X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
ד"ר אתי גלעד   |  המכללה האקדמית אחווה
תפיסת דמות האישה ודמות המנהיגה בקרב סטודנטיות בהכשרת מורים: השוואה בין-תרבותית הכשרת מורים ומורות בנושאי מגדר תוביל ליצירת חברה שוויונית יותר
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בשנים האחרונות מערכת החינוך רואה בלימודי מגדר נושא בעל ערך רב, כי הוא מאפשר למידה של נושאים הקשורים לבניית זהות אישית, מקצועית ואזרחית בחברה דמוקרטית הרואה בשוויוניות ערך מרכזי. כמו-כן, בחינת תפיסות של סטודנטיות בהכשרת מורים את דמות האישה והמנהיגה מאפשרת שיח אקדמי וערכי בנושאים חברתיים וחינוכיים, שכיום היא נעדרת מתוכניות הלימודים בבתי-ספר ובמכללות להכשרת מורים (בן פרץ, 2002; גלעד, 2007Bass, 1990 ;).
שאלות המחקר היו (א) מהי תפיסת דמות האישה בקרב סטודנטיות להוראה, בדואיות ויוצאות אתיופיה? (ב) מהי תפיסת דמות המנהיגה בקרב סטודנטיות להוראה, בדואיות ויוצאות אתיופיה? שיטת המחקר: המחקר נערך בגישה האיכותנית-פרשנית מסוג של חקר מקרים. אוכלוסיית המחקר כללה 38 סטודנטיות לתואר ראשון שהשתתפו בקורס מגדר: "להיות אישה להיות מנהיגה" במכללה להכשרת מורים. כל קבוצת סטודנטיות למדה בקורס נפרד. כלי המחקר היה שאלון פתוח, ראיונות מובנים למחצה וניתוח תוכן של מטפורה (טקסט מילולי או חזותי). הראיונות בוצעו עם שש סטודנטיות, שלוש סטודנטיות בדואיות ושלוש סטודנטיות יוצאות אתיופיה. הסטודנטיות נתבקשו לענות על השאלות תוך כדי חשיפת תפיסותיהן האישיות את דמות האישה והמנהיגה. הראיון שנבנה למחקר זה התבסס על המחקרים של מלאת (1997) ושל גלעד ומלאת (2004). נערך ניתוח תוכן איכותני על-פי תפיסת התיאוריה המעוגנת בממצאים (גבתון, 2001; Strauss & Corbin, 1990).
מן הממצאים עולה כי תפיסותיהן של סטודנטיות בדואיות וסטודנטיות יוצאות אתיופיה את דמות האישה הן תפיסות דומות. הסטודנטיות משתי קבוצות אלה תופסות את דמות האישה כדמות אימהית שנולדה לשרת את המשפחה, את הילדים, את הבעל ואת החברה. לעומת זאת, תפיסות הסטודנטיות את דמות המנהיגה שונות בשתי הקבוצות. נמצא כי הסטודנטיות הבדואיות תופסות את דמות המנהיגה כאישה-מנהיגה את הבית, את המשפחה ואת התלמידים בבית-הספר, ואילו הסטודנטיות יוצאות אתיופיה תופסות את דמות האישה-מנהיגה כמובילה שינויים ברמה האישית, עושה את מה שהיא רוצה, לא מפחדת לומר בקול רם את מה שהיא חושבת.
המחקר המוצג יפיץ אור על נושא המגדר ויעלה את המוּדעוּת לנושא. למחקר העוסק בחשיפת התפיסות המגדריות של סטודנטיות-נשים חשיבות רבה ביותר למערכת החינוך כולה ולהכשרת מורים בפרט. ידע על תפיסות ועמדות של הסטודנטיות את עצמן כנשים וכמנהיגות עשוי לקדם את ההבנה ואת הקשר בין המערכת המכשירה לבין השדה החינוכי והשדה החברתי. קורסים וסדנאות בנושא מגדר בהכשרת מורים יהוו מנוף לקידום תהליכי הוראה/למידה שוויוניים, אשר יעודדו סטודנטיות להאמין בעצמן לממש את חלומותיהן האישיים והמקצועיים.

מקורות

  • בן-פרץ, מ' (2002). אישה מורה. בתוך: מ' צלרמאיר ופ' פרי: מורות בישראל: מבט פמיניסטי. הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמ' 145-134.
  • גלעד, א' (2007). מגדר בהכשרת מורים. בתוך: אתי גלעד ולאה ברץ (עורכות), הקול שלי הקול שלך – היבטים מגדריים וחברתיים. אחוה – מכללה אקדמית לחינוך ומשרד החינוך.
  • Bass, B.M. (1990). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational Dynamics 3, pp. 19-31.

אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה;
תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
תאריך:  03/02/2009   |   עודכן:  03/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר עדנה גורני
האם מקלטים לנשים מוכות צריכים ואף יכולים להוות פתרון ארוך טווח?    תפיסה הרואה בהפרדה, גידור, וכליאה בתוך חומות של הקורבן הזקוק להגנה היא תפיסה שגויה מיסודה
אורית גודקאר
השיח בקהילה הוירטואלית חושף את מערך יחסי הכוח המצוי מחוצה לה, ואשר קדם לשיח זה    בקהילת האמהות חושף שיח זה משטור של נורמות בדבר "אמהות טובה"
ד"ר דליה גבריאלי נורי
השיר 'ירושלים של זהב' במקורו הוא שיר נשי    בולטים בו הרוך, הערגה, החולמנות    כיצד זה הפך השיר לסמל לאומני גברי של כיבוש ירושלים?
סיגל ברק ברנדס
על דימויי נשיות בפרסומות טלוויזיה    המחקר אומנם בחן כיצד סטראוטיפים מגדריים באים לידי ביטוי בפרסומות    אולם מעולם לא בחן כיצד נשים מגיבות לסטראוטיפיזציה זו..
רוני בר-און
בתחזית פסימית מבשר שר האוצר כי אין בכוחו של משרד האוצר לפתור את המשבר הכלכלי אלא רק לפעול לצמצום נזקיו, ומזהיר כי הגרעון הצפוי בתקציב 2009 עוד עלול להחמיר את המצב    נאום שר האוצר, רוני בר-און, בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי [2.2.09]
רשימות נוספות
השיח הפמיניסטי והשיח הרב-תרבותי  /  ד"ר לאה ברץ, ד"ר רוני ריינגולד
נשים ישראליות ערביות כותבות שירה  /  ד"ר לאה ברץ
דמות האם בספרות הילדים של שנות המדינה  /  פרופ' מירי ברוך, פרופ' מאיה פרוכטמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il