X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
רא"ל הרצי הלוי [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
אני מקבל עלי
נאום של הרמטכ"ל בטקס חילופי הרמטכ"ל והענקת דרגת רב-אלוף לרמטכ"ל הנכנס, הרצי הלוי [כ"ג בטבת תשפ"ג, 16.01.2023]
פסיפס של החברה הישראלית
הרמטכ"ל ה-32 של צה"ל יצא, קרוב לוודאי, בשבוע שעבר לקורס הקצינים. איננו יודעים מי הוא, אבל חובתנו כמפקדים להציב בתחילת הדרך את הטובים ביותר. בלעדיהם יקשה לתקן את מה שלא יושג מלכתחילה. אנשים ערכיים, נבונים ואמיצים. איננו יודעים מי הם הוריו, אך אנו יודעים כי הוא יוכל לבוא מכל חלקי החברה הישראלית. ייחודו של צה"ל בכך שהיה - ועודנו - פסיפס של החברה הישראלית.

אני מקבל עליי היום את הפיקוד על צבא ההגנה לישראל, מגנה של מדינת ישראל ואזרחיה. עת התגייסתי, ככל נער צעיר העומד בשערי הבקו"ם, לא תכננתי מסע ארוך שכזה. במבט לאחור, לכל תפקיד שביצעתי ב-37 שנות שירותי הייתה תרומה לרגע הזה, בו אני מקבל עליי את הזכות לפקד על צה"ל.
מילדות חונכתי על ערכי הנתינה לציבור ועל אהבת המדינה, העם והארץ. בבית הוריי, שלמה זכרו לברכה ולינה אמי מורתי שנמצאת כאן, התעצבתי והתחנכתי להיות משרת ציבור באמונה. צעדתי בשבילי הארץ ובנחליה כנער, בגרתי והלכתי לאורך גבולותיה ומעבר להם, כחייל וכמפקד.
אורותיו של יישוב ישראלי, למביט בם מרחוק בשובו ממבצע בארץ אויב, מעוררים תחושות גאווה ואמונה בצדקת הדרך; החזרה בשורות חסרות חקוקה היטב בתבניתו של כל מפקד, היודע כי נטילת יוזמה וסיכון הם הכרח למימוש השבועה לשמירה על ביטחון המדינה.
את מחיר הסיכון משלמות יותר מכולם המשפחות השכולות. אתנו כאן היום כמה מהן, משפחות שאיבדו את היקר מכל, שהולכות איתי - ואני איתן - שנים רבות. המשפחות השכולות, הפצועים בגוף ובנפש, השבויים והנעדרים ובני משפחותיהם - אתם התזכורת המתמדת שלנו לגודל האחריות המוטלת על כתפינו לפעול באומץ בשיקול הדעת, ולעמוד לצדכם תמיד. לצערנו, גם בימים האחרונים נוספו לרשימת חללי צה"ל שמות נוספים. אנו משתתפים בצער המשפחות ומחויבים לעשות ככל שניתן לדעת, ללמוד ולמנוע.
ב-75 שנות עצמאותנו הפכנו ממדינה מוקפת אויבים למדינה המכתרת את אויביה בכוחה וביכולותיה המתקדמות, אך סביבנו עוד מתפתחים איומים רבים ושונים. מבעיית אירן, שלישראל אחריות מכרעת בהערכות לפתרונה, דרך גבול הצפון ורצועת עזה, ועד האתגרים ביהודה ושומרון. תשובתנו לאיומים היא ביתרוננו הביטחוני, בהרתעה, ביכולות המתקדמות ובכשירות הגבוהה.
ידעו אויבנו: את מה שאנו אומרים אנו יודעים גם לעשות, ואנו נכונים לעשות עוד הרבה מעבר למה שאנו אומרים.
שלושה גורמים קובעים את התוצאה במלחמה - מבחנו המרכזי של הצבא:
ידיעותיך אודות אויביך;
עוצמת האמצעים והיכולות שבידיך;
ומעל הכל - איכות האנשים שאיתך.
ברוח זו נמשיך לבנות את צה"ל כצבא מודרני-איכותי, המטפח את מיטב האנשים בשורותיו, פועל במרחב עתיר מידע ומחבר את הידע, את יכולות התקיפה ואת חוכמת התמרון לכדי שלם אחד חזק. המענה שלו נסמך גם על החוסן הלאומי. צה"ל ומשרתיו בסדיר ובמילואים הם חלק מהמפעל הציוני המופלא מראשית הקמתו - כוח המגן בביטחון, וגם אחד ממנועי בניין הארץ והעם. כל אחד מהנערים והנערות המתגייסים לצה"ל יוצא בתורו כאדם בוגר התורם לחברה ולכלכלה, וכל אחד מהם מחזק את הקשר הבל-יינתק בין הצבא לעם, קשר שהוא יסוד עוצמתנו הצבאית והלאומית.
הרמטכ"ל ה-32 של צה"ל יצא, קרוב לוודאי, בשבוע שעבר לקורס הקצינים. איננו יודעים מי הוא, אבל חובתנו כמפקדים להציב בתחילת הדרך את הטובים ביותר. בלעדיהם יקשה לתקן את מה שלא יושג מלכתחילה. אנשים ערכיים, נבונים ואמיצים. איננו יודעים מי הם הוריו, אך אנו יודעים כי הוא יוכל לבוא מכל חלקי החברה הישראלית. ייחודו של צה"ל בכך שהיה - ועודנו - פסיפס של החברה הישראלית.
גם למשפחתי מקורות חובקי עולם - הורי שרון רעייתי, עליה ואברהם, עלו לארץ מקזבלנקה; הורי אבי שלמה ז"ל, צלה וחיים-שלום מרוסיה, ואמי לינה, דור ארבע-עשרה בעיר העתיקה בירושלים. מדינת ישראל היא בית לעם היהודי כולו, ותחת קורת גגה מקום וזכות לכל מי שמקבל עליו את משאה ונכון להקריב משלו למענה. איני יודע מי יהיה הרמטכ"ל ה-32, אך אני בטוח כי אם יהיה ערכי ומקצועי, אם ידע את חוכמת הפיקוד וישכיל להוביל את פקודיו אלי משימה, אזי ילכו אחריו כולם מבלי לשאול היכן גדל מאין בא.
כנער ירושלמי בשבט הצופים הדתיים "משואות" הדלקנו כתובות אש וקראנו "היה נכון". היום, בצניעות ובענווה, אני נכון לתפוס את מקומי בשרשרת הרמטכ"לים שקדמו לי. לכל אחד מקום בתולדות מדינת ישראל, ושניים אזכיר כאן היום. בפתחה של שנת היובל למלחמת יום הכיפורים אני מבקש להזכיר את רב-אלוף דוד אלעזר, דדו, שפיקד על צה"ל באחד ממבחניו הקשים. דדו לא בחר את השעה, אך במנהיגותו יכול היה למבחנה.
תודה מיוחדת לך, רב-אלוף אביב כוכבי.
על שנים שפיקדת עלי, על שנים שהייתי עמיתך; למדתי ממך רבות, ומקרוב אני מעיד כי בכל רגע ב-40 שנות שירותך, ובפרט בארבע האחרונות, עשית את הטוב ביותר למען מטרה אחת נעלה - ביטחון המדינה. את מה שבנית נשמר, נחזק, נפתח והיכן שנבין שנדרש - גם נשנה. כחוליה בשרשרת בניינו של צה"ל אני מקבל את הפיקוד על צה"ל ביודעי שיש לי עם מי לחלוק את המשימה הגדולה הזו: חברי למטה הכללי - יחד גדלנו והתפתחנו, ביחד נמשיך ונבנה.
מפקדי ומפקדות צה"ל, חייליו בסדיר ובמילואים - אתם המרכיב המיוחד ביותר בארגון הנפלא הזה. איתכם נמשיך לבנות ולהשתנות. נכין את צה"ל למלחמה מול זירות רחוקות כקרובות, נרחיב את הגיוס האיכותי לצה"ל מכל שכבות האוכלוסייה - מקור כוחנו; נחזק את צבא המילואים ונשמור על צה"ל אחד, ענייני, ערכי ומקצועי, חף מכל שיקול שאיננו הביטחון.
שותפינו בקהילת המודיעין והביטחון, עמיתיי ראשי הארגונים - סוד עוצמתנו בשילוב זרועות, בשיתוף במידע ובידע, באחדות המטרה. מפקדים, נעשה כי נאמין, וגם אם נטעה נקפיד ללמוד ולהעפיל מעלה. כי הלמידה היא נחמתם היחידה של הטועים, והיא נשמת אפו של צה"ל מצויין.
בשבת עבר העולם היהודי מספר בראשית לספר שמות, מסיפור של משפחה לסיפורו
של עם. העם קם, ואיתו גם האיום: "כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו". למול האיום מתמנה משה למנהיג, ומעשיו ביציאה מארמונו של פרעה מלמדים אותנו שלושה דברים פשוטים וחשובים על מנהיגות: "וירא בסבלותם" - מפקד טוב חש שותפות גורל עם אנשיו; "ויטמנהו בחול" - משה יוזם ופועל נגד אדם המכה את בן עמו; "ויאמר לרשע למה תכה רעך" - משה מבחין בין טוב לרע ומפריד בין שני ניצים בני עמו.
אני מאחל לנו, המפקדים בצה"ל, שנדע לממש את אלה בעוז ובענווה.
בסיום דברי אבקש להודות לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, ולשר הביטחון, מר יואב גלנט, שהעניקו לי זה עתה את הדרגות, ולרב-אלוף במילואים בני גנץ, שבחר בי מבין שלושה מועמדים טובים וראויים - תודתי לכולכם על הבעת האמון. החלטות הממשלה הם נר לרגלינו, ואנו נפעל לאורן לילות כימים. תודתי לאבי זכרו לברכה, ולאמי, לאחי ולאחותי, ולמשפחתי הרחבה ולחבריי. אני מודה מעומק ליבי לילדיי כליל, ליה, איתי ויואב - אתם גאוותי, מנוע לפעולתי, ופינה של נחת ושקט עבורי.
"טובים השניים מן האחד, ולפיכך יקנה לו אדם חבר ויישא אישה" - את שניהם שרון, אני מוצא בך - תודה גדולה על עבר ועתיד הנפגשים כאן היום. "צור ישראל וגואלו, ברך את מדינת ישראל... ושלח אורך ואמתך לראשיה, שריה ויועציה"; כך נפתחת התפילה לשלום המדינה.
אני נרגש להימנות על ראשי המדינה, שריה ויועציה, ומתחייב להיות להם שותף איכותי ולחזק את ידי מגני מדינתנו האהובה.
תודה רבה.

תאריך:  18/01/2023   |   עודכן:  18/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנימין נתניהו
נאום ראש הממשלה בטקס חילופי הרמטכ"ל והענקת דרגת רב-אלוף לרמטכ"ל הנכנס, הרצי הלוי [כ"ג בטבת תשפ"ג, 16.01.2023]
שרון אפק
דברי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה לייעוץ וחקיקה בכנס איגוד המשפטנים [כ"ב בטבת תשפ"ג, 15.01.2023]
דבי ביטון
נאום הבכורה של חברת כנסת מטעם יש עתיד [י"ח בטבת תשפ"ג, 11.01.2023]
אסתר חיות
דברי נשיאת בית המשפט העליון בכנס העמותה למשפט ציבורי, חיפה [י"ט בטבת תשפ"ג, 12.01.2023]
גלי בהרב מיארה
דברי היועצת המשפטית לממשלה בכנס העמותה למשפט ציבורי, חיפה [י"ט בטבת תשפ"ג, 12.01.2023]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il