ברצוני להביע הערכה רבה למארגני הכנס, ובראשם למנכ"ל המשרד, עו"ד דוידי, ולאנשיו. תוכנית הכנס המרשימה והוצאתה אל הפועל מעידות על חשיבה מעמיקה והשקעה רבה.
הכנס - אשר מעלה על נס את שיתוף הציבור בעבודת משרד המשפטים - עונה על צורך חיוני, הן של המשרד הן של הציבור. לא בכדי הביקוש להשתתפות בשולחנות העגולים היה גדול במיוחד.
התמקדות הכנס בקשר שבין השירות המשפטי הציבורי לבין הציבור היא בבחינת אחיזת השור בקרניו. חזרתי ואמרתי כי אחד הנושאים הבוערים בהם עלינו לטפל הוא סוגיית אמון הציבור בנו. מוסדות השלטון אינם יכולים לצפות לאמון עיוור מצד הציבור, וכך גם כמובן אנחנו בשירות המשפטי הציבורי. אמון עיוור של הציבור במוסדות השלטון אינו עולה בקנה אחד עם משטר דמוקרטי, אשר מבוסס על שיח ציבורי פתוח ונוקב.מוסדות השלטון צריכים להרוויח את האמון שניתן בהם. מילות המפתח בהקשר זה הן מקצועיות וענייניות.
אמון ציבור אין משמעו בהכרח שכל החלטה שתתקבל על ידנו תהיה פופולרית. העבודה היא מקצועית, בהתאם לדין. כך בתחומי המשפט המנהלי, האזרחי והמשפט הפלילי. יהיו מצבים, והדברים ידועים, שבהם החלטה כזו או אחרת לא תהא פופולרית. מסוכן לבלבל בין פופלאריות לבין אמון.
השופט חיים כהן ז"ל, כתב במאמרו "הרהורי כפירה באמון הציבור", כי "אמון של שום ציבור אינו שווה בנזק של בעל דין אחד". כן הפנה השופט כהן לדברי השופט תאודור אור באחת הפרשות: "...אל לו (כוונתו לבית המשפט) להימנע ממילוי חובתו כחוק בשל חשש שדבריו לא יהיו לרוחו של חלק זה או אחר של הציבור. בין שהוא מיעוט ובין שהוא רוב הציבור" (בג"ץ 5364/94 ולנר נ' יושב-ראש מפלגת העבודה הישראלית ואח' בעמ' 818)
מצד אחד, עלינו להיות פתוחים לביקורת. אנחנו נבחן ביקורת בכובד ראש, נפיק לקחים ונשתפר. עלינו גם לשאול את עצמנו כיצד אנחנו צריכים לפעול כדי לגשר על הפער בין איכות השירות הציבורי המשפטי ותרומתו הרבה לרווחת הציבור ולביטחונו לבין מידת האמון בו. מצד שני, יש להימנע ממצב שבו חשש מביקורת ירפה את ידי עובדי הציבור או ישפיע על מקצועיות ההחלטות.
העמקת הקשר עם הציבור ושיפור השיח עם ארגונים המייצגים אותו היא בעיני אמצעי חשוב לשיפור תהליכי העבודה ולביסוס אמון הציבור בנו. עובדי השירות הציבורי המשפטי איכותיים מאוד, חדורי שליחות ציבורית ומסורים לעבודתם. החוכמה כמובן אינה מצויה רק בידנו.
קשר משמעותי בין משפטני המגזר הציבורי לבין הציבור וארגונים שמייצגים את הציבור הוא חיוני להצלחתנו ולעמידה ביעדים שניצבים בפנינו. כפי שציינתי בהקשר דומה, השיח בין השירות המשפטי ציבורי לבין הציבור, כמו גם עמיתינו בארגונים המייצגים את הציבור, מהווה עבורנו ערוץ חשוב לשמיעת דעות, הערות וביקורת בונה.
באמצעות השיח מוארות "נקודות עיוורון", אשר בלא נקודת המבט החיצונית קשה להיות מודע אליהן. השיח עמכם, בין אם במסגרת פניות כתובות ובין אם בפגישות עיתיות שמקיימים דרגי העבודה וההנהלה, חיוני לשם שיפור המערכת שעליה אני מופקדת.
עניין אחר, שאף לו קשר הדוק לסוגיית אמון הציבור בנו, הוא הוא האופן שבו אנו משקפים לציבור את תהליכי העבודה ואת ההיגיון שבבסיס החלטותינו המקצועיות. לא תמיד אנו מצליחים בכך. לפעמים אנחנו מתקשים להבין מה לא מובן.
זו היא סוגיה היורדת לשורש הלגיטימציה הציבורית שאנו נהנים ממנה.
בשים לב לכל אלה, אני מברכת על העבודה השוטפת שמקיימים המשנים שלי ודרגי העבודה מול הארגונים וגורמי החברה האזרחית. יעד מרכזי שבכוונתי לקדם בתקופה הקרובה הוא העמקת איכות הקשר של השירות המשפטי הציבורי עם הציבור. זאת, בין היתר, באמצעות קיום שיח ממוקד בסוגיות רלוונטיות עם ציבור עורכי הדין בכלל ולשכת עורכי הדין בפרט; עם האקדמיה; עם ארגוני חברה אזרחית, מכוני מחקר ועוד.
חשוב לי לשמוע את התובנות של גורמים אלה ואחרים ולהשמיע את התפיסות שלנו ביחס להחלטות עקרוניות. עוד חשוב שנבטיח כי הגדלת הנגישות של גורמים מן החוץ אלינו תעשה באופן שוויוני, כך שיישמעו מגוון של גורמים ודעות.
הנושאים שיידונו פה היום רבים ומגוונים, וכך גם התפיסות המשפטיות של משתתפי הכנס. זהו היופי בשולחנות עגולים. הבסיס לשיח המשותף הוא שיש לשמור על מערכת המשפט הישראלית והשירות המשפטי הציבורי. הם יקרים ללב כולנו. נקודת מוצא כזו היא פוטנציאל לשיח ביקורתי, בונה, מפרה ומכבד.
בכירי ייעוץ וחקיקה ופרקליטות המדינה משתתפים בכנס. אני בטוחה שהכנס יציף נקודות שונות לחשיבה ולבחינה בנושאים השונים שעליהם אני מופקדת, ובכוונתי לעקוב אחר התובנות שיעלו כאן.
אני מאחלת לכולם כנס פורה.