X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
נאום הבכורה של חבר הכנסת מסיעת המחנה הציוני הנכנס בפתיחת כנס החורף של המושב השלישי בכנסת ה-20 [ג' בחשוון תשע"ח, 23.10.2017]
▪  ▪  ▪
סאלח סעד [צילום: יצחק הררי: דוברות הכנסת]
ביחד שכם אל שכם
יש לדאוג לשוויון, שוויון מלא בזכויות ולא רק בחובות. יש לדאוג לזכויות הפריפריה כולה. יש לפתח את הגליל והנגב המרוחקים ממרכז הארץ. אני קורא לכם, חבריי חברי הכנסת: בואו נירתם למשימה ונגשימה ביחד, שכם אל שכם, יד ביד. זוהי הציונות. אשמש קול לבני העדות הדרוזיות, הצ'רקסיות ובני המיעוטים האחרים על כל עדותיהם, ואפעל למען האוכלוסיות המוחלשות ולמען הפריפריה בגליל ובנגב.

אדוני יושב-ראש הכנסת, חברי חברי הכנסת, ראש העדה הדרוזית שיח' מואפק טריף, קאדים, ראשי רשויות, שיח'ים נכבדים, מכובדי כולם, אני גאה ונרגש לעמוד פה היום, מעל במה זו, כחבר בכנסת ישראל, כממשיך דרכו של אבי מורי ז"ל. זו סגירת מעגל עבורי, ופתיחת דלת חדשה להמשך עשייה למען הציבור.
את פעילותי הציבורית התחלתי בהיותי נער, בשנות ה-80, בתנועת הנוער העובד והלומד ובמשמרת הצעירה. בחלוף השנים בגרתי, צברתי ניסיון רב ומצאתי את שליחותי בניהול מאבקים למען העובדים והגמלאים. היה לי הכבוד לייצג אותם עת כיהנתי בתפקידי כיושב-ראש ההסתדרות במרחב מרכז הגליל.
במאבקיי חשתי את הקשיים שהיו מנת חלקם של סקטורים שלמים אשר עמלו רבות באופן תמידי כדי להתפרנס בכבוד. המשכתי את דרכי בניהול מאבקים אלו כמנהל חטיבת הרשויות המקומיות בהסתדרות. כאן המקום לומר לך, ידידי הטוב יושב-ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן, דע לך כי אני שותף מלא בדרך; אמשיך להיאבק ללא פשרות למען צדק ושוויון חברתי בכל היבט.
כן אלחם למען סגירת פערים בחברה הישראלית. בכהונתי בכנסת הנוכחית יעמדו לנגד עיניי שתי אג'נדות מרכזיות, ובהן אתמקד בשליחותי הציבורית החדשה כחבר הכנסת: שלום וביטחון, צדק ושוויון חברתי. דרך השוויון, שוויון חברתי, שוויון מגדרי, שוויון בתעסוקה, שוויון בין פריפריה למרכז, שוויון בין יהודים ומיעוטים.
בדרך השלום אעשה את המרב לקדם ולסלול את הדרך לפתרון המיוחל, המתבטא בשתי מדינות לשני עמים. בבית אבי מורי ז"ל זכיתי לקיים יחסי רעות עם שמעון פרס ויצחק רבין ז"ל, שני המנהיגים שסימנו את המגדלור לפני המחנה. כמי שהאמין בהם ומאמין בדרכם, כך היא דרך השלום והביטחון, שאין שנייה לה. אמשיך לפעול להגשמת חזונם. אני מאמין כי החזרה למשא-ומתן היא אינטרס חשוב, אם לא קיומי, עבורנו.
אין ספק בליבי כי עוצמתה וחוסנה של מדינה נאורה, מדינה דמוקרטית נאורה, נמדדים במידה רבה ביחס שלה למיעוט. למותר לציין כי אנו חיים בחברה מגוונת, רוויית מאבקים ושסעים, שהתפשטו והפכו לנגע ממאיר, שחובתנו לעקור אותו מהר ככל האפשר מן השורש.
מכאן אני קורא לכל עמיתיי חברי הכנסת בכנסת הזאת, בואו נעשה כל שאפשר לאיחוי השסעים - בין יהודים לערבים, בין האשכנזים למזרחים, בין חילונים לדתיים. בואו נקים יחד מפעל לאומי לאיחוי שסעים. כן, מפעל לאומי לאיחוי שסעים. אתם יודעים מה, נקים שני מפעלים: הראשון לאיחוי שסעים, והשני - לשוויון.
(אחרי כן אא)
בכנסת הזו אפעל ככל יכולתי לביטול השסעים הבלתי נסבלים הללו. כמי שמכיר את צורכי הדרוזים, העדה האיכותית הזו, שתרמה כה רבות למדינת ישראל, וכמי שמחובר לצפון ולצרכי האזור, אני יודע עד כמה העדה הדרוזית ראויה לשוויון אמיתי, בפרט נוכח תרומתה העוצמתית ורבת-השנים למדינת ישראל.
אף לאחרונה, בפיגועים שאירעו בירושלים, נרצחו שוטרים דרוזים שחירפו את נפשם למען המדינה. ניתן להיווכח עד כמה אנו הדרוזים מקיימים את ברית הדמים, עד כמה בני העדה תורמים, ותרמו, את היקר להם מכל למען המדינה.
אדוני היושב-ראש, אני מבקש לציין נתון אחד: עדה ששכלה 427 במערכות ישראל - 427 חללים במערכות ישראל - שימו לב לאי-השוויון הזועק לשמים. כמעט 90% מבני העדה הדרוזית מתגייסים לצה"ל ומעטים מהם זוכים להתקבל לשירות הציבורי, כולל נשים. זאת רק דוגמה אחת מני רבות לחוסר השוויון המקומם בין הדרוזים ליהודים.
במקום שיש שוויון בחובות, לא ייתכן שלא יהיה שוויון גם בזכויות. והנה, חוק הלאום כדוגמה לכיוון השלילי שלא יהיה שוויון גם בזכויות. והנה חוק הלאום כדוגמה לכיוון השלילי אליו מידרדרת המדינה. זהו חוק שערורייתי, מפריד, מפלה ומפלג בין חלקי העם. חוק זה יביא לשחיקה חמורה במעמדה של הדמוקרטיה. הוא פוגע בזכויות האדם של אזרחי המדינה. פוגע בזכויות המיעוט הערבי, המהווה חמישית מאזרחי המדינה, ועומד בניגוד מוחלט לזכות השוויון ופוגע פגיעה קשה בדמוקרטיה ובזכויות האדם ובאמון המיעוט כלפי המדינה. זה לא הכיוון שאותו אנו רוצים לראות ולהביא אליו את המדינה הזאת.
מגילת העצמאות דיברה על מדינה יהודית ודמוקרטית, על שוויון זכויות וחברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע ומין. חוק הלאום מהווה הפרה חמורה של מגילת העצמאות. הוא הכל מלבד דמוקרטי. הוא מתווה דרך לאזרחים סוג א', אזרחים סוג ב', אזרחים סוג ג' ואיש אינו יודע היכן זה יסתיים. אפילו מורה הדרך של הימין עצמו, זאב ז'בוטינסקי, כבר אמר, ואני מצטט, משפט: "לנצח נצחים התנאי העיקרי למצבה הבריא והאיתן של ארץ ישראל כולה. שוויון זכויות גמור של שני הגזעים, של שתי הלשונות ושל כל הדתות, ישרור במדינה העברית העתידה". אז אפילו את פיו וחזונו של מורה הדרך שלכם אתם מפרים.
אני קורא כאן קריאה נרגשת, מעל במה מכובדת זו. אדוני היושב-ראש, אל תפרו את הברית שלכם עם העדה הדרוזית בישראל. ניסיונות חמורים להפר את הברית צצים לאחרונה במשנה תוקף ויש לעוקרם מן השורש. חוק הלאום ודומיו מחלישים את ברית החיים בינינו ואת הערכים האזרחיים שעל בסיסם הפכנו למקשה אחת המחויבת למדינת ישראל. אל תשברו את הסולידריות החיונית כל כך בינינו. לא רק בתחום הביטחון כאמור לעיל, אלא גם בתחום החינוך. בני העדה הדרוזית הוכיחו היטב את איכויותיהם. בתי הספר התיכון בירכא ובבית ג'אן, היישוב שאני גר בו, מובילים את הדירוג הלאומי בשלוש השנים האחרונות. יש להכשיר את הצעירות והצעירים הדרוזים לתפוס את המקום היאה להם באקדמיה, בזירות ההייטק, הפיתוח הטכנולוגי ובכל תחום אחר שבו נדרשת נחישות ויכולת רכישת ידע. הם ראויים לכך בזכות ולא בחסד. כן, בזכות ולא בחסד.
גם לעדה הדרוזית מגיע מרכזי תעשיה מודרנית, תשתיות מוניציפליות, שיתוף אזורי, חדשנות ומצוינות. הכפרים הדרוזים זכאים לתנופת פיתוח בכל התחומים, בחינוך, בתשתיות, בהרחבת התעסוקה האיכותית, בפיתוח חממות תעשייתיות בדרך להקמת אזורי תעשיה משגשגים.
היישובים הדרוזים בצפון הם פניני נוף המצדיקים השקעה רחבת היקף בתיירות פולקלור, תיירות סביבתית, תיירות בריאותית ותיירות פנאי וספורט. כבר זכינו, לדוגמה, כי חבר הכנסת הרצוג - יושב-ראש האופוזיציה, עתיר זכויות במאבק על זכויות הדרוזים - בכהונתו כשר התיירות היה הראשון שדאג כי יוענק לדרוזים מענק של 24% בהשקעה לבניית צימרים וחדרי אירוח. אני מבקש מהממשלה להגדיל את הסיוע והמענקים כדי לפתח את התיירות בכפרים.
נעשה הכל למען אישור תוכניות המתאר ליישובים הדרוזים והערבים בהקדם. לא יעלה על הדעת שמיטב בנינו, בני העדה הדרוזית, עדיין נאבקים על זכותם למקום מגורים בכבוד, והם נגררים ונשפטים בבתי הדין מתוך עיוות הזועק לשמיים.
אדוני היושב-ראש, בקהל הנמצא פה באולם הזה נוכחים קצינים דרוזים שבנו קורת גג על אדמתם ונקנסו במאות אלפי שקלים. איך ייתכן שחיילים משוחררים, לוחמים בסדיר ובמילואים וקצינים בכירים, לא יוכלו לבנות את ביתם על אדמתם, בשל הביורוקרטיה של ועדות התכנון וההתעלמות המוחלטת של מערכות החקיקה והפיתוח? לא נוכל להשלים עם מדיניות הריסת הבתים. אעשה כל שביכולתי שלא ייהרס עוד בית אחד בכפרים הדרוזים.
כלל נקוט הוא כי "ביתו של אדם מבצרו". כל אדם זכאי לקורת גג שתגן עליו ועל בני משפחתו. דבריי אלה מקבלים משנה תוקף נוכח חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו ונוכח העובדה כי מזה עשרות שנים לא חולקו מגרשים לחיילים המשוחררים. לדוגמה אחת: ביישוב שלי, בית ג'אן, לא חולקו חלקות אדמה זה יותר מ-15 שנים.
יש לדאוג לאלתר ובאופן מיידי, כבר ממחר, להכנת תוכניות מתאר לכל יישוב, לדאוג לפיתוח אזורי ולמרחבי תעסוקה מגוונים, להשקיע בתשתיות הכבישים ובפיתוח מערכות המים והביוב, ועוד ועוד.
במשפט אחד - יש לדאוג לשוויון, שוויון מלא בזכויות ולא רק בחובות. יש לדאוג לזכויות הפריפריה כולה. יש לפתח את הגליל והנגב המרוחקים ממרכז הארץ.
אני קורא לכם, חבריי חברי הכנסת: בואו נירתם למשימה ונגשימה ביחד, שכם אל שכם, יד ביד. זוהי הציונות. אשמש קול לבני העדות הדרוזיות, הצ'רקסיות ובני המיעוטים האחרים על כל עדותיהם, ואפעל למען האוכלוסיות המוחלשות ולמען הפריפריה בגליל ובנגב. לבטח אפעל למען ביטחונה ושלומה של מדינת ישראל. לא אנוח ולא אשקוט, אפעל ללא לאות להגשמת המטרות הללו.
לסיכום אומר: אין לנו דרך אלא זו שתובילנו לשלום אמת. אין לנו פתרונות חברתיים אלא בדרך הצדק והשוויון ובידינו הדבר.
ברשותך, אדוני היושב-ראש, אני רוצה לאחל ליושב-ראש מפלגת העבודה אבי גבאי - אבי ידידי, הצלחה רבה. הצלחתך היא הצלחתנו. אני משוכנע כי תצעיד את מפלגת העבודה להישגים נוספים.
זה המקום להעלות על נס את תרומתו של חברי הטוב עמיר פרץ, בהיותו שר הביטחון, לממש את פרויקט כיפת ברזל. אזרחים רבים במדינת ישראל ניצלו. עמיר ידידי, דומני כי הכינוי "גיבור ישראל והמציל הלאומי" הם כינויים שהולמים את פועלך.
ואיך אפשר לא להזכיר ולהודות למשפחתי. לרעייתי דליה, שמלווה אותי שנים רבות ושתמכה בי לאורך כל הדרך ונתנה לי את הכוחות להמשיך במאבקיי. תודה לילדיי ולמשפחתי המצומצמת והמורחבת. תסלחו לי, אני מתרגש.
תודה לאבי המנוח - שרובכם במשכן הכירוהו ואת תרומתו - שהתווה לי את הדרך. המשכתי בעקבותיו כאיש של שלום, איש של ערכים, כמי שעזר לזולת. כך חונכתי וכך אני ממשיך.
אדוני היושב-ראש, ברשותך עוד חצי דקה לזכרו של אחי ריאד. שמחתי מהולה בעצב, עצב גדול מאוד, משום שאחי, ניצב משנה בדימוס, הלך לעולמו לפני כשבועיים, טרם כניסתי לכנסת ולא הספיק לראות את חלומו מתגשם, לראותני נואם כחבר כנסת מן המניין בכנסת ישראל.
אחי היקר והאהוב, אני מודיע לך כי חלומך התגשם, ובוודאי אתה מלמעלה צופה בנו ברגעים אלו. נוח על משכבך בשלום. תודה רבה.

תאריך:  24/10/2017   |   עודכן:  24/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי גבאי / Avi  Gabay  אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהם נגוסה / Avraham Neguise  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורן חזן / Oren Hazan  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איוב קרא / Ayoob Kara  איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin  איילת שקד / Ayelet Shaked  איימן עודה / Eiman Ode  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן ברושי / Eitan Broshi  איתן כבל / Eitan Cabel  אכרם חסון / Akram Hasson  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אלאלוף / Eli Alaluf  אלי כהן / Eli Cohen  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  זוהיר בהלול / Zohir Bahalul  ז'קי לוי / jackie Levy  חיים ילין / Haim Yalin  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל גואטה / Igal  Guetta  יהודה גליק / Yehuda Glick  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב קיש / Yoav Kish  יואל חסון / Yoel Hason  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסף גריף / Yosef Garif  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal  יעל גרמן / Yael  German  יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק רבין / Rabin Yitzhak  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון מזוז / Yaron Mazuz  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  כבוד האדם וחירותו  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מייקל אורן / Michael Oren  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נאוה בוקר / Nava Boker  נורית קורן / Nurit Koren  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya  עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf  עודד פורר / Oded Forer  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רויטל סויד / Revital Swid  רועי פולקמן / Roei Folkman  רחל עזריה / Rachel  Azaria  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שמעון פרס / Shimon Peres  שרון גל / Sharon Gal  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לדאוג לשוויון מלא בזכויות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
התווסף למפלגת הנוכלים
ב_שמואל  |  24/10/17 13:21
2
ח"כ החדש סאלח סעד קורא ל
ב_שמואל  |  24/10/17 14:18
3
לא כל כך הבנתי......
מוטקה ה.  |  27/10/17 19:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 20
משה (מוסי) רז
נאום הבכורה של חבר הכנסת הנכנס מסיעת מרצ בפתיחת כנס החורף של המושב השלישי בכנסת ה-20 [ג' בחשון תשע"ח, 23.10.2017]
בנימין נתניהו
נאום ראש הממשלה בפתח מושב החורף של הכנסת [ג', בחשון תשע"ח, 23.10.2017]
ראובן ריבלין
נאום נשיא המדינה בפתח מושב החורף של הכנסת [ג' בחשון תשע"ח, 23.10.2017]
יואל (יולי) אדלשטיין
נאום יו"ר הכנסת בפתח מושב החורף של הכנסת [ג' בחשון תשע"ח, 23.10.2017]
עידן יוסף
מליאה הכנסת אישרה סופית את חוק "האופציות הבינאריות" על פיו ייאסר על זירות סוחר שפועלות מישראל להציע אופציות בינאריות למשקיעים בישראל ובחו"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il