X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
הפוליטיקה של ציטוט קודים תרבותיים ברומן של יעל משאלי "אישה אל אחותה" אם כל פרט נבנה על-ידי עצם הפעילות הלשונית החוזרת – מה מידת החירות שלו לפעול באפקטיביות באופן פוליטי?
▪  ▪  ▪
למצולמות אין קשר למאמר [צילום: פלאש 90]

מה התפקיד האתי והפוליטי של היחיד בעיצוב המרחב החברתי? השאלה זאת תעמוד במרכז ההרצאה. אם זהותנו ביצועית, ואם כל פרט נבנה על-ידי עצם הפעילות הלשונית החוזרת, והוא פועל יוצא שלה - מה מידת החירות שלו לפעול באפקטיביות באופן פוליטי? האם איננו ייצורים חקייניים, בובות מיוצרות בידי מכונה משומנת היטב, שהיא השפה? שאלות אלה יידונו באמצעות הרומן של יעל משאלי "אישה אל אחותה" (2008).
הדיון יחל במעקב אחר אופן חניכתה של אחת הדמויות הצעירות ברומן, שי, בת העשרים ושבע, על-ידי דמויות נשיות בחברה הדתית, שבה היא גדלה, ובמקום הציטוט של קודים תרבותיים בעיצובה. בהמשך אצביע על האופן שבו הציטוט ברומן הופך להיות מצע לפעולה מתנגדת לקטגוריות ולמינוחים, על המשמעויות המכאיבות והגורמות עוולות חברתיות המתלוות אליהם, כגון נשיות / גבריות, נישואין, תשוקה ואהבה. אצביע על האופן שבו משאלי משתמשת בשפה כזירה של פרקטיקות מרובות, שבאמצעותן יכול הפרט להיות שותף בעיצוב המרחב החברתי. בין הפרקטיקות אזכיר חזרות לשוניות מעוותות, כושלות, היוצרות פרודיה / הקצנה, הרחבת טווח הקטגוריות הקיימות בלשון וחשיפת החקיינות כהיעדר מקור. השפה ברומן של משאלי תוצג ככלי מלחמה, אמצעי לטשטוש גבולות ולערעור הסדר הלשוני הקיים. יתברר, כפי שציינה ג'ודית באטלר, שלמרות הטענה הדטרמיניסטית לכאורה בדבר כוחה החברתי של השפה המחזה שכולנו מבצעים, בהחלט תלוי בנו.

מקורות

  • באטלר, ג' (2001). קוויר באופן ביקורתי. תל אביב: רסלינג.
  • Derrida, J. (1988). Signature, Event, Context. (ed. G. Graff, trans. S. Weber & J. Mehlman). Evanston IL: Northwestern University Press, pp. 1-24.
  • Spivak. G.C. (1989). In a word: Interview with Ellen Rooney. Differences 1(2), pp. 124-156.

אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה; תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
תאריך:  04/02/2009   |   עודכן:  05/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' יעל קציר
עד לפני זמן לא רב, שני מוסדות היו חסומים בפני נשים: הדת המאורגנת והצבא    בעוד שהצבא החל בהדרגה לקדם נשים בשורותיו הדת הסתגרה בקיצוניותה
רות קניאל
נשות שושלת בית דוד יולדות משיח מתוך מעשים של גילוי עריות, זנות ופתיינות נשית    המדרש האדיר מעשים אלו    אולם קריאה מגדרית מגלה גם אלמנטים של ניצול וכפייה
ד"ר ורה קורין-שפיר
"שום גמדים לא יבואו" הוא סיפור משפחתי בעיירה צפונית נטולת שם, החיה בצל סכנת הקטיושות וחדירות המחבלים    עולות בו שאלות מגדריות
ד"ר ג'נאן פראג'-פלאח
החברה הדרוזית אינה מאפשרת לנשים עצמאות    כשהן מתאלמנות הן מושאות לעיתים בניגוד לרצונן    דווקא אלמנות צה"ל אשר מקבלות תגמולים ממשרד הביטחון זוכות לעצמאות יחסית
ד"ר אריאל פיקאר
האם נישואין אזרחיים דורשים גט כהלכתו בכדי להתירם? או שמא אלו הם 'נישואי בני נוח' ועל כן דורשים גירושין מסוג אחר, אזרחי, לצורך התרתם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il