהודית. תחקירים אלו הורחבו מאוחר יותר לספר "שקיעה במזרח", שנותר עד היום ספר יסוד בסוגיה זו.
מאות אלפי יהודים ממדינות ערב עזבו את ארצותיהם לאחר קום המדינה (בעיקר מסוריה ועירק) ולאחר מלחמת קדש (ממצרים). רובם עשו זאת לנוכח רדיפות שהלכו והתעצמו, והגיעו עד כדי משפטים מבוימים והוצאות להורג. במבט לאחור היו שאמרו, כי אלמלא קיומה של מדינת ישראל - עלולה הייתה להתחולל במדינות ערב שואה נוספת. מבחינת החוק הבינלאומי, מדובר היה בפליטים לכל דבר, להם יש זכאות לפיצוי על רכושם וסבלם.
כל מדינות ערב שהתירו ליהודיהן לצאת מתחומיהן, דרשו מהם להותיר מאחוריהם כמעט את כל רכושם. מדובר הן ברכוש קהילתי רב - בתי כנסת, בתי ספר, מוסדות ציבור ועוד - והן ברכוש פרטי, שכלל בתי מסחר מובילים, נדל"ן יקר ערך, דירות מגורים ועוד. גם חפצי ערך, כדוגמת תכשיטים או זהב, לא הורשו היהודים לקחת עימם. אין דרך להעריך במדויק את שוויו של רכוש זה, אך הוא נאמד במיליארדים רבים של דולרים.
התחקירים העלו, כי ממשלות ישראל לדורותיהן הפקירו את הרכוש הגזול של יהודי מדינות ערב. אומנם התקבלו החלטות בכנסת והחל רישום של תביעות הרכוש, אך בפועל לא נעשה דבר כדי להשיבו או כדי לפחות לקבל פיצוי עליו. גם כאשר הסכם השלום עם מצרים כלל מנגנון ליישוב תביעות הדדיות, לא עשתה בו ישראל שימוש.
לסוגיית רכושם של יהודי מדינות ערב יש לא רק משמעות היסטורית ומוסרית, אלא גם השלכות מדיניות מרחיקות לכת. ישראל זכאית בהחלט לדרוש פיצוי עליו, בדיוק כשם שהפלשתינים דורשים פיצוי על רכושם בישראל. לחלופין, יכולה ישראל לדרוש קיזוז הדדי של תביעות אלו. מספר היהודים שיצאו ממדינות ערב קרוב מאוד למספר הפליטים הפלשתינים - כ-800,000 - ומכאן שגם הדרישות הכספיות עשויות להיות דומות.
אלא שכאמור ישראל נמנעה ונמנעת מהעלאת הסוגיה. למרבה האבסורד, היה זה הנשיא ביל קלינטון אשר בוועידת קמפ דייוויד בשנת 2000 הציע להקים קופת בינלאומית שתעניק פיצוי סמלי לכל פליט - יהודי ופלשתיני כאחד. מאחר שכידוע לא הושג בסופו של דבר הסדר בין ישראל לרשות הפלשתינית, נותר גם רעיון זה ללא יישום.

תאריך:  25/2/2016   |   עודכן:  25/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
איתמר לוין
המדינה: אליהו אליאב מועלם פרסם בקיץ 2014 שוב ושוב בפייסבוק קריאות לפגוע בערבים, בחנין זועבי ובמזוהים עם מחנה השמאל
רפאל ישראלי
הביטחון שהגמול בעולם שכולו טוב מצפה להם בפתח, דוחף את הילדים אל קיצורי הדרך המובילים אל מותם על-ידי סכינאות או כל התגרות אחרת ביהודים    ואם השהיד גם מטיל אימה על קורבנו, אזי רבה תוחלתו ועתיר שכרו
דביר מור
האם האירנים עושים ככל שביכולתם על-מנת להיות מעצמה במזרח התיכון ? מדוע הסכם הגרעין מול ארה"ב ושאר מעצמות המערב מסייע לכך !?
אריאל י. לוין
כבר תשע שנים מדברים אצלנו על סכנת מיכלי האמוניה במפרץ חיפה, וכמו תמיד התשובה היא "יהיה בסדר". אולי איומיו של נסראללה יביאו סוף-סוף לפתרון מעשי
אודי דקל, עומר עינב
ניתן להגדיר את היעדרה של הגדרה מוסכמת לבעיה האסטרטגית שבפני ישראל, לצד תיעדוף שונה של האיומים והיעדר הצבעה על הזדמנויות, כ'מבוכה אסטרטגית'. במילים חריפות יותר: הכאוס בסביבתה האסטרטגית של מדינת ישראל גורם לכאוס מחשבתי ולבחירה בתפיסת הסטטוס-קוו כאופציה העדיפה    שרטוט קווי מדיניות לממשלת ישראל, שיסייעו להתמודדות מיטבית עם האתגרים    תובנות מהכנס השנתי (2016) של המכון למחקרי ביטחון לאומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il