X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
ד"ר איילת כהן   |  המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין ומכללת הדסה
סיפורי הדיוקן המשפחתיים מציעים לקוראים התבוננות בדפוס נבחר של פסיפס חברתי ובפרשנות שמציעים בני המשפחות לתפקודיהם היום יומיים, ולחלוקת התפקידים בתוך המשפחה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

ההרצאה תתמקד במדורם של אבנר ורלי אברהמי, "מצב משפחתי", המתפרסם במוסף סוף השבוע של הארץ ועוסק בדיוקנאות משפחתיים ישראלים. הטור משמש כאתר מופע מדגמי, מילולי וחזותי כאחד של "פני המדינה", מעין גרסה עיתונאית מקומית שלNational Portrait Gallery. הבחירה בזירה הפומבית של העיתונות כ"גלריה" מעלה שאלות בדבר אופיין הייחודי של דרכי הייצוג של המשפחות כגפים אוטונומיים וזיקתן לתפיסתה העצמית של העיתונות כרושמת דברי העתים, בסוגה המשלבת ייצוג ביוגרפי של גברים ושל נשים בכתיבה עיתונאית וצילומי דיוקן קבוצתיים.
השתקפותם של תהליכים היסטוריים בסוגה המשלבת ייצוג ביוגרפי בכתיבה עיתונאית וצילומי דיוקן קבוצתיים מזמנת דיון בתרומה האפשרית של מערכת ייצוג הכורכת דימוי חזותי ומילה כתובה להבניית הזיכרון הקולקטיבי של חברה, תוך התייחסות להבניית הזיכרון של בני המשפחה כיישות דינמית, המתממשת במקום ובזמן (Zelizer, 1995; Hirsch, 1997).
סיפורי הדיוקן המשפחתיים מוצעים לקוראים כאפשרות לעיון "מוזיאלי", שיש בו גם משום התבוננות במראָה, בדפוס נבחר של פסיפס חברתי ובפרשנות שמציעים בני המשפחות לתפקודיהם היום-יומיים, לחלוקת התפקידים בתוך המשפחה ולתרומת הביוגרפיות האישיות של כל אחד מהם למרקם המשפחה. מסגרת זו מעניקה לסיפורים את ייחודם כיצירת כלאיים שבין התיעודי והסיפורי, המראה והמגיד (shows and tells), המדווח והמתרשם, הציבורי והפרטי, הקונקרטי והמטפורי, בין זיכרון היחיד לבין זיכרון הרבים, בין עדותם של גברים ושל נשים ובין ראיית המשפחה כ"ארגון" משותף.
הדיאלוג בין תצלומי הדיוקן הקבוצתיים לבין הצופים בהם מתאפשר בשל סגולתם של התצלומים לשמש כמספרי סיפורים (Entin, 1979). התבוננות מתמשכת בקבוצת תצלומים (במקרה שלפנינו: מדי סוף שבוע) חושפת בהדרגה תֵמות עקביות ותבניות חוזרות בתוך המצבור המתכונן והולך (וראו הדיון שמציעה Gardner, 1991 בצילומים באלבום המשפחתי). כך מקשר תהליך העיון הצביר בין הדיוקנאות הבודדים ומאגדם למעין מסה צילומית בלתי-פורמלית על צילום הדיוקן המשפחתי ותיאורו הכתוב כסוגה.
הדיון מתמקד באופן שבו מתבטאים המאפיינים הרב-מודליים של הסוגה בדרכי יצירתן של הגדרות חברתיות דינמיות למושגים כגון "יחיד", "משפחה" "תפקידי ההורים" "יחסי הורים וילדים" "מקום מגורים", "סטטוס כלכלי", "סטטוס חברתי", "היסטוריה משפחתית" ולבסוף - "ישראליוּת". אתמקד בפרשנות שמעניקים גברים ונשים למקומם ולתפקידם במארג המשפחתי, ובאופן שבו מיוצגות פרשנויות אלה בתצלומי המשפחה.

מקורות

  • Entin, A.D. (1979). Reflection of families. Photo Therapy Quarterly 2(2), pp. 19-21.
  • Gardner, S. (1991). Exploring the family album: Social class differences in images of family life. Sociological Inquiry 61(2), pp. 242-251.
  • Hirsch, M. (1997). Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
  • Zelizer, B. (1995). Reading the past against the grain: The shape of memory studies. Critical Studies in Mass Communication, pp. 214-239.

אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה;
תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
תאריך:  03/02/2009   |   עודכן:  03/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דיוקן המשפחה הישראלית: המדור "מצב משפחתי"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר ציפי ישראלי, ד"ר יהודית אורבך
בעוד ש"התנועה ליציאה בשלום מלבנון" מוצבה בתקשורת כתנועה רציונלית וסוקרה רבות, "ארבע אמהות" סוקרה בדלות והוצגה כתנועה 'נשית ורכה'
אהוד ברק
חמאס לא יהיה עוד מה שהיה ומה שהיה לא יהיה עוד    לא מתחמק מהאחריות להחזרת גלעד שליט    לא חושש מהממשל האמריקני החדש    נאום שר הביטחון בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי [3.2.2009, ט' בשבט התשס"ט]
ד"ר חפציבה ישי עמיחי
הדיאלוגים התיאטרוניים מחקים במידה רבה את הדיאלוג האותנטי, אך הם אינם המציאות אלא ייצוג שלה בלבד    כיצד סטראוטיפים מגדריים באים לידי ביטוי בדיאלוגים אלו?
ד"ר בת-ציון ימיני
השוואת השירים "בחצר" של אברהם שלונסקי והשיר "החצר" של לאה גולדברג מגלה שני שירים אשר נכתבו בשנות הארבעים, אשר מתיחסים לחצר, אך ההבדלים ביניהם משקפים הבדלים מגדריים בין המשורר לבין המשוררת
פרופ' חנה הרצוג
בראשיתו המונח מגדר נועד לבטא השקפה ולפיה ההבדלים בין המינים אינם אך ורק פרי ביולוגיה, אלא בעיקר פרי הבניה חברתית    אולם כיום השימוש במונח זה משמש עלה תאנה של תקינות פוליטית, גם כאשר השיח פטריארכלי
רשימות נוספות
יצוג נשים ערביות ויהודיות בטקסטים ספרותיים  /  ד"ר שרה האופטמן, ד"ר שרה זמיר
התוכחה הנשית ביצירה הספרותית  /  ד"ר שרה האופטמן
"היא גרמה לזה"   /  ד"ר רקפת דילמון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il