X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
ד"ר שרה האופטמן, ד"ר שרה זמיר   |  המכללה האקדמית אחווה, אוניברסיטת בן גוריון
דיוקנה של האישה היהודייה והערבייה בטקסטים הספרותיים הכלולים בתוכנית הלימודים לבגרות בעברית עבור תלמידי החטיבה העליונה במגזר הערבי
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

הרצאה זו תבחן את ההתייחסות לדיוקנן של האישה היהודייה ושל האישה הערבייה בקורפוס של היצירות הכלולות בתוכנית הלימודים בספרות עברית לחטיבה העליונה במגזר הערבי - תוכנית שאושרה על-ידי שר החינוך והתרבות במרץ 1975 והתפרסמה ב"חוזר מנכ"ל מיוחד א' תשל"ו" והיא עדיין שרירה ומחייבת. מטרת המחקר הנה לבדוק כיצד ובאילו היבטים הקורפוס של היצירות הספרותיות בעברית בתוכנית הלימודים העכשווית מהווה מקור להבניית דיוקנה של האישה הערבייה ושל האישה היהודייה תוך שימוש בכלי מחקרי של ניתוח תוכן איכותי משולב.
הנחת המחקר המרכזית, הנשענת על בסיס תיאורטי רחב, טוענת כי אכן יש בכוחה של תוכנית הלימודים בספרות להשיג מטרות אידאולוגיות-חברתיות ואזרחיות המוצהרות בה כהכרת עיקרי המורשת התרבותית, וכן יש בה כדי לייצג ולקדם אידאולוגיות כלליות של מערכת החינוך, לרבות סוגיות מגדריות כמו שוויון בזכויות ובמעמד בין גברים לנשים והימנעות מהצגה סטריאוטיפית של דמות האישה ומעמדה.
נמצא כי מתוך 105 היצירות הכלולות בתוכנית הלימוד, 17 יצירות עוסקות בדיוקן האישה היהודייה ושלוש יצירות בלבד עוסקות בדיוקן האישה הערבייה. מניתוח היצירות העוסקות בדיוקן האישה היהודייה עולה כי בדרך כלל הקורפוס מאפשר להכיר חלקים של המורשת התרבותית היהודית באמצעות הגיבורה, אולם מעמדה, כפי שהוא מוצג ביצירות, סטריאוטיפי למדי: שבע יצירות מתוך ה-17 עוסקות בהיבט האימהי של תפקיד האישה ואף שלוש יצירות עוסקות בלשון הדנה במראה היפה, החיצוני, כתכונה נשית יחידה. ממצא בולט נוסף הוא מיעוט העיסוק בדמותה של האישה הערבייה מבחינה כמותית (שלושה סיפורים בלבד). בסיפור אחד בלבד, "תחרות שחייה", מאת בנימין תמוז, מוצגות לפנינו דמויות של נשים ערביות בעלות מעמד חברתי-כלכלי מבוסס, נשים בעלות השכלה, היוצרות קשרים חיוביים עם קרובי משפחתן ועם שכניהם היהודים.

מקורות

  • עירם, י' וח' יעוז (1981). "תמורות בתוכניות הלימודים בספרות – עיון משווה". עיונים חינוך 47-46, עמ' 170-157.
  • שוהמי, א' וד' ספולסקי (2002). מדיניות לשונית חינוכית חדשה בישראל: מחד-לשוניות לרב-לשוניות? תמורות בחינוך. תל אביב: הוצאת אוניברסיטת תל אביב, עמ' 37-12.
  • שחר, ר' (2001). שוויון הזדמנויות בין המינים. בתוך: א' פלד (עורך). יובל למערכת החינוך. משרד החינוך, כרך א', עמ' 268-249.
  • תוכנית הלימודים לחטיבה העליונה (כתות י-י"ב בבתי הספר הערביים) (תשנ"א). ירושלים: משרד החינוך, התרבות והספורט, האגף לתוכניות לימודים.
  • תוכנית הלימודים בעברית כשפה שנייה בבתי-הספר הערבי (תשס"ז). ירושלים: משרד החינוך, מהדורת ניסוי.
  • Horgan, D.D. (1995). Achieving Gender Equity. Allyn & Bacon.
  • Fisher, J.H. (1972). Truth versus beauty: An inquiry into the function of language and literature in an articulate society. The Humanity of English (The National Council of teachers of English). Urbana, pp. 1-16.
  • Kripendorff, K. (1980). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Beverly Hills: Sage.

אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה;
תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
תאריך:  03/02/2009   |   עודכן:  03/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יצוג נשים ערביות ויהודיות בטקסטים ספרותיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איפה שאר ההרצאה?!
מה?!  |  3/02/09 20:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שרה האופטמן
התוכחה של הדודה מלכה בסיפור "תלוש" לי"ד ברקוביץ' והתוכחה של אימא רותה ברומן "עיר מקלט" ליצחק בו-נר    תוכחה נשית מגלמת דאגה ומוסר נשיים, אך גם שבירת מחיצות חברתיות
ד"ר רקפת דילמון
ניתוח תוכן של סיפורי גברים שרצחו את בנות זוגם    ה"סוציולוגיה של השפה" עוסקת בין השאר במכניזם שבאמצעותו סוטים מסבירים את פעולותיהם לאחרים ולעצמם
ד"ר אתי גלעד
תפיסת דמות האישה ודמות המנהיגה בקרב סטודנטיות בהכשרת מורים: השוואה בין-תרבותית    הכשרת מורים ומורות בנושאי מגדר תוביל ליצירת חברה שוויונית יותר
ד"ר עדנה גורני
האם מקלטים לנשים מוכות צריכים ואף יכולים להוות פתרון ארוך טווח?    תפיסה הרואה בהפרדה, גידור, וכליאה בתוך חומות של הקורבן הזקוק להגנה היא תפיסה שגויה מיסודה
אורית גודקאר
השיח בקהילה הוירטואלית חושף את מערך יחסי הכוח המצוי מחוצה לה, ואשר קדם לשיח זה    בקהילת האמהות חושף שיח זה משטור של נורמות בדבר "אמהות טובה"
רשימות נוספות
ההבניה המגדרית של השיר "ירושלים של זהב"  /  ד"ר דליה גבריאלי נורי
"אחצון הגוף הנשי" בשיח נשים ישראליות  /  סיגל ברק ברנדס
השיח הפמיניסטי והשיח הרב-תרבותי  /  ד"ר לאה ברץ, ד"ר רוני ריינגולד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il