X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
נאומה של יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, לציון יום ירושלים [20.5.09]
▪  ▪  ▪
"עושים שימוש ציני בירושלים". לבני [AP]

מדברים הרבה על ירושלים המאוחדת אבל לא רק. לצערי נעשה גם שימוש בירושלים כדי לחלק את העם על-ידי מי שהפכו את ירושלים, סמל העם היהודי לדורותיו, לסיסמת בחירות. אני מציעה היום לכולנו לא להטיף ולחלק את העם לאוהבי ירושלים, למי שמחוייב לה ולמי שפחות. כולנו אוהביה ומחוייבים לעם ישראל לשמור עליה.
אני רוצה לדבר היום על ירושלים המאַחדת.
בכ"ח באייר 1967, במלחמת ששת הימים לא רק אוחדה ירושלים אלא ירושלים איחדה את העם כולו. תחושת השיבה - האיחוד של העם עם ההיסטוריה שלו - קיבלה ביטוי של תמונה בלתי נשכחת של הצנחנים במדים דומעים בכותל. אותה תחושת שייכות היסטורית הייתה של כולם, של כל הצנחנים שבכו בכותל מהלב ללא פקודה, צנחנים דתיים וחילונים, בני ערים וקיבוצים, מצביעי מפא"י וחירות, כולם-כולם הרגישו את אותה תחושה שחיברה את עם ישראל אז וצריכה לחבר אותו גם היום.
גם הקריאה "הר הבית בידנו" הייתה הרבה יותר מדיווח על תום קרב אלא על תחילתה של תקופה. ולעולם יהיה הר הבית המקום מתוכו משתלשל חוט הטבור היהודי במובן הדתי והלאומי.
ירושלים היא גם אותו חלום רחוק שגרם ליהודי אתיופיה לצאת למסע לארץ בו שכלו בדרך במדבריות אלפי אנשים שאת זכרם הם מעלים כל יום ירושלים.
ויש את ירושלים של היום בעולם הציני הזה בו אנחנו חיים היום. מסתבר שאין בלעדיות לתחושת הציניות לשנות האלפיים. וזה מה שכתב זאב ז'בוטינסקי בשנת 1929:
"רבים יצחקו היום בלעג, אם שוב אגיד כי יש נקודות קודש לכל עם ועם, כי לעוורים ולשוטים ולאביוני- רוח עשנו הציניזם המושל כעת בעולם התרבותי. אבל אני אומר, כי אומנם יש נקודות קודש. מהו הכותל המערבי? אפילו אחד על המאה מיהודי תבל לא ראה אותו, אפילו אחד מאלף לא ידע את דבריו ימיו - אבל נזדעזענו אף מתבוללים, אף המשומדים שבנו, כאשר נגעה יד הזדון בגל אבנים זה. אם תשאלוני: 'המבין אתה, מדוע?' אודה כי אינני מבין. גם אני חשבתי את עצמי מעריץ ההווה והעתיד, אשר יקר בעיניו בית חרושת חדש מכל חורבות העבר - וטעיתי. כי יש הגיון בחיים, הגיון, המצרף את המסורת של ימי קדם לעובדות של היום ולתוכניות של מחר."
[ז'בוטינסקי, "אד-דאולה מענה!" 'דאר היום' 23.10.1929].
מסורת של ימי קדם, עובדות של היום ותוכניות של מחר. מדינת ישראל צריכה שיהיה לה חזון שיתורגם לתוכנית, ואם מדברים על תוכניות של מחר - הדרך לשמור על ישראל, בטחונה, האינטרסים הלאומיים שלה ועל ירושלים וקדשיה היא תרגום החזון ליזמה ישראלית.
לא נשמור על ירושלים אם נגיד לא לכל דבר. אם מתוך פחד נאמץ סירוב למדיניות וקפאון לאידיאולוגיה. אפשר לרתום את העולם לאותם דברים שחשובים לנו, שאיתם נוכל לשמר את ישראל כבית לאומי לעם היהודי ומדינה דמוקרטית - שירושלים בירתה - ובלעדיהם לא יכון הסכם.
ונחזור כדברי ז'בוטינסקי לעובדות של היום – ירושלים היא גם אנשים והחיים של היום, ואם נצרף את המסורת של ימי קדם לעובדות של היום ולתוכניות של מחר, נבין שאיננו יכולים רק להתרפק על העבר בלי לקדם את עניינינו, בלי ההווה.
ולא די לדבר על ירושלים של מעלה בלי לדאוג גם לירושלים של מטה, והתרבות בת אלפי השנים שמסמלות האבנים צריכה להיות מחודשת בתוכנית מעשית לירושלים של היום. וסימני החיים של אלפי שנים אחורה צריכים להיות מחודשים בסימני חיים של צעירים שמוצאים בירושלים בית והשכלה, פרנסה וחינוך לילדים ותרבות ובילוי שמאפשרים לחיות בה.
כל אחד מאזרחי ישראל צריך למצוא בירושלים סיפוק למעגל חיים שלם.
וזאת גם החובה שלנו - לא רק להעלות את ירושלים על ראש שמחתנו אלא גם בהחלטותינו ובתקציבנו. ואז נוכל להיות מחויבים בכל ליבנו לירושלים הסמל מהעבר ולעתיד העם הזה.

תאריך:  20/05/2009   |   עודכן:  20/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"לא נשמור על ירושלים אם נגיד 'לא' לכל דבר"
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
האם היא בעד מסירת מזרח ירושלים
דן ה  |  20/05/09 17:52
2
It is not Jerusalem alone
Gilead  |  20/05/09 20:19
3
ציפי מחויבת לתורת השלבים של ער
קורן נאוה טבריה  |  21/05/09 10:35
4
ססמאות אינן שומרות על ירושלים
נחום שחף  |  21/05/09 10:38
5
לאמירות שלך !! חישבי קצת במוח ל"ת
אין חשיבות ,ציפי,  |  21/05/09 18:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
דברי יושב-ראש הכנסת ראובן (רובי) ריבלין בפתיחת הדיון המיוחד לרגל יום ירושלים בנושא: "ירושלים - חיכוך, חיים והשלמה" [יום שני, כ"ד אייר תשס"ט - 18.5.2009]
שלמה משה עמאר
דברי הרב הראשי לישראל הראשון לציון שלמה משה עמאר בטקס קבלת הפנים לאפיפיור בנדיקטוס ה-16 בהיכל שלמה בירושלים [י"ח באייר תשס"ט, 12.05.2009]
ראובן ריבלין
נאום יושב-ראש הכנסת ראובן (רובי) ריבלין בישיבת המליאה המיוחדת לציון 64 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית    יום רביעי, י"ט אייר תשס"ט - 13.5.2009, מליאת הכנסת
ציפי לבני
נאום לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית [שבת, 9.5.09, ט"ו באייר, התשס"ט]
יונה מצגר
על-רקע ביקורת מרומזת על חוסר מעורבות הותיקן בזמן השואה, הודה הרב מצגר לאפיפיור על מחוייבותו למנוע הכחשת שואה    ביקש גם יום מיוחד בו ידברו טובות על העם היהודי, ואיתור ילדים ניצולי שואה שגדלו בכנסיות ללא ידיעה על מוצאם היהודי    נאום הרב הראשי לישראל במפגש עם האפיפיור בהיכל שלמה בירושלים [י"ח באייר תשס"ט, 12.05.09]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il