כך באמת צריך לנהוג בעת משבר: חברות הסלולר לא מגיבות באופן רשמי לפרסום ההנחיות של משרד הבריאות לצמצם את השימוש במכשירים סלולריים. בשביל זה יש להן את הפורום המקצועי. התקשורת בעת משבר תמיד מחפשת אשמים: מי מסכן את ילדינו? כל חברות הסלולר שותקות כרגע, ובצדק. השאלה אם הן אחראיות באיזושהי דרך אינה רלוונטית כעת, ורק בניהול מושכל של אסטרטגיה תקשורתית, הן גם לא יצטרכו לקחת אחריות לעולם. ואולי, אפילו, גם להרוויח מהמשבר.
ציניים ככל שכולנו נהיה, היה משהו באוויר ביומיים האחרונים. השיחות במסדרון עסקו רק בזה. אפילו בטורי ביקורת הטלוויזיה בעיתונים התייחסו בהומור על לקיחת המעוז האחרון שמאפיין את החברה הישראלית באופן מובהק. כולם הזהירו, כולם דיברו, כל הזמן התפרסמו מחקרים, אבל לפתע מצאנו את עצמנו מסתכלים בחשש על המכשיר שמלווה את חיינו בכל רגע נתון. משרד הבריאות, לראשונה, טוען שיש לנו סיבה לחשוש. עכשיו, כשההנחיות פורסמו וכשאין משברים גדולים/חדשים בפוליטיקה ובחדשות, אפשר לעשות מזה מטעמים: משבר.
כשחברות הסלולר משמשות גם כמשווקות אגרסיביות של מכשירים סלולריים, הן עלולות להיות במוקד הסערה. והנה, למרות שאתמול (28.7) שודרה כתבה של נגה ניר-נאמן בחדשות ערוץ 10, ובה רשימה של המכשירים שפולטים את הקרינה הגבוהה ביותר – לא צוין השיוך של המכשיר לחברה המשווקת אותו. מדוע? מכיוון שחברות הסלולר מנהלות את המשבר בחכמה.
כך היה גם במשבר רמדיה. כל חברות המזון לתינוקות חדלו מלפרסם. כמובן, התגובה הסולידרית הייתה שהן לא מנצלות באופן ציני את המשבר. בפועל, כל ענף המזון לתינוקות סבל באותה תקופה, והדבר התבטא במכירות. פרסום של חברה מתחרה במקביל למשבר, עלול היה לשייך אותה כפזיזה וכנצלנית – תכונות ששויכו לחברת רמדיה באותה תקופה.
נכון, לא יהיה משבר ברכישת מכשירים סלולריים בארץ. אנחנו מכורים מדי מכדי להפסיק רק בגלל כמה הנחיות לנקיטת זהירות. ולכן, חברות הסלולר יכולות לנצל משבר זה ולמנף זאת לכדי הזדמנות עסקית. כך למשל, החברה הראשונה שתכריז על הפסקת מכירת מכשירים בעלי קרינה קיצונית והחלפתם במכשירים מופחתי קרינה במחיר מבצע – תרוויח. זאת ועוד, חברה שתפרסם ביוזמתה את הקרינה של המכשירים במקום מובלט, גם בפרסומות, ללא התניה של המחוקק – גם היא תיתפס כאמינה יותר וככזו הדואגת ללקוחותיה. בידול וראשוניות, במיוחד בשוק שאין בו באמת תחרות אמיתית בין החברות – יוצרים את התדמית ומשם גם את הרווחים.
חברות הסלולר עושות בחכמה בהחלטתן לשתוק כעת, עד שהמשבר יחלוף. החכמה האמיתית תבוא לידי ביטוי כשהן יחליטו לדבר ונוכל לבחון אם יש להן משהו חדש להגיד.