X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
דני עפרוני   |  הפרקליט הצבאי הראשי
דברי הפרקליט הצבאי הראשי בוועידת המשפט השלישית [ל' באב תשע"ד, 26.08.2014]
▪  ▪  ▪
דני עפרוני
לא טרור משפטי
נשמעו אמרות הבל, אשר תיארו את פועלנו המשפטי כ"טרור משפטי", ואף האשימו אותנו בהצרת מרחב הפעולה המבצעי

מכובדי,
אין מעשה טבעי ונכון יותר מציון פתיחתה של שנת המשפט הקרובה בעיר אשקלון, אשר תושביה מפגינים, בשבועות אלו, עמידה איתנה נוכח מתקפה חסרת אבחנה של ארגוני טרור. המשפט, כידוע, אינו מנותק מן המציאות שסובבת אותו אלא שזור וכרוך בה עד כדי כך שלעיתים לא ניתן להפריד ביניהם. כך בעתות שגרה, כך בחרום כמו בימים אלה. שאון הלחימה טרם נדם ואנו כבר בעיצומה של המערכה המשפטית שתימשך חודשים רבים ואין ספק שתתעצם ביום שאחרי.
לא אגזים אם אומר, כי ההתמודדות המצפה לנו במערכה זו - מול ועדת החקירה שכבר הוקמה, מול גורמים משפטיים בארץ ובעולם המבקשים להאשים את מדינת ישראל, את צה"ל ואת חייליו בביצוע פשעי מלחמה, תשפיע באופן לא מועט על מצבה ומעמדה של מדינת ישראל.
המערכה תהיה מורכבת ומאתגרת, גם בשל כך שאויבינו, המנצלים באופן ציני את מחויבותנו לדיני המלחמה ומשתמשים בנשותיהם ובילדיהם כמגן ואמצעי להשיג הישגים בשדה הקרב, אינם בוחלים בשימוש באותם כללים של דיני המלחמה כדי להמשיך את הלחימה במדינת ישראל במישור המשפט והדה- לגיטימציה.
במהלך הלחימה, מצאנו את עצמנו, מותקפים מכאן ומכאן בנוגע לייעוץ המשפטי שהענקנו לכוחות הלוחמים. מן הצד האחד, הופנו כלפינו טענות, לפיהן אנו מעוותים ומסרסים את כללי המשפט הבינלאומי וכפועל יוצא מכך, מעניקים לצה"ל ייעוץ משפטי שגוי, אשר תוצאותיו הינן מותם של אזרחים בלתי מעורבים, הרס של שכונות ודחיפתה של מדינת ישראל לתסבוכת בינלאומית. מן הצד השני נשמעו אמרות הבל, אשר תיארו את פועלנו המשפטי כ"טרור משפטי", ואף האשימו אותנו בהצרת מרחב הפעולה המבצעי.
נהוג לומר שבמקרים מעין אלו, הביקורות מן הצדדים השונים מרמזות שדרכנו נכונה. אולם, לא מטענות אלו ניבנה ואין בהן כדי לגרוע כהוא זה, מהמחויבות שלנו, כאנשי משפט - לבדוק, לחקור, לספר את שארע בלחימה ובמידת הצורך להפיק לקחים ולשפר את היערכותנו בעתיד. המאמץ המשפטי הדרוש לשם כך מורכב משלושה רבדים מרכזיים.
הרובד הראשון, אשר נוגע לשלב ההיערכות ללחימה, כולל הדרכות משפטיות, ייעוץ משפטי והטמעת דיני הלחימה בפקודות ובתוכניות האופרטיביות של צה"ל. הרובד השני כולל ייעוץ משפטי למפקדים בעת לחימה ואילו עניינו של הרובד השלישי בבדיקה ובחקירה של אירועים חריגים, אשר התרחשו בעת הלחימה.
כיוון שהלחימה טרם פסקה, הרובד השני של המאמץ המשפטי נמשך ויימשך עד לתום הלחימה. אולם, במקביל לו החל לפעול הרובד השלישי הנוגע לבדיקה וחקירה.
כמו בכל תחום אחר, גם בלחימה יש אירועים חריגים ותקלות אשר בנסיבות אלו, עלולות גם להוביל לתוצאות טרגיות ובלתי רצויות. על כן, ברוח המלצת ועדת טירקל, הוקם מנגנון בירור, אשר נועד לבדוק אירועים אלו. מנגנון זה, הופעל, בהוראת הרמטכ"ל, כבר בתחילת המערכה והוא כולל שישה צוותים, אשר מורכבים מקצינים בכירים בסדיר ובמילואים. כל זאת, מתוך מטרה לקיים הליכי בדיקה, ובמידת הצורך גם הליכי חקירה, אפקטיביים, יסודיים מהירים ושקופים ככל הניתן.
שנת המשפט תשע"ו, הבאה עלינו לטובה, תעמוד, אם כן, במידה לא מועטה, בסימן התמודדותה של מדינת ישראל במערכה המשפטית המתנהלת כנגדה. יחד עם הפרקליטות הצבאית, ניצבת, כתף אל כתף, מערכת המשפט הציבורית בישראל בראשות היועץ המשפטי לממשלה. אנחנו אומנם בתחילתה של העבודה, אך אני מאחל, מקווה ומאמין, שבוועידת המשפט הרביעית, נוכל לציין בגאווה את הצלחתנו, הצלחתה של מדינת ישראל, במערכה המשפטית המורכבת שעומדת לפתחנו.
אני מאחל לכולנו שנה טובה ושלווה.

תאריך:  07/09/2014   |   עודכן:  07/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחויבים לבדוק ולחקור
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אכן קיים טרור משפטי1
טנא  |  8/09/14 06:09
2
אכן קיים טרור משפטי2
טנא  |  8/09/14 06:15
3
אכן קיים טרור משפטי3
טנא  |  8/09/14 06:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
עידן יוסף
השר לביטחון הפנים צופה התחזקות של ישראל ביתנו אחרי הבחירות    "עמדנו על סף שבירה של החמאס, אך נמנענו מלהגיע לכך"    "דאעש לא מאיים עלינו ולצה"ל יש יכולת לטפל בו"
יובל ברנדשטטר
המדינה האמיתית ברצועת עזה אינה חמאס, אלא האו"ם על זרועותיו השונות. אך בניגוד לכל מקום בעולם שבו סוכנויות האו"ם הן צד שאינו מעורב, אונר"א היא הזרוע האזרחית של ארגון טרור, עושה עבורו את פעולות התחזוקה של מדינת חמאסטן, ומשאירה במקומם את תושבי עזה במצב של נזקקות תמידית כדי שיהוו בשר תותחים עבור הג'יהאד נגד ישראל
עו"ד חיים שטנגר
איזה מזל שהשתמשו בכיפת ברזל, ירו טילים ממטוסים, ירו תחמושת מספינות חיל הים, הפעילו את חיל התותחנים ואפילו חיל ההנדסה עשה שימוש בציוד מתכלה. עכשיו, יש סיבה למסיבה ואפשר לבוא אל וועדת הכספים בדרישות
משה חסדאי
בזכות המלחמה התאחד עם ישראל כאיש אחד כנגד אויב אכזר שאיבד צלם אנוש. התמיכה באה לידי ביטוי ברשות הרבים של החברה הישראלית, וברשתות החברתיות. רוב מוחלט של חברי הכנסת תמכו במלחמה בעזה. כולנו כאיש אחד מנהלים מאבק צודק על דמותה של המדינה ועל דמותו של עם ישראל
איתן קלינסקי
ירי שמטרתו הריגת חייל חטוף. בשטח מתפרש נוהל חניבעל שעדיף חייל הרוג מאשר חייל חטוף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il