X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
למרות היות בתי המדרש לנשים אתרי שינוי, משועתקים בהם יחסי הכוח המסורתיים בין גברים לנשים, ובמידה רבה נשמר בהם הסדר החברתי הישן
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

דפוסים מסורתיים של חלוקת ידע בין גברים ונשים בעולם האורתודוקסי החלו משתנים רק בדור האחרון (אלאור, 1998Ross, 2006; ). כחלק משינוי זה הוקמו בתי מדרש לנשים, המאפשרים לימוד מעמיק של מקורות היהדות, ובפרט לימוד של תחומי הליבה האקסקלוסיביים - תלמוד והלכה - שממנו הודרו נשים במשך דורות (אלינסון, 1987). שלב נוסף בתהליך זה הוא השתלבותן של נשים כמלמדות תלמוד במוסדות שונים, מעמד שמשמעותו התמקמות בעמדה גבוהה יותר בהיררכיית הידע ושותפות בהנחלת הידע הדתי לדור הבא של הלומדות והלומדים. מחקר איכותני חדש עוסק בבחינת כניסתן של נשים מלמדות לשדה ידע גברי בחברה מסורתית, ומתמקד בין השאר בהבנת יחסי הגומלין בשדה ספציפי זה בין ידע לבין מעמד וכוח ((Foucault, 1980.
בתי המדרש לנשים הם אתרים של שינוי חברתי ותרבותי, וככאלה צפוי שיתקיים בהם מאבק שיחי בין שיחים מסורתיים לבין שיחים חדשים המאתגרים אותם (Fairclough, 1992). מניתוח המידע שנאסף בראיונות מובנים למחצה עם 20 נשים למדניות, המלמדות תלמוד במסגרות שונות, עולים שני שיחים מרכזיים המתקיימים במקביל, שיחים המוּבְנים על-ידי הנשים ומַבנים את חווייתן.
שיח אחד, שקראתי לו "שיח ההתנסות האישית", מבטא את דעתנותן של הנשים הלומדות תלמוד, מבוסס על החוויות הייחודיות להן ועל תובנותיהן באשר למטרות בית המדרש והדרכים הראויות להשגתן. השיח השני, שקראתי לו שיח "בית המדרש כישיבה", שואב מתוך השיח ההגמוני של לימוד התורה הגברי, ומתבטא בניסיון וברצון לעצב את בית המדרש לנשים כהעתק של הישיבה הגברית (Ross, 2006), על מטרותיה ועל אופני התנהלותה.
מתוך ניתוח דברי הנשים עולה כי במאבק השיחי, בנקודות החיכוך שבין שני השיחים, הנשים מוותרות על תובנותיהן, ומכפיפות את שיח "ההתנסות האישית" לשיח "בית המדרש כישיבה". וכך, למרות היות בתי המדרש לנשים אתרי שינוי, המעודדים במוצהר ניכוס של ידע הגמוני על-ידי הנשים, והמיועדים להיבנות על-פי מידתן של הלומדות, משועתקים בהם יחסי הכוח המסורתיים בין גברים לנשים, ובמידה רבה נשמר בהם הסדר החברתי הישן.

מקורות

  • אלאור, תמר (1998). בפסח הבא: נשים ואוריינות בציונות הדתית. תל אביב: עם עובד.
  • אלינסון, אליקים ג' (1987). "לימוד תורה". בתוך: ‫ האשה והמצוות: מקורות הלכתיים מבוארים. ‫ ירושלים: ההסתדרות הציונית העולמית, המחלקה לחינוך ולתרבות תורניים בגולה.
  • Fairclough, Norman (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
  • Foucault, Michel (1980). "Prison Talks" Power / Knowledge: Selected Interviews and Other Writings, 1972-1977 (ed. & trans. C. Gordon). New York: Pantheon Books.
  • Ross, Tamar (2006). A Bet-Midrash of Her Own: Women's Contribution to the Study and Knowledge of Torah. In H. Kreisel (ed.). Study and Knowledge in Jewish Thought. Beer Sheva: Ben-Gurion University, vol. I, pp. 309-358.

אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה;
תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
תאריך:  04/02/2009   |   עודכן:  04/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על ידע ומעמד: מאבק שיחי בבית המדרש לנשים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אסתר עילם
המושג "פורנוגרפיזציה" מציין תהליך כפול: התפשטות חשיבה ופרקטיקה פורנוגרפיים לתחומים שונים בחיי הציבור ובחיי הפרט, ויצירת משמעות פורנוגרפית לדברים שבמקורם אינם קשורים לפורנוגרפיה
ד"ר רבקה נריה בן שחר
השיח של הנשים החרדיות מאופין בדיבור אשר מנסה לעקוף התייחסות ישירה, ואף עקיפה למין    בכך מבדלות עצמן נשים חרדיות מן החברה החילונית
נעה נלסון
למגדר השפעה על אופן ניהול המשא-ומתן    נשים ממוקדות יותר ביחסים, גברים בתחרותיות    למגדר ולסטטוס השפעה על ה'רפורט' המילולי במהלך המשא-ומתן
סלינה משיח
הסופרות העבריות – חמדה בן-יהודה, מרים ילן-שטקליס ונורית זרחי, נציגות שלושה דורות בספרות הילדים העברית, חתרו אישה בדרכה תחת שיח הגברים ההגמוני המגולם במיתוס "הילד והגן"
הדר מקוב-חסון
גבריות במשבר: יחסי לאום ומגדר בשני רומנים של יהודית הנדל ושושנה שרירא    השימוש בקול גברי שולי חותר תחת הקשר הטבעי לכאורה בין גבריות ללאומיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il