X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
נאום יו"ר רשות ניירות ערך בכינוס ערוצי מימון וגיוס הון לחברות מדיה מרקט [21.3.17, כ"ג אדר, תשע"ז]
▪  ▪  ▪
פרופ' שמואל האוזר [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
"אנחנו צריכים פתרון שמכיל רגולציה לא שוויונית בבורסה, שמבדילה בין עסקים קטנים ובינוניים לבין גדולים וגורמת לשוויון בנטל הרגולטורי בין העסקים הקטנים והבינוניים והגדולים".

אתמול היה יום היסטורי. כנסת ישראל אישרה ארבעה חוקים שיזמנו, משמעותיים ביותר לפיתוח שוק ההון ולציבור המשקיעים בישראל: שינוי מבנה הבורסה, רישום צולב (כפוי), מימון המונים וסופיות הסליקה.
ההקלות והתוכניות לפיתוח שוק נושאות פרי. ברבעון הראשון היו 5 הנפקות של הון עצמי בבורסה, ויש עוד כמה חברות ששוקלות הנפקה בעתיד הקרוב.
אני רוצה לדבר היום על רגולציה שוויונית שיוצרת אי-שוויון משום שהיא שלא מבדילה בין עסקים קטנים ובינוניים שמבקשים לגייס הון אצל משקיעים מוסדיים או אצל בנקים, ומקשה על עסקים קטנים, בכך שהיא גורמת לעלויות הרגולציה, עלויות האשראי ועלויות גיוס ההון להיות גבוהות יותר אצל עסקים קטנים ובינוניים יחסית לגדולים.
דוגמה אחת לכך היא, עלויות האשראי שגבוהות אצל העסקים הקטנים והבינוניים בכ-2% מאלה של העסקים הגדולים. דוגמה שניה לכך היא, עלויות הרגולציה בחברות קטנות בהשוואה לחברות גדולות. בחברות הקטנות מאוד העלות הרגולטורית יכולה לנגוס בכ-9% משווי החברה, וזאת בהשוואה לחברות גדולות שהעלות הרגולטורית שלהן יכולה לנגוס כ-0.1%.
אנחנו צריכים פתרון שמכיל רגולציה לא שוויונית בבורסה, שמבדילה בין עסקים קטנים ובינוניים לבין גדולים וגורמת לשוויון בנטל הרגולטורי בין העסקים הקטנים והבינוניים והגדולים.
אני חושב שצריך וניתן לעשות זאת דרך הבורסה. על-פי הסקר של ארגון הבורסות העולמי, תמונת המצב היא ש- 84% מהחברות בבורסות בעולם עונות להגדרה של חברות קטנות מאוד, קטנות ובינוניות.
ובהזדמנות הזו כדאי שלא נשכח, חברות כמו טבע, חברות הגז, גזית-גלוב, ורבות כמותן, לא היו קמות ללא גיוס הכסף בבורסה. הן היו קטנות והפכו להיות גדולות. גם מובילאי, וויז וויקס היו קטנות. וחלקן אינו כאן. הן אינן כאן, לא רק משום שהן רוצות להיות חברות בינלאומיות. הן אינן כאן כי לא הייתה כאן תשתית טובה ואטרקטיבית עבורן. אני רוצה להפוך את הבורסה בת"א להיות גם אינקובטור לחברות קטנות.
כדי לעודד חברות כאלה, אני רוצה רגולציה לא שוויונית. לא כזו של: one size fits all. זה לא קל לרגולטור לומר זאת ועוד פחות מכך לעשות זאת. זה דורש תשומות גדולות והערכות שונה מזו שהורגלנו בה. זה דורש אומץ ומחשבה מחוץ לקופסא.
המצב הזה הוא לא סביר. כדי לעשות זאת, צריך להתחיל מהתחלה. צריך להתחיל עם עסקים קטנים ובינוניים. עסקים קטנים ובינוניים הם מנוע הצמיחה העיקרי של הכלכלה המערבית. הם מעסיקים כ-2/3 מכוח העבודה ותרומתם לתל"ג גדולה מ-50%. העסקים הקטנים והבינוניים מהווים כיום 99% מהעסקים והם התורם המרכזי לגידול בתעסוקה בעשור האחרון. למרות זאת, חלקם באשראי העסקי הכולל במשק הוא רק 20% והם משלמים עליו, כאמור, מחירים גבוהים בהרבה מאלה שמשלמים העסקים הגדולים. אני משוכנע שעידוד עסקים קטנים ובינוניים יכול לתרום להקטנת אי-השוויון הכלכלי.
בשנה האחרונה פעלנו להסרת חסמים רגולטוריים ואישרנו יותר מ-100 הקלות שמכוונים כולם לאותה מטרה: לתת חמצן מימוני לעסקים קטנים ובינוניים בישראל, ולייצר עבורם מקורות מימון חדשים, יעילים ומשמעותיים.
את פתרונות המימון אנחנו מתאימים לגדלים השונים של העסקים, החל מפתרונות לחברות המיקרו ולחברות הקטנות, שמתקשות לגייס הון ראשוני, דרך פתרונות לחברות הבינוניות שזקוקות להון לצורכי צמיחה והתרחבות, ועד לפתרונות לחברות בינוניות גדולות ששוקלות להנפיק בבורסה. את התוכנית הזו הצגנו לציבור כשיצאנו לדרך. בחודשים האחרונים יצקנו תוכן לתוכו כשהעברנו את חוק מימון ההמונים, חוק המו"פ, חוק להקלות בהנפקות ראשונות והקלות נוספות לחברות קטנות ובינוניות.
אנחנו רואים היום ניצנים ראשונים של התעוררות בשוק ההנפקות. מספר ההנפקות ברבעון הראשון גדול יותר ממספר ההנפקות בכל השנה הקודמת. אני רוצה גם להסב את תשומת ליבכם לדוגמה של מודל האנליזה שאישרנו לחברות טכנולוגיה שמנפיקות בבורסה וזוכות גם למימון מן האוצר. התוצאה לא אחרה לבוא. 10 החברות הראשונות שעשו להן אנליזה נהנו מתוספת בהיקפי המסחר שגדלו פי-2 לאחר שפורסמה האנליזה. לתופעה הזו יש השפעה חיובית גם על ערך החברות.
אתמול אישרנו באופן סופי את התקנות למסלול מימון ההמונים, עבור חברות קטנות מאוד, שהוא במהותו מסלול שעוקף את מתווכי המימון הישנים והוא צפוי ליצור אקו-סיסטם מימוני חדש לגמרי. התקנות שלנו, דרך אגב, מדברות על סכומי גיוס של עד 6 מיליון ש"ח לחברה. המהות של התקנות שאושרו אתמול היא פטור מלא כמעט מחוק ני"ע. התכלית שלהן היא לאפשר ליזמים להגשים חלומותיהם לגיוס הון ולהוריד כמעט לחלוטין עלויות רגולציה.
בצד השני של הסקאלה, יצרנו עבור חברות בינוניות שהן מספיק גדולות כדי להנפיק בבורסה, הקלה נוספת מאוד משמעותית של ביטול הדיווח הרבעוני שאושרה לפני כמה שבועות בכנסת.
עם זאת, עוד לא הצענו עד היום, פתרון משמעותי יותר לחברות שבתווך שבין החברות הקטנות מאוד לבין החברות הבינוניות הגדולות- בין 6 ל-100 מיליוני שקלים כאן אני עדיין חושב שיש ואקום מימוני שהרגולציה לא נותנת לו מענה מספק. היום הוא שאנחנו בוחנים יצירת מסלול של רגולציה מקילה מותאמת לחברות בתווך הזה - בדומה ל-Reg A האמריקני. יש מדינות שהלכו בדרך זו ויצרו שוק לחברות קטנות ובינוניות שהוא לחלוטין לא מפוקח.
הקמתי צוות בתוך הרשות לפני כמה חודשים שתפקידו לבחון חלופות אפשריות להקמתה של בורסה משנית -רשימת מסחר ייעודית לחברות קטנות בבורסה. הצוות ברשות רו"ח אילן ציוני יסיים בקרוב את עבודתו. העקרונות המנחים הם:
  • מתחילים מ"אפס": בונים מסגרת רגולטורית שונה
  • פיקוח: בדומה ל-AIM או ל-First North, מפקח ממונה מטעם הבורסה
  • חובות גילוי ודיווח: הקלות משמעותיות - דיווח ממוקד
  • ממשל תאגידי, ועסקות עם בעלי עניין: הקלות משמעותיות
  • תמריצים: הקלות בהנפקות, במיסוי, באגרות, בהצבעות, באנליזות, עושי שוק
אמצעים לעידוד משקיעים מוסדיים להשקיע בחברות הללו
ניתן יהיה לעבור לרשימה הראשית
אני מאמין שזה יהיה פתרון מתאים לחברות שמבקשות לגייס הון בין 6 לבין 100 מיליוני שקלים (הערכה).

תאריך:  21/03/2017   |   עודכן:  21/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אני רוצה רגולציה לא שוויונית שמקדמת שוויון"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרים נאור
נאום נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור בכינוס לעתיד העם היהודי מטעם המכון למדיניות העם היהודי במשכן נשיא המדינה - [א' אדר תשע"ז, 28.2.17]
שי ניצן
"נתקלתי באחרונה בטענות ורמיזות כאילו שיקולים פוליטיים כאלה ואחרים הם אשר עומדים בבסיס ההחלטות שלנו. אין דבר רחוק יותר מן האמת"    נאום פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בכנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין באילת
אסתר חיות
נאום השופטת אסתר חיות באירוע לכבודו של השופט מישאל חשין ז"ל במרכז לאתיקה בירושלים [כ"ב בכסלו התשע"ז 22.12.2016]
משה כחלון
נאום שר האוצר, לקראת אישור תקציב המדינה בכנסת [כ"א בכסלו התשע"ז, 21.12.16]
מרים נאור
דברי נשיאת בית המשפט העליון בטקס השבעת שופטים חדשים במשכן נשיא המדינה [כ בכסלו תשע"ז, 20.12.2016]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il