X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
דברי המומחה למשפטי ציבורי בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט [ט"ו בתמוז התשע"ז, 09.07.2017]
▪  ▪  ▪
[צילום: מן הטלוויזיה]
יכולים להיות מבנים חוקתיים שונים
צריך להבין שזה עניין של אדריכלות חוקתית, ויכולים להיות מבנים חוקתיים שונים שיענו על השאלה הזאת ומערכת של איזונים ובלמים. אבל אני חושב שזה לא נכון לבוא ולומר שאם אנחנו לא בוחרים לפי שיטת הסניוריטי אז מיד זה פגיעה בשלטון החוק או פגיעה בדמוקרטיה או ניסיון לפגיעה בבית המשפט העליון.

יש אמרה מפורסמת שמיוחסת לפון-ביסמרק, למרות שהיא לא באמת אמר אותה: שחוקים דומים לנקניקיות – אם אתה אוהב אותם עדיף שלא תראה איך מכינים אותם. אני חושב שבמידה מסוימת זה נכון גם לגבי שופטים: ככל שתדע פחות על התהליך שבו הם נבחרים כך תכבד יותר את התוצאה.
קודם כול, לגבי אדריכלות חוקתית, אני חושב שהדיון כאן עוסק בשאלה איך בוחרים נשיא לבית המשפט העליון או איך ראוי לבחור נשיא לבית המשפט העליון. אני חושב שצריך להבין שזה עניין של אדריכלות חוקתית, ויכולים להיות מבנים חוקתיים שונים שיענו על השאלה הזאת ומערכת של איזונים ובלמים. אבל אני חושב שזה לא נכון לבוא ולומר שאם אנחנו לא בוחרים לפי שיטת הסניוריטי אז מיד זה פגיעה בשלטון החוק או פגיעה בדמוקרטיה או ניסיון לפגיעה בבית המשפט העליון. למשל בארצות הברית הנשיא האמריקני ממנה את נשיא בית המשפט העליון, לרוב מישהו מחוץ למערכת – ואני לא חושב שאפשר להגיד שבגלל זה ארצות הברית היא לא מדינת חוק. לכל שיטה יש את היתרונות שלה ואת החסרונות שלה, מערכת של איזונים ובלמים.
אני רק אומר שלמשל אחד המינויים הכי פוליטיים לנשיא בית המשפט העליון האמריקני היה הנשיא ארל וורן, שפשוט מאוד עזר לאייזנהאואר להיבחר בקליפורניה וכנראה שהתמורה שאייזנהאואר נתן לו היא מינוי לבית המשפט העליון. הוא מונה להיות נשיא של בית המשפט העליון והוביל - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד): אבל יש שם חוקה, אי-אפשר להשוות.
יהושע שגב: בסדר, אבל עובדה שמינוי פוליטי מאוד הוביל את בית המשפט העליון האמריקני להישגים הגדולים ביותר שלו במאה ה-20. פסקי הדין הגדולים ביותר הובלו על-ידי ארל וורן באותה שנה שבה הוא מונה. אז אני רוצה להגיד שגם אם יהיה מינוי פוליטי זה עדיין לא אומר שהנשיא לא יהיה נשיא מצוין.
עוד דבר, לגבי אחריותיות ודין וחשבון. דיברו כאן הרבה על עצמאות השפיטה ועל פוליטיזציה של הליך הבחירה. צריך לזכור גם את העניין של דין וחשבון. הנשיא ברק אמר וגם כתב בכל מיני פורומים שהשופט היושב בדין, הוא עצמו עומד לדין. זה אומר שבסופו של דבר גם שופט צריך לתת דין וחשבון. הוא צריך לתת דין וחשבון לציבור, לא לפוליטיקאים. למשל לגבי הציבור האמריקני, ראיתי שעות על גבי שעות, במינוי האחרון, של השופט גורסיץ' לבית המשפט העליון האמריקני, איך הם חקרו אותו שתי וערב על החלטות שהוא נתן. יש שם שתי החלטות, אחת, שהוא אמר שהתקצוב של ילד אוטיסט הוא רק תקצוב מינימלי ולא מעבר למה שההורים של אותו ילד ביקשו. על זה הוא נחקר. והיה עוד מקרה, שבו הוא קבע שפיטורים של נהג משאית שלא הסכים לנסוע בסופת שלגים הם פיטורים כדין. וחקרו אותו בצורה מאוד דידקטית ומאד פרטנית, והוא הצטדק שם, פירט, הסביר - - -
מצב שבו אדם צריך לתת דין וחשבון על החלטות שהוא קיבל, להצדיק אותן ולהסביר אותן – כשלעצמו זה לא דבר פסול, זה דבר טוב. זאת הנקודה. זה היה משהו מעורר כבוד. הוא לא הצליח להביא את הדמוקרטים שיתמכו, אבל כן אפשר היה לראות שיש לו אופי שיפוטי, שיש לו מזג שיפוטי, שהוא מסוגל לעמוד במשך שעות ולהסביר בסבר פנים יפות. זה היה מעורר כבוד.
אני הייתי עם פרופסור אריאל בנדור לפני שלושה חודשים בכנס בקליפורניה לגבי רפורמות בבית המשפט העליון האמריקני, וראיתי שגם להם יש הרבה מאוד ביקורות על השיטה שלהם. אבל יש משהו יפה בזה שפסקי הדין של השופט לא צוללים לתוך תהומות השכחה, אלא מתישהו בדרך יכול להיות שהוא יצטרך להסביר אותם. אני חושב שזה דבר שהוא נכון.
אני גם רוצה לומר שלדעתי כל שיטת הסניוריטי מנוגדת לשני אתוסים של בית המשפט העליון: האתוס של מצוינות והאתוס של התבונה והרציונליות. להתמנות לנשיא בית המשפט העליון זה לא זכות טבעית. לא נולדים נשיא וזה גם לא עניין שבנצח, כמו שהשופט שניאור זלמן חשין אמר פעם. צריך לבחור נשיא על בסיס מעשים והחלטות שהוא קיבל לאורך השנים, על בסיס כישורים, סגולות ויכולות. הקריטריון של ותק כקריטריון אולטימטיבי וסופי הוא קריטריון בעייתי. זה די ברור שאנחנו צריכים למנות את מי שקיבל החלטות נכונות, את מי שבמעשים שלו הוכיח שהוא ראוי להיות נשיא ושיש לו את הכישורים הטובים ביותר.
עכשיו, זה לא רק העניין של הניהול. האתוס של בית המשפט העליון לאורך השנים הוא אתוס של מצוינות, מומחיות, ידענות, בקיאות, הנהגה, יכולת לקבל הכרעות קשות בנסיבות קשות. ובחירה על בסיס ותק היא בניגוד לזה.
בנוסף, לבית המשפט העליון יש אתוס של רציונליות. משנות ה-80 אנחנו רואים שכל דבר עומד לבחינה וביקורת שיפוטית. זה אומר שאנחנו בוחנים כל דבר לפי שיקולים של סבירות, מידתיות, מה נכון, מה לא נכון. למעשה זה הרי בדיוק העניין של לבחור נשיא על-פי שיקולים של בעד ונגד: על-פי הכישורים שלו, על-פי החסרונות שלו, על-פי היתרונות שלו. גם כאן אנחנו בוחנים את הנושא בחינה רציונלית. הדיון היחיד שהוא טיעון טוב לשיטת הסניוריטי הוא שכך עשינו מקום המדינה. אלא שזה עומד בניגוד לשאר הדברים החשובים שהזכרתי. כן צריך לבחון כל דבר בצורה רציונלית, כי יכול להיות למשל שאחרי 20 שנה ששופטים נמצאים בשפיטה הם יישחקו, בעוד אחרים אולי יִזְהֲרו.
בסופו של דבר אני לא חושש שיהיה מצב של פוליטיזציה בקרב שופטי בית המשפט העליון. מדובר באנשים הנבחרים ביותר, המובחרים שבין המשפטנים שלנו, ואני לא מאמין שבגלל שלמישהו יש בעוד שבע שנים סיכוי להתמנות לנשיא הוא יתחיל כבר מעכשיו לעשות לעצמו פריימריז. תודה רבה.

תאריך:  07/10/2017   |   עודכן:  11/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עניין של אדריכלות חוקתית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
עריצות ולא עצמאות בית המשפט1
דרדר  |  7/10/17 16:59
2
עריצות ולא עצמאות בית המשפט2
דרדר  |  7/10/17 17:20
3
עריצות ולא עצמאות בית המשפט3
דרדר  |  7/10/17 17:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמחה רוטמן
דברי יועץ משפטי של התנועה למשילות ולדמוקרטיה בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט [ט"ו בתמוז התשע"ז, 09.07.2017]
ח"כ זאב בנימין בגין
דברי חבר הכנסת והשר לשעבר בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט [ט"ו בתמוז התשע"ז, 09.07.2017]
פרופ' סוזי נבות
דברי פרופ' למשפטים המכללה למינהל בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט [ט"ו בתמוז התשע"ז, 09.07.2017]
ח"כ בצלאל סמוטריץ
חבר בכנסת מטעם מפלגת האיחוד הלאומי-תקומה בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט [ט"ו בתמוז התשע"ז, 09.07.2017]
פרופ' אבי בל
דברי חבר הפקולטות למשפטים באוניברסיטאות בר-אילן וסן דייגו בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט [ט"ו בתמוז התשע"ז, 09.07.2017]
רשימות נוספות
העצמת שופטים - מתאימה לרגולציה חוקית  /  פרופ' יוג'ין קונטורוביץ'
למנוע תלות שופטים בשלטון  /  פרופ' מרדכי קרמינצר
אם חושבים שצריך לשנות - זה לא מתקפה  /  נורית קורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il