ההרצאה תתמקד במדורם של אבנר ורלי אברהמי, "מצב משפחתי", המתפרסם במוסף סוף השבוע של הארץ ועוסק בדיוקנאות משפחתיים ישראלים. הטור משמש כאתר מופע מדגמי, מילולי וחזותי כאחד של "פני המדינה", מעין גרסה עיתונאית מקומית שלNational Portrait Gallery. הבחירה בזירה הפומבית של העיתונות כ"גלריה" מעלה שאלות בדבר אופיין הייחודי של דרכי הייצוג של המשפחות כגפים אוטונומיים וזיקתן לתפיסתה העצמית של העיתונות כרושמת דברי העתים, בסוגה המשלבת ייצוג ביוגרפי של גברים ושל נשים בכתיבה עיתונאית וצילומי דיוקן קבוצתיים.
השתקפותם של תהליכים היסטוריים בסוגה המשלבת ייצוג ביוגרפי בכתיבה עיתונאית וצילומי דיוקן קבוצתיים מזמנת דיון בתרומה האפשרית של מערכת ייצוג הכורכת דימוי חזותי ומילה כתובה להבניית הזיכרון הקולקטיבי של חברה, תוך התייחסות להבניית הזיכרון של בני המשפחה כיישות דינמית, המתממשת במקום ובזמן (Zelizer, 1995; Hirsch, 1997).
סיפורי הדיוקן המשפחתיים מוצעים לקוראים כאפשרות לעיון "מוזיאלי", שיש בו גם משום התבוננות במראָה, בדפוס נבחר של פסיפס חברתי ובפרשנות שמציעים בני המשפחות לתפקודיהם היום-יומיים, לחלוקת התפקידים בתוך המשפחה ולתרומת הביוגרפיות האישיות של כל אחד מהם למרקם המשפחה. מסגרת זו מעניקה לסיפורים את ייחודם כיצירת כלאיים שבין התיעודי והסיפורי, המראה והמגיד (shows and tells), המדווח והמתרשם, הציבורי והפרטי, הקונקרטי והמטפורי, בין זיכרון היחיד לבין זיכרון הרבים, בין עדותם של גברים ושל נשים ובין ראיית המשפחה כ"ארגון" משותף.
הדיאלוג בין תצלומי הדיוקן הקבוצתיים לבין הצופים בהם מתאפשר בשל סגולתם של התצלומים לשמש כמספרי סיפורים (Entin, 1979). התבוננות מתמשכת בקבוצת תצלומים (במקרה שלפנינו: מדי סוף שבוע) חושפת בהדרגה תֵמות עקביות ותבניות חוזרות בתוך המצבור המתכונן והולך (וראו הדיון שמציעה Gardner, 1991 בצילומים באלבום המשפחתי). כך מקשר תהליך העיון הצביר בין הדיוקנאות הבודדים ומאגדם למעין מסה צילומית בלתי-פורמלית על צילום הדיוקן המשפחתי ותיאורו הכתוב כסוגה.
הדיון מתמקד באופן שבו מתבטאים המאפיינים הרב-מודליים של הסוגה בדרכי יצירתן של הגדרות חברתיות דינמיות למושגים כגון "יחיד", "משפחה" "תפקידי ההורים" "יחסי הורים וילדים" "מקום מגורים", "סטטוס כלכלי", "סטטוס חברתי", "היסטוריה משפחתית" ולבסוף - "ישראליוּת". אתמקד בפרשנות שמעניקים גברים ונשים למקומם ולתפקידם במארג המשפחתי, ובאופן שבו מיוצגות פרשנויות אלה בתצלומי המשפחה.