X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
להכיר ולהוקיר דיאלוג בין יהודים וערבים לא יוביל בהכרח לקבלת עמדות הצד השני אך הוא יכול להוביל להבנה באמצעות ליבון משמעויות של ערכים שונים ניתן ליצור את אותו הדיאלוג
▪  ▪  ▪
דיאלוג מוביל להבנה [צילום: עכבר העיר]

הגישה של 'הכרה והוקרה' פותחה על יד Taylor . לפי גישה זו ניתן, באמצעות דיאלוג בין הקבוצות השונות בחברה, להכיר ולהוקיר את הזהות הייחודית של כל קבוצה ואת המשותף לקהילות הנפרדות. תיאורית המגע גורסת שאינטראקציה בין קבוצות יריבות סביב מטרה משותפת, כאשר הקבוצות במעמד שווה, תוביל לגישה חיובית יותר בין הקבוצות. דיאלוג בין קבוצות יריבות יוצר הזדמנויות להכיר את האחר, השונה. בעקבות הדיאלוג ניתן לצפות לשינוי במערכת היחסים בין הקבוצות. Taylor טבע את המושג 'הדיאלוג עם האחרים המשמעותיים'. כלומר, היחיד בחברה מעוצב על-ידי דיאלוג עם האחר. הוא אינו חייב להסכים עם האחר, להיפך, לעתים נוצר עימות או נוצרת דחייה. אך בדיאלוג, היחיד פוגש מושגים שונים ומשמעויות שונות מאלו שגדל על פיהן, באמצעות המסורת, התרבות וההיסטוריה.
במסגרת פורום מנהלי בתי ספר יהודים וערבים שמקיים משרד החינוך במחוז המרכז מתקיים מיזם ניסויי 'מדברים ערכים'. אחת המטרות של המיזם: "היכרות עם מגוון הקהילות בחברה הישראלית מתוך כבוד לזהות הייחודית של הקבוצות השונות בחברה" (נייר עמדה 2008). כאשר הצפי - הכרת קהילות שונות במדינת ישראל במהלך בדיקה משותפת של גבולות ההסכמה וגבולות האי הסכמה תוך הקשבה הדדית, כבוד וקבלת השונה.
במיזם, המתנהל בשלבים, משתתפים בתי ספר מהמגזר היהודי ומהמגזר הערבי. בכנס יוצגו השלבים והתהליכים שעברו המשתתפים עד כה.
בתחילתו של התהליך נבחרו מושגי ערך מתוך מגוון רחב של מושגים שהוכנו לפי סדר האלפא ביתא בעברית, ערבית ואנגלית.דוגמאות למושגים: אדם נברא בצלם, זיכרון קולקטיבי , זכויות המיעוט, חוק וסדר, קדושת החיים, שותפות גורל ותלות גורל, סליחה, סובלנות - קבלת האחר ועוד.
המשתתפים מתמודדים עם רשימת הערכים הן ברמה האישית והן ברמת הקבוצה. ברמה האישית כל משתתף צריך לבדוק את ערכיו, בהמשך הוא יצטרך להציגם בפני הקבוצה. ברמת הקבוצה המשתתפים צריכים להגיע להסכמה לגבי ערכים מוסכמים ולגבי ערכים שעליהם לא ניתן להגיע להסכמה. במהלך הדיונים בקבוצה, המשתתפים יכולים להביא עמם טקסטים רלוונטיים וסמלים תרבותיים המתחברים למושגי הערך שבחרו.
התהליך כולל מפגשים נפרדים לבירור ערכי בתוך שתי הקהילות במסגרת בית ספרית. השלב הראשון מתרחש במסגרת פעילות של המורים בבתי הספר אשר משתתפים במיזם.
השלב שני מתרחש ברמת התלמידים בכתה:כל תלמיד בוחר את מושגי-הערך האישיים שלו והתלמידים בוחרים את רשימת הערכים המשותפים לכיתה.
השלב השלישי ברמה הבית ספרית: דיון של נציגי הכיתות בשכבה כדי להגיע להסכמה על ערכים מוסכמים, ומתקיים דיון בית ספרי. השלב הרביעי כולל מפגשים של נציגי בתי הספר היהודים לבין נציגי בתי הספר מהמגזר הערבי המשתתפים במיזם.
בכנס יוצג התהליך, המושגים שנבחרו, המושגים שנותרו לא מקובלים על-ידי אחד או מספר חברי הקבוצה, ואת השיח שנערך לאחר המפגשים.
בשלב ראשון ניתן לראות את המיזם כגשר להתחברות בין הקבוצות.

אודות המחבר

ד"ר אפרת קנולר היא מרצה במחלקה למדעי המדינה באוניבריסטת בר-אילן, מרכזת מגמת מדעי החברה במכללה האקדמית צפת, מנהלת אקדמית במכללת My, אור יהודה.

אוניברסיטת בר-אילן, החוג המשולב למדעי החברה והתוכנית ללימודי ניהול וישוב סכסוכים ומשא-ומתן;
תקציר - הוכן עבור הכנס מחיצות, הפרדה, אינטגרציה: גורמים והשלכות, של הפרויקט לחקר דת, תרבות ושלום (12.01.09).
תאריך:  14/02/2009   |   עודכן:  14/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפגשים בין יהודים וערבים בישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מיה כהנוב
הסרת המחיצות החיצוניות, בין משתתפים מקבוצות שונות, גם כשהיא עולה יפה (ואולי דווקא אז), מייצרת איתגור על המחיצות הפנימיות הקיימות בתוככי זהותו של היחיד
ד"ר מולי פלג
כל קונפליקט ניזון מדיעותיו הקדומות של צד אחד על הצד האחר, דיעות אשר מתורגמות לפעילות עוינת ואלימה    תרבותו של כל צד מייצרת את זהותו    האם ניתן לגשר על הפערים?
ד"ר מסעוד אגבריה
הדרך בה אנשים תופסים קונפליקטים משפיעה על נקודת המוצא שלהם לגבי שאלת קיומו, אם בכלל, ומאפייניו של הפתרון    תיאוריה מסוימת גורסת כי קונפליקטים נוצרים כאשר צדדים מפרים את זכויות האדם הבסיסיות של האחר
פרופ' יפעת מעוז
מהי השפעת המגע בין קבוצות כאשר הסכסוך הוא אקוטי, אלים ולא סימטרי? חמישה מודלים מושגיים של מפגש בין קבוצתי בסכסוך מנסים להשיב על שאלה זו
פרופ' ג'ראלד שטיינברג
במשך שנים מתקיימים דיאלוגים בין ישראלים לפלשתינים    למרות שהדיאלוג נחשב ככלי מרכזי בפתרון קונפליקטים פוליטיים, הדיאלוג הישראלי-פלשתיני אינו מניב את התוצאות המקווות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il