מערכת בתי המשפט מתמודדת עם עומס תיקים עצום ובלתי מתקבל על הדעת. מערכת בתי המשפט לא זכתה מעולם לסדר עדיפות גבוה בסדרי העדיפות של המדינה, ולכן לא הוקצו לה המשאבים הדרושים לצורך מתן שירות ברמה סבירה לו זכאי הציבור במדינת ישראל. בהעדר הקצאת משאבים מתאימה, השירות המשפטי לציבור נפגע. כך גם בתחום התעבורה.
חלק גדול מעבירות התעבורה הנדונות כיום במסגרת הליך פלילי, אינן מתאימות להידון בבתי משפט לתעבורה בהליך פלילי, אלא היה עליהן להתברר במערכות אחרות במסגרת הליכים מנהליים. ההליך הפלילי הוא מורכב מאוד, ואינו מתאים לעבירות שאינן כרוכות בסיכון תעבורתי. במסגרת המלחמה בתאונות הדרכים, אמורים בתי המשפט לתעבורה להתמקד בעבירות הגורמות לתאונות הדרכים ולסיכון תעבורתי. פינוי בתי המשפט לתעבורה מהנושאים שאינם חייבים להתברר במסגרתו, יביא לייעול ההליכים ויגביר את האפקטיביות באכיפת עבירות התעבורה המסכנות את הציבור.
אכיפת הנורמות במדינת ישראל לוקה בתחומים מסוימים, בין היתר בתחום התעבורה, דבר המקשה על התמודדות עם המלחמה בתאונות הדרכים. בהעדר אכיפה הולמת, ההליך השיפוטי לבדו אינו מספיק למיגור עבירות. קיים מיתוס כאילו החמרת הענישה על-ידי בתי המשפט בנושא מסוים תמגר את הפשע. מחקרים מראים שזה אינו כך. ענישה לבדה, אין ביכולה לצמצם את הפשיעה. צריכה להיות שרשרת פעולות, לרבות אכיפה מוקדמת ואכיפה שלאחר מתן פסק הדין. אם לא תהא אכיפה, אזי ענישה חמורה ככל שתהא, לא תרתיע. דרוש שילוב. ענישה נמוכה מדי כמובן לא תרתיע גם אילו האכיפה תהא אפקטיבית. חייב שתהא הלימה בין האפקטיביות של הענישה ובין האכיפה. על כל החוליות בשרשרת למלא את תפקידן במשולב כדי שהמאבק בעבירות התעבורה יצלח.
לצערי, עד לאחרונה כל אחד מן הגורמים פעל בנפרד ובאופן בלתי מתואם עם יתר הגורמים הרלוונטיים לתחום המלחמה בעבירות התעבורה. כל אחד מן הגורמים, התמקד בנושאים שבתחום אחריותו מבלי להביא בחשבון את ההשלכות שיש בפעולתו על הגורמים האחרים בשרשרת. התנהלות זו יוצרת בעיה. כך למשל, תוספת ניידות במשטרה התנועה אשר תביא בהכרח להגברת האכיפה ולריבוי תיקי התעבורה, מבלי שיוקצו לכך המשאבים המתאימים על-ידי רשויות אחרות המעורבות בתהליך כגון, מערך התביעה במשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט, מובילה לאכיפה בלתי אפקטיבית. דוגמה נוספת מכשיר הינשוף אשר כשנכנס לשימוש בישראל בשנים האחרונות הביא להצפה של תיקי תעבורה בבתי משפט, דבר אשר ניתן היה למנוע אילו היה תיאום מתאים והיו מידעים את מערכת המשפט בדבר הכוונה להחדיר את המכשיר לשימוש. אכיפה אפקטיבית חייבת להביא בחשבון את התמונה במלואה. לבד מכך שכל אחד מהגורמים חייב להיות אפקטיבי בתחומו, על כל הגורמים לעבוד באופן משולב ומתואם.
בעבירות תעבורה יש חשיבות רבה לענישה ואכיפה מיידית בסמוך לביצוע העבירה. המשפט הפלילי הוא מורכב, וניהול ההליך בו הוא סבוך. על כן המשפט הפלילי אינו בהכרח מתאים לשמש אכסניה לעבירות התעבורה. התפישה המשפטית יכולה וצריכה להיות שונה. עבירות שאינן יוצרות סיכון תעבורתי, כמו נהיגה ללא רישיון נהיגה בר תוקף, יכולות להתברר במסגרת הליכים מנהליים הנתונים לפיקוח שיפוטי, אך לא במסגרת הליך פלילי. גם אדם שעובר באדום לא בהכרח יש לנהל את משפטו בהליך פלילי בדומה למשפט רצח או הריגה אשר ישפיע על יעילות ההליך.
לאחרונה יש יוזמה ממשלתית חדשה שאותה מובילים שר המשפטים ושר התחבורה בליווי פרקליט המדינה, בנוגע לביצוע רפורמה באכיפת דיני התעבורה. לראשונה מדובר על מהלך הבוחן את כלל ההבטים הנוגעים לכל הגורמים בשרשרת האכיפה. מדובר ביוזמה מבורכת הנמצאת בשלבי גיבוש.
על מערכת בתי המשפט להיערך למהלכים המבוצעים ברשויות האחרות. העדר תיאום עשוי לגרום לעומס ולעיכוב הליכים כיוון שהמערכת אינה מוכנה להתמודדות עם סוגיות מסוימות.
נשיאת בית המשפט העליון, שר המשפטים ומנהל בתי המשפט הכריזו על נושא התעבורה כאחד הנושאים החשובים בשנת המשפט הקרובה. אנו מתגברים את בתי המשפט לתעבורה בשופטים ומקצים משאבים. בנוסף, אנו מקדמים מדיניות של ריכוז בתי המשפט לתעבורה בבית משפט אחד בכל מחוז וזאת מתוך שיקולי התמקצעות ופיתוח המיומנות וכדי לייעל את ההליכים ולשפר את השירות. לאחרונה ריכזנו את כל בתי המשפט לתעבורה במחוז המרכז והקמנו בית משפט לתעבורה במחוז המרכז שמקום מושבו בפתח תקוה. היה זה מהלך לא פשוט שחייב תיאום בין כלל הגורמים. כבר עתה ניתן לקבוע כי מהלך זה הביא לצמצום משמעותי במשך הזמן הדרוש לניהול ההליכים והרשמים המתקבלים מעידים על כך שהשירות לציבור השתפר משמעותית. אנו מבקשים ליישם תוכנית זו במחוזות נוספים.
אין ספק שהתמודדות עם תאונות הדרכים מחייבת תיאום בין כלל הגורמים והקצאת משאבים מתאימה, המביאה בחשבון את כל השלבים בשרשרת האכיפה.