הגישה של 'הכרה והוקרה' פותחה על יד Taylor . לפי גישה זו ניתן, באמצעות דיאלוג בין הקבוצות השונות בחברה, להכיר ולהוקיר את הזהות הייחודית של כל קבוצה ואת המשותף לקהילות הנפרדות. תיאורית המגע גורסת שאינטראקציה בין קבוצות יריבות סביב מטרה משותפת, כאשר הקבוצות במעמד שווה, תוביל לגישה חיובית יותר בין הקבוצות. דיאלוג בין קבוצות יריבות יוצר הזדמנויות להכיר את האחר, השונה. בעקבות הדיאלוג ניתן לצפות לשינוי במערכת היחסים בין הקבוצות. Taylor טבע את המושג 'הדיאלוג עם האחרים המשמעותיים'. כלומר, היחיד בחברה מעוצב על-ידי דיאלוג עם האחר. הוא אינו חייב להסכים עם האחר, להיפך, לעתים נוצר עימות או נוצרת דחייה. אך בדיאלוג, היחיד פוגש מושגים שונים ומשמעויות שונות מאלו שגדל על פיהן, באמצעות המסורת, התרבות וההיסטוריה.
במסגרת פורום מנהלי בתי ספר יהודים וערבים שמקיים משרד החינוך במחוז המרכז מתקיים מיזם ניסויי 'מדברים ערכים'. אחת המטרות של המיזם: "היכרות עם מגוון הקהילות בחברה הישראלית מתוך כבוד לזהות הייחודית של הקבוצות השונות בחברה" (נייר עמדה 2008). כאשר הצפי - הכרת קהילות שונות במדינת ישראל במהלך בדיקה משותפת של גבולות ההסכמה וגבולות האי הסכמה תוך הקשבה הדדית, כבוד וקבלת השונה.
במיזם, המתנהל בשלבים, משתתפים בתי ספר מהמגזר היהודי ומהמגזר הערבי. בכנס יוצגו השלבים והתהליכים שעברו המשתתפים עד כה.
בתחילתו של התהליך נבחרו מושגי ערך מתוך מגוון רחב של מושגים שהוכנו לפי סדר האלפא ביתא בעברית, ערבית ואנגלית.דוגמאות למושגים: אדם נברא בצלם, זיכרון קולקטיבי , זכויות המיעוט, חוק וסדר, קדושת החיים, שותפות גורל ותלות גורל, סליחה, סובלנות - קבלת האחר ועוד.
המשתתפים מתמודדים עם רשימת הערכים הן ברמה האישית והן ברמת הקבוצה. ברמה האישית כל משתתף צריך לבדוק את ערכיו, בהמשך הוא יצטרך להציגם בפני הקבוצה. ברמת הקבוצה המשתתפים צריכים להגיע להסכמה לגבי ערכים מוסכמים ולגבי ערכים שעליהם לא ניתן להגיע להסכמה. במהלך הדיונים בקבוצה, המשתתפים יכולים להביא עמם טקסטים רלוונטיים וסמלים תרבותיים המתחברים למושגי הערך שבחרו.
התהליך כולל מפגשים נפרדים לבירור ערכי בתוך שתי הקהילות במסגרת בית ספרית. השלב הראשון מתרחש במסגרת פעילות של המורים בבתי הספר אשר משתתפים במיזם.
השלב שני מתרחש ברמת התלמידים בכתה:כל תלמיד בוחר את מושגי-הערך האישיים שלו והתלמידים בוחרים את רשימת הערכים המשותפים לכיתה.
השלב השלישי ברמה הבית ספרית: דיון של נציגי הכיתות בשכבה כדי להגיע להסכמה על ערכים מוסכמים, ומתקיים דיון בית ספרי. השלב הרביעי כולל מפגשים של נציגי בתי הספר היהודים לבין נציגי בתי הספר מהמגזר הערבי המשתתפים במיזם.
בכנס יוצג התהליך, המושגים שנבחרו, המושגים שנותרו לא מקובלים על-ידי אחד או מספר חברי הקבוצה, ואת השיח שנערך לאחר המפגשים.
בשלב ראשון ניתן לראות את המיזם כגשר להתחברות בין הקבוצות.