X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
התוכחה של הדודה מלכה בסיפור "תלוש" לי"ד ברקוביץ' והתוכחה של אימא רותה ברומן "עיר מקלט" ליצחק בו-נר תוכחה נשית מגלמת דאגה ומוסר נשיים, אך גם שבירת מחיצות חברתיות
▪  ▪  ▪
[צילום: בלפור חקק]

ה"תוכחה" היא מצוות "עשה" מדאורייתא: "הוכח תוכיח את עמיתך" (ויקרא י"ט, י"ז), אשר בה מבקש "היכול להוכיח" להשפיע על "היכול לקבל תוכחה" באמצעות שיח התוכחה: טקסט המייצג כללים אתיים והמכיל אמצעי שכנוע לוגיים ופואטיים, שמטרתו להביא לתקון התנהגותו של הנמען. במחקר זה הוצג דיון בשתי תוכחות ספרותיות הנאמרות על-ידי גיבורה (אישה): התוכחה של הדודה מלכה בסיפור "תלוש" של י"ד ברקוביץ' וזו של אימא רותה ברומן "עיר מקלט" של יצחק בן-נר. בשני המקרים נבחרה האישה כדמות המייצגת את ה"יכול להוכיח".
לשאלת המחקר, מהם מאפייני ה"יכול/ה להוכיח" כדמות נשית, בכל אחת משתי היצירות, ניתן להציג שתי תשובות: תשובה אחת, על-פי ריבקין וריין (Rivkin & Ryan, 1998), מדגישה את האחריות המעשית ואת הדאגה לזולת כמאפיינים של המוסר הנשי. ניתן לראות כי הן הדודה מלכה והן אימא רותה מייצגות בדבריהן מאפיינים אלו: הדודה מלכה מבקשת להביא לכך שד"ר וייניק יהיה גם "דוקטור" וגם "אח", ויפעל להצלה מיידית של אחיו הגוסס. תוכחתה של אימא רותה מבטאת את רצונה, שמי שאשם בגורל בניה שמתו במלחמה ובגורל הבנים כולם, ייטול אחריות על המעשה ויודה באשמה.
תשובה נוספת לשאלת המחקר מבוססת על תפיסתה של סיקסו (Cixous, 1981) לגבי "הפרקטיקה של הכתיבה הנשית", המתאפיינת ככתיבה השוברת מחיצות של מעמד ושל סמכות ומנגנונים אוטומטיים על-ידי דמויות שוליים, "ששום סמכות לעולם לא תוכל להכריען" ועל-ידי כתיבה "השוברת מחיצות של מעמד ושל דרכי שיח קיימות ואולטימטיביות". ה"תוכחה" של אימא רותה, יותר מזו של הדודה מלכה, מאופיינת בפרקטיקה זו: אימא רותה מציגה את עצמה כדמות שוליים, כ"קטנה" מול "גדול". היא יוצאת כנגד מנגנונים אוטומטיים וכנגד השיח האולטימטיבי של החברה הישראלית, המאמצת סיסמאות אידאולוגיות לגבי המלחמות ("אין בררה") ולגבי הנוער ("מיטב הנוער") מבלי לאפשר ל"קול אחר" להישמע. בתוכחה של הדודה מלכה לא מצאנו מאפיינים אלו. לפיכך נראה שהצבת האישה בדמותו של "היכול להוכיח" בשתי יצירות אלו היא בעל משקל ומשמעות חשובים לגבי הדיון במושג "מוסר נשי" ולגבי השינוי בתפקידה ובמעמדה המסורתי של האישה בספרות העברית/הישראלית.

מקורות

  • דן, י' (1975). ספרות המוסר והדרוש. הוצאת כתר: ירושלים.
  • Cixous, H. (1981). The laugh of the Madusa. In E. Marks & I. Courtivron (eds.). New French Feminism: An Anthology. Brighton: Haevester, pp. 245-264.
  • Rivkin, J. & M. Ryan (1998). Feminist paradigms. In J. Rivkin & M. Ryan (eds.). Literary Theory: An Anthology. Malden: Blackwell, pp 527-532.

אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה;
תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
תאריך:  03/02/2009   |   עודכן:  03/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רקפת דילמון
ניתוח תוכן של סיפורי גברים שרצחו את בנות זוגם    ה"סוציולוגיה של השפה" עוסקת בין השאר במכניזם שבאמצעותו סוטים מסבירים את פעולותיהם לאחרים ולעצמם
ד"ר אתי גלעד
תפיסת דמות האישה ודמות המנהיגה בקרב סטודנטיות בהכשרת מורים: השוואה בין-תרבותית    הכשרת מורים ומורות בנושאי מגדר תוביל ליצירת חברה שוויונית יותר
ד"ר עדנה גורני
האם מקלטים לנשים מוכות צריכים ואף יכולים להוות פתרון ארוך טווח?    תפיסה הרואה בהפרדה, גידור, וכליאה בתוך חומות של הקורבן הזקוק להגנה היא תפיסה שגויה מיסודה
אורית גודקאר
השיח בקהילה הוירטואלית חושף את מערך יחסי הכוח המצוי מחוצה לה, ואשר קדם לשיח זה    בקהילת האמהות חושף שיח זה משטור של נורמות בדבר "אמהות טובה"
ד"ר דליה גבריאלי נורי
השיר 'ירושלים של זהב' במקורו הוא שיר נשי    בולטים בו הרוך, הערגה, החולמנות    כיצד זה הפך השיר לסמל לאומני גברי של כיבוש ירושלים?
רשימות נוספות
"אחצון הגוף הנשי" בשיח נשים ישראליות  /  סיגל ברק ברנדס
השיח הפמיניסטי והשיח הרב-תרבותי  /  ד"ר לאה ברץ, ד"ר רוני ריינגולד
נשים ישראליות ערביות כותבות שירה  /  ד"ר לאה ברץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il