X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  אירועים/חשיפות
חיל-האוויר הונה את ממשלת ארה"ב בהיקף של 40 מיליון דולר - גילו תחקיריו של הח"מ על פרשת רמי דותן, מי שביצע את פרשת השחיתות החמורה ביותר בתולדות צה"ל
▪  ▪  ▪

תת-אלוף רמי דותן היה ראש להק ציוד בחיל-האוויר, אשר נעצר בתחילת 1990 והודה בקבלת שוחד במיליוני שקלים. אלא שסדרת תחקירים שפרסמתי ב"גלובס" ארבע שנים מאוחר יותר העלתה, כי היה זה רק חלק מהסיפור.
התחקירים התבססו על עבודת שטח בארה"ב, על מסמכים שטרם פורסמו ועל ראיונות עם מקורות בארץ שהיו מקורבים לנושא. הם העלו, כי התרמית של דותן הייתה רק נספח לתרמית גדולה בהרבה של ישראל מול שלטונות ארה"ב.
כללי הסיוע הביטחוני שמקבלת ישראל מארה"ב קובעים, כי הממשל יכול להגביל את השימוש שייעשה בכספו. לעיתים הדבר נעשה מסיבות מסחריות, ולעיתים כדי שלא להעניק לישראל יתרונות גדולים מדי על שכנותיה. בשנות ה-80 פיתחו בכירים בחיל-האוויר שיטה לעקוף את המגבלות האמריקניות ולרכוש מהספקים - בעיקר יצרנית המנועים פראט אנד ויטני - שיפורים ושירותים שמשרד ההגנה האמריקני לא היה מוכן לאשר.
השיטה הייתה יצירת "קופות קטנות": היצרן האמריקני ניפח את החשבונות שהוגשו לישראל, זו הגישה אותם לממשל והלה היה משלם. הניפוח היה באחוזים בודדים ביחס להזמנות, אך מאחר שהיה מדובר בעשרות ומאות מיליוני דולרים - הצטברו בצורה זו סכומים ניכרים. התחקיר שלי העלה, כי היה מדובר ב-40 מיליון דולר, בהם השתמש חיל-האוויר בניגוד לאישורים של הפנטגון.
התחקיר גם הצביע על סימני שאלה בהליכים המשפטיים שנוהלו בישראל נגד דותן ומעורבים אחרים; חשוב לציין, כי לא היה כל פקפוק לגבי אשמתו של דותן בפרשת השחיתות החמורה ביותר בתולדות צה"ל. התהיות היו לגבי רצונה הנחוש של המדינה להגיע להסדרי טיעון עם כל המעורבים ולגבי המשפט היחיד שהתנהל עד סופו - משפטו של אל"ם יצחק סער, אשר זוכה מרוב ההאשמות. התשובה הייתה, שהמדינה עשתה כל שביכולתה כדי שהאמת המלאה לא תצא לאור וכדי שלא יתגלו התרמיות ה"רשמיות".
עם זאת, הממשל האמריקני גילה את שהתרחש וקבע שישראל תהיה חייבת לבצע את הרכש באמצעות הפנטגון. ישראל התנגדה בתוקף, למרות שמדובר ביתרון לגודל שיכול היה להעניק לה מחירים ותנאים משופרים בהרבה, אך התנגדותה נדחתה. מסקנתו של התחקיר הייתה, שההתנגדות נבעה מכך שהיה ברור שרכש כזה לא יאפשר להמשיך ולרמות את הממשל.
שאלה שנותרה פתוחה היא מי ידע על התרמיות ומי אישר אותן. נקודת המוצא בנושא זה הייתה, שגם קצין בדרגת תת-אלוף לא יעז לעשות זאת על דעת עצמו, בשל ההשלכות הברורות של מעשים כאלו. עוד נמצא, כי דותן לא היה זה שהחל את שיטת "הקופות הקטנות", אם כי שכלל אותה ולבסוף גם השתמש בה לצרכיו האישיים. ההנחה היא, שדרך פעולה זו אושרה בדרגים בכירים, ואולי אף בכירים ביותר, הן בצה"ל והן במשרד הביטחון ובממשלה.

תאריך:  25/2/2016   |   עודכן:  25/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת רמי דותן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למה לדוש בנושא מחדש?
יוא"ב  |  25/02/16 11:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
תחקירים שפרסם הח"מ חשפו שיהודי מדינות ערב נאלצו להותיר מאחוריהם רכוש קהילתי ופרטי בשווי של מיליארדי דולרים, וממשלות ישראל לא עשו דבר על-מנת לתקן את העוול
איתמר לוין
תחקיר של הח"מ שפורסם בשנת 1995 הניע את המאבק הבינלאומי להשבת רכושם של קורבנות השואה שנותר בבנקים בשווייץ, ואשר הסתיים בהסכמת הבנקים לשלם 1.4 מיליארד דולר
יואב יצחק
30 שנות עיתונות-חוקרת    מאות תחקירים וחשיפות ענק, בהם עשרות שפתחו פרשות גדולות שטלטלו את הצמרת הפוליטית, המשפטית והעסקית בישראל    אנחנו ב-News1 ממשיכים קדימה    בלא מורא
יואב יצחק
לאחר מאבק שניהל הח"מ במשך כשנתיים (1987-1985), שכלל עתירה לבית המשפט העליון (1986) וניסיונות הפללה מצד מנכ"ל הבורסה יוסי ניצני, נאלצה הנהלת הבורסה להסיר את התנאי שהעמידה לעיתונאים: קבלת היתר כניסה לאולמות המסחר בתמורה להימנעות מדיווח על עסקות ספציפיות שמבצעים חברי הבורסה בניירות ערך (פרויקט מיוחד)
יואב יצחק
העיתונאי טוקר (דה-מרקר) גויס על-ידי יוסי כהן ויגאל זילכה כדי לפגוע ב-News1 ובח"מ    טוקר שיבש הליכי חקירה ומשפט כשגילה דבר חקירתו במשטרה לחשודים יוסי כהן וממנו ליגאל זילכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il