X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
גבריות במשבר: יחסי לאום ומגדר בשני רומנים של יהודית הנדל ושושנה שרירא השימוש בקול גברי שולי חותר תחת הקשר הטבעי לכאורה בין גבריות ללאומיות
▪  ▪  ▪
[צילום: לע"מ]

המפגש בין הזהות הלאומית לזו המגדרית מייצר שורה שלמה של יחסי כוח: הכפפה, שעבוד, סירוס, אבל גם מאבק, התמרדות וחתרנות. כפי שמציע פוקו, בדיון על המיניות, שדות שיח שונים ובכלל זה גם השיח הלאומי, מקדמים יחסי כוח המאפשרים בתורם ייצור שדות שיח נוספים. בהקשר הלאומי הופכת הזהות המגדרית לאתר של כוח ומאבק הסובבים לעתים קרובות סביב הצורך בשימור מאפייניה המסורתיים. יחסים אלו נכונים כמובן גם במסגרת הסיפור הציוני שתבע, כפי שהראה לאחרונה מיכאל גלוזמן, לשקם את הגבריות היהודית הפגומה.
בישראל, שבה שלט במשך שנים השיח הלאומי-גברי, עוצב הקנון הספרותי בהתאם לכך והדיר ממנו את הקול הנשי. סופרות רבות, ובכללן אלו של הדור הנשכח בין המלחמות (1966-1948), נאבקו בדרכים שונות בהיעדרות זו. חלקן פנו לנסח שפה "נשית" חדשה (בתיה כהנא, מרים שוורץ), בעוד אחרות בחרו דווקא לנכס את השיח הגברי כעמדת מוצא ביקורתית. שני רומנים כאלו הם רחוב המדרגות (1954) ליהודית הנדל ולחם האוהבים (1957) לשושנה שרירא. כל אחת מהיצירות עוסקת בקשר בין מגדר ללאום דווקא דרך הפריזמה הגברית. עם זאת, בשני הרומנים מדובר בקול גברי הניצב בשולי החברה הישראלית. אצל הנדל זהו רם בכר, לוחם מהולל במלחמת העצמאות, שמוצאו הספרדי ומעמדו החברתי-כלכלי מונעים ממנו למסד את הקשר עם אהובתו האשכנזייה. במסווה המלודרמה הזאת מצליחה הנדל להפוך את תפקידי המגדר המסורתיים וחושפת את הקשר העמוק בין הזהות המגדרית ללאומית. באופן דומה, גם הנשים המקיפות את ראובן רימון, גיבורה של שושנה שרירא, הן כולן נשים חזקות, כמעט גבריות... ראובן הוא אנטי גיבור מובהק, הנרתע מכל קונפליקט אלים והנאבק ברומן לשמר את זהותו הגלותית גם בישראל החדשה של סוף שנות הארבעים. התכחשותו העקבית למודל הגברי הציוני מובילה לחטא הנורא מכל בתוך השיח הזה - שימור הנרטיב הגלותי של בית אבא ובתוך כך פקפוק במעשה התחייה הציוני.
כפי שאראה בהרצאה, השימוש בקול הגברי השולי מאפשר להנדל, לשרירא ולסופרות אחרות בנות זמנן, לחשוף את הקשר הטבעי לכאורה בין גבריות ללאומיות, ולחתור תחתיו על-ידי פירוק מרכיבי הזהות המגדרית. במקביל, דווקא ניכוס הקול הגברי מתגלה כאופציה ביקורתית לא צפויה, המאפשרת את התקבלותן החמה של שתי הסופרות. בחינה מחדש של יצירות אלו תספק לנו חוליה הכרחית בסיפור התגבשותה של מסורת כתיבה נשית בעברית, מסורת הבוחנת מחדש נורמות ספרותיות-לאומיות.

מקורות

  • גלוזמן, מיכאל (2007). הגוף הציוני: לאומיות מגדר ומיניות בספרות העברית החדשה. תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
  • כהן, טובה (1996). בתוך התרבות ומחוצה לה: על ניכוס 'שפת האב' כדרך לעיצוב אינטלקטואלי של דמות האני הנשי. סדן: מחקרים בספרות העברית (פרקים נבחרים בשירת נשים עברית). אוניברסיטת תל אביב, עמ' 110-69.
  • Foucault, Michel (1990) [1976]. The History of Sexuality. New York: Vintage Books.

אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה;
תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
תאריך:  03/02/2009   |   עודכן:  03/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר עינת לחובר
פרויקט "אשת השנה" או "חמישים הנשים המשפיעות" של ליידי גלובס משקף פמיניזם קרייריסטי וליברטני, אשר מדיר את הנשים המוחלשות כלכלית ו/או הלא אשכנזיות מתוכו
יעל כץ
היחס המיוחד שמקדיש המקרא לדם נותן ביטוי לממד המיתי של הדם. הסיפורים המיתיים במקרא משקפים התייחסות מיוחדת לדם, כאל חומר מיתי המייצג יסוד נשי
ד"ר איילת כהן
סיפורי הדיוקן המשפחתיים מציעים לקוראים התבוננות בדפוס נבחר של פסיפס חברתי ובפרשנות שמציעים בני המשפחות לתפקודיהם היום יומיים, ולחלוקת התפקידים בתוך המשפחה
ד"ר ציפי ישראלי, ד"ר יהודית אורבך
בעוד ש"התנועה ליציאה בשלום מלבנון" מוצבה בתקשורת כתנועה רציונלית וסוקרה רבות, "ארבע אמהות" סוקרה בדלות והוצגה כתנועה 'נשית ורכה'
אהוד ברק
חמאס לא יהיה עוד מה שהיה ומה שהיה לא יהיה עוד    לא מתחמק מהאחריות להחזרת גלעד שליט    לא חושש מהממשל האמריקני החדש    נאום שר הביטחון בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי [3.2.2009, ט' בשבט התשס"ט]
רשימות נוספות
הייצוג התרבותי-מגדרי של הדיאלוג התיאטרוני  /  ד"ר חפציבה ישי עמיחי
החצר שלו והחצר שלה  /  ד"ר בת-ציון ימיני
מבט ביקורתי על גלגולו של השיח על מגדר  /  פרופ' חנה הרצוג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il