X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
ביטי רואי עמיתת מחקר מכון שלום הרטמן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
דמותה של השכינה כדמות אלוהית נשית זכתה לעדנה בספרות הקבלה, ובפרט בספר הזוהר למיתוס אפקט עמוק בתרבות בה הוא פועל
▪  ▪  ▪

בהרצאתי אבקש לעסוק בעיצוב המיתופאטי (כצמן, תשס"ו) של השכינה בספרות תיקוני הזוהר. כידוע, דמותה של השכינה כדמות אלוהית נשית זכתה לעדנה בספרות הקבלה, ובפרט בספר הזוהר. הימצאותו של מיתוס נשי מפותח על האלוהות היא עובדה מעניינת בהקשר של תרבות גברית, שנכתבה על-ידי גברים ועבור גברים.
המחקר שיוצג עוסק בפיתוחו של מיתוס בסיסי זה מספרות חז"ל לספרות הקבלה, אך אתמקד בעיצוב הייחודי של דמות השכינה בספר תיקוני הזוהר, הנחשב לשכבה האחרונה של ספרות הזוהר. בדברי על המיתוס אני מאמצת את הגדרתו של פול ריקר על המיתוס כתיאור של אירועים מקדמת דנא, שיש לו השלכות על עיצוב המציאות בהווה של המחזיקים בו ולאופן שבו הם תופסים את המציאות שבה הם חיים (Ricoeur, 1969). במילים אחרות, אני מניחה כי המיתוס איננו סיפור היסטורי פשוט על התהוות המציאות, אלא יש לראות בו יצירה רבת ערך בעלת אפקט עמוק בתרבות שבה הוא מופיע.
לשון תיקוני הזוהר היא לשון דימויים ותמונות. אין בה ניסיון להמשגה פילוסופית של השכינה או להצבת תחליף אלגורי פשוט. תחת זאת, נעשה ניסיון להציג אשכול של תמונות דחוסות, הנשזרות יחדיו ביצירתיות דרשנית. דחיסותן של התמונות קשורה בתכיפות של הצבתן בטקסט, אך גם בהיותן טעונות מלכתחילה, כתמונות תשתית מן הספרות היהודית. אירועים מקראיים, דמויות, שיבוצים של מאמרי חז"ל והקשרים אינטר-טקסטואליים רבים ומגוונים משמשים את בעל תיקוני הזוהר בבנייתו את דמות השכינה בחיבורו. לעתים, הצבתם של תמונות כאלו זו לצד זו אף יוצרת משמעות חדשה ומקורית.
בהרצאתי, ברצוני להציג מספר דימויים מרכזיים, שסביבם טווה החיבור מיתוס זה, ולבאר את תרומתם לבניית דמותה של השכינה בספר תיקוני הזוהר. מכיוון שספר תיקוני הזוהר הוא אחד החיבורים הסמוכים ביותר לזוהר, המנסים לחקותו, מלאי הערצה לו וחדורי השראה ממנו (ליבס, תשס"ז), אנסה לברר את תרומתו הייחודית לעיצוב מיתוס השכינה אל מול ספרות הזוהר עצמה.
לבד מתיאור המיתוס ודרכי עיצובו, ברצוני להציע השערות אחדות בנוגע להשלכות שיש למיתוס זה על חיי הדת המיסטיים שאותם מציע החיבור. במילים אחרות, ברצוני לבחון כיצד הצבתו של מיתוס מפותח על דמותה הנשית של האלוהות, מעצב תודעה רוחנית מיוחדת ואף אתוס דתי בעל דגשים שונים. בסיום ההרצאה אבקש להציע כמה השפעות של תיקוני הזוהר, על העיסוק בשכינה בתקופות מאוחרות יותר של התרבות היהודית, כגון על מוקדים מרכזיים בקבלת צפת ובחסידות.

מקורות

  • כצמן, רומן (תשס"ו). 'מחול המיתוסים, מיופואזיס ואתיקה נורמטיבית', 'מחולות המוות' ו'לילות' מאת ש"י עגנון. בתוך: מעשה סיפור: מחקרים בסיפורת היהודית מוגשים ליואב אלשטיין. רמת גן, עמ' 445-432.
  • ליבס, יהודה (1994). 'המיתוס היהודי וגלגולו' משואות: ספר הזיכרון לאפרים גוטליב. תל אביב, עמ' 297-243.
  • Fishbane, Michael (1998). The Exegetical Imagination. London.
  • Ricoeur, Paul (1969). The Symbolism of Evil. Boston, p. 5.

אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה;
תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
תאריך:  05/02/2009   |   עודכן:  05/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דמות השכינה בחיבור תיקוני הזוהר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר ניצה קרן
האם ניתן לפרק את השיח הפטריארכלי באמצעות כליו שלו?    נשים כותבות, המודרות מן השיח, נוקטות דרכים שונות ומגוונות בבואן לעשות שימוש בכליו של האדון
ד"ר אביבה קרינסקי
הפוליטיקה של ציטוט קודים תרבותיים ברומן של יעל משאלי "אישה אל אחותה"    אם כל פרט נבנה על-ידי עצם הפעילות הלשונית החוזרת – מה מידת החירות שלו לפעול באפקטיביות באופן פוליטי?
פרופ' יעל קציר
עד לפני זמן לא רב, שני מוסדות היו חסומים בפני נשים: הדת המאורגנת והצבא    בעוד שהצבא החל בהדרגה לקדם נשים בשורותיו הדת הסתגרה בקיצוניותה
רות קניאל
נשות שושלת בית דוד יולדות משיח מתוך מעשים של גילוי עריות, זנות ופתיינות נשית    המדרש האדיר מעשים אלו    אולם קריאה מגדרית מגלה גם אלמנטים של ניצול וכפייה
ד"ר ורה קורין-שפיר
"שום גמדים לא יבואו" הוא סיפור משפחתי בעיירה צפונית נטולת שם, החיה בצל סכנת הקטיושות וחדירות המחבלים    עולות בו שאלות מגדריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il